Angajatorii stabilesc adesea grile de selectie greu de trecut de catre tinerii aflati in cautarea primului loc de munca. Dar nici tinerii nu se pregatesc serios pentru a se angaja.Orice tanar aflat la prima angajare trebuie sa cunoasca foarte bine trei elemente:
– ce poate sa lucreze;
– ce se cere pe piata muncii;
– sa-si alcatuiasca un CV care sa-i sporeasca sansele de participare la interviul de selectie.
Fara parcurgerea primelor trei etape – autoevaluarea, cercetarea pietei muncii si adoptarea unor decizii pentru atingerea scopului este foarte greu de realizat o planificare a carierei.
Pentru a se putea pozitiona corect pe piata muncii, tanarul trebuie mai intai sa-si faca un inventar personal (sa se autoevalueze). Adoptarea unei decizii privind cariera presupune cunoasterea abilitatilor/competentelor personale, ale intereselor, preocuparilor si valorilor. Cateva intrebari – de genul „Ce activitati imi plac mai mult?” sau „Ce indemanari presupun aceste activitati?” – ar putea fi utile pentru a putea contura mai clar aptitudinile. Valorile referitoare la stilul de viata sau de munca sunt la fel de importante in luarea unei decizii privitoare la alegerea unei cariere. O examinare atenta, facuta inainte de exprimarea unei optiuni, inseamna evitarea unor posibile esecuri profesionale ulterioare, deoarece sunt valori personale incompatibile cu unele cariere. „Toate asteptarile nerealiste din partea tinerilor absolventi aflati in cautarea unui prim loc de munca – explica Daniela Necefor, director general la Total Business Solutions – se sesizeaza usor la interviul de selectie: tinuta neadecvata mediului de afaceri, lipsa de informatii in legatura cu domeniul pentru care au aplicat, neclaritatea raspunsurilor la intrebari de genul „Ce iti doresti sa realizezi pe plan profesional?”, intrebari catre angajator cu privire la salariul oferit fara a pune in schimb intrebari despre ceea ce presupune jobul, atitudine neadecvata (fie prea retinuta, fie un ton prea amical), dorinta de a ocupa un anumit post doar pentru ca „este la moda”, fara a-si analiza abilitatile.”
Cauzele acestor greseli sunt multe. Cele mai importante deriva din lipsa informatiilor, neconcordanta dintre educatie si necesitatile economice, „blazarea” si lipsa de interes a tinerilor, lipsa unor modele culturale etc. Indelungata experienta de recrutare si consiliere in cariera a tinerilor i-a permis Danielei Necefor sa remarce faptul ca, o data angajati, tinerii cad adesea in extreme: lipsa de initiativa sau prea multa initiativa, care in combinatie cu lipsa de experienta poate duce la conflicte in cadrul echipei sau prejudicierea firmei. „O masura de prevedere din partea angajatorilor este delimitarea clara a ariei de responsabilitati inca de la discutia initiala.”
Madalina Vircolacu, director la BIA, apreciaza ca una dintre cele mai evidente trasaturi ale tinerilor cautatori de lucru este superficialitatea cu care abordeaza acest demers. „Cei mai multi nu se preocupa de acest subiect decat in momentul in care au terminat facultatea, si chiar nu mai au de ales. Ingrijorator este ca si aceia, putini, care isi pun aceasta problema din vreme, nu par sa gaseasca nici solutiile cele mai elementare.” Nu putine sunt cazurile care apeleaza la serviciile acestei firme de recrutare si selectie cu formulari de genul: „Sunt disperat, imi caut de lucru de sase luni si nu am gasit nimic. E clar, daca nu ai relatii in ziua de azi…” La intrebarea „Cate CV-uri ai trimis in tot acest timp?”, aproape invariabil, candidatii se vaita: „Oh, o gramada, cred ca peste 20!” Comentariul Madalinei Vircolacu este lamuritor: „Cand noi ii spunem ca ar fi trebuit sa trimita cam 20 de CV-uri pe zi se repeta scena cu gura cascata …”
Aceeasi reactie apare in multe alte situatii, continua sa ne explice interlocutoarea noastra, cand candidatii ajung la interviurile de selectie si li se pun intrebari de genul:
– Daca stii ca nu vorbesti bine limba engleza (sau romana!) ai cerut cuiva care stie mai bine sa te ajute sa-ti scrii CV-ul?
– Te-ai pregatit pentru interviu? Te-ai gandit ce intrebari ti s-ar putea pune si te-ai gandit cum ar trebui sa raspunzi?
– Ai discutat cu cineva care a mai fost la interviuri sa iti spuna cum s-au desfasurat?
– stii ceva despre firma la care mergi la interviu? Ai cules macar cateva informatii suplimentare despre ea?
Tanara directoare de la BIA apreciaza ca o alta problema a tinerilor absolventi in ocuparea unui loc de munca este legata si de faptul ca nu au o orientare precisa in cariera. „Aceasta se datoreaza in parte si pregatirii teoretice, care nu le permite sa experimenteze cunostintele dobandite pentru a afla ce le-ar placea de fapt sa faca. Consecinta acestei situatii este faptul ca nu isi vor concentra eforturile pentru cautarea unui anumit tip de job sau intr-un anumit domeniu, ceea ce reduce eficienta procesului de cautare a unei slujbe.”
Dupa o atenta analiza a tuturor informatiilor despre propria persoana, consultantii in resurse umane recomanda o cercetare la fel de amanuntita a pietei muncii. Daca in strainatate studiul este favorizat de existenta unei structuri coerente de informare, in Romania de-abia de acum incolo se pun bazele unor centre de mediere in domeniul muncii. Multe dintre ele au inceput sa ia fiinta pe langa universitati sau in cadrul oficiilor de forta de munca.
Ce vor managerii de la tinerii candidati ?
In cadrul unei cercetari privind dinamica angajarilor in zona Moldovei, Centrul de Dezvoltare, Recrutare si Management Organizational (CDRMO) a chestionat managementul superior din 211 companii si in privinta criteriilor avute in vedere in cadrul selectiei tinerilor. 90% din manageri au raspuns ca sunt preocupati de compatibilitatea candidatilor cu postul, in timp ce numai 39% s-au aratat interesati de compatibilitatea tinerilor cu organizatia, ca ansamblu de valori, cultura si comportament. Ca abilitati, cei mai multi manageri au trecut pe locul intai loialitatea (93%), dupa care, la egalitate pe urmatorul loc
s-au situat abilitatile de comunicare (87%) si spiritul de echipa (87%). Al treilea loc in acest clasament al abilitatilor este ocupat de capacitatea de a lua decizii rapide si bune (63%). Managerii au dovedit insa interes si fata de rezistenta la efort sustinut din partea candidatilor (52%). In mod surprinzator, interesul pentru candidati cu un grad sporit de adaptabilitate sau cu cunostinte foarte bune de limbi straine s-a dovedit destul de redus (34%, respectiv 30%). In cadrul discutiilor purtate cu directoarea Centrului, Livia Iolanda Onceriu, am remarcat inca un aspect care ar trebui sa-i intereseze pe tinerii aflati in cautarea primului loc de munca: majoritatea angajatorilor nu sunt interesati de cursurile postuniversitare sau de masteratele consemnate in CV, ci de experienta practica si competentele cerute pentru post. Din cercetarea efectuata, rezulta ca in urmatoarele 12 luni managerii moldoveni sunt interesati sa angajeze tineri in departamentele:
– marketing/vanzare: 36%
– productie: 29%
– administrativ/secretariat: 19%
– financiar/contabilitate: 14%
– informatica/calculatoare: 14%
– distributie/logistica: 11%
– suport tehnic: 10%
– control calitate: 9%
– management: 6%
42% din cei chestionati au afirmat ca sunt dispusi sa angajeze studenti in regim part-time si mai mult de jumatate (53% din cele 211 companii) au declarat ca sunt pregatiti sa ofere stagii de calificare la locul de munca, 19% sunt dispusi sa asigure recalificarea candidatilor. Managerii nu au exclus insa din strategiile lor de atragere si dezvoltare a carierei tinerilor cursurile de educatie profesionala continua (36%) si trainingurile (27%).

Sfatul specialistului

Pentru investigarea sistematica a pietei muncii este necesar sa te informezi sustinut asupra acestei piete urmarind metodic:
– rubricile de „oferte de serviciu” din ziarele locale si centrale si periodicele specializate in oferte de serviciu pentru ca din datele oferite in anunturi privind identitatea firmei, descrierea postului si profilul candidatului sa sesizezi atat esenta si compatibilitatea postului cu tine, cat si forta si viabilitatea firmei;r
– paginile WEB ale firmelor de interes pentru tine;r
– cataloagele anuale (Pagini Nationale, Pagini Aurii, Ghidul Comercial al Bucurestiului, Ghidul Firmelor de servicii), astfel incat sa retii firmele care – extinzandu-se, diversificandu-si activitatea, avand succese de piata sau mutandu-se in alt sediu – pot fi interesate sa faca angajari;r
– articolele despre firme din publicatiile economice sau din paginile economice ale ziarelor;r
– rubricile de decese, astfel incat sa retii postul vacant, iar in caz ca acesta este superior nivelului tau, postul din ierarhie care poata sa ramana vacant prin promovare;r
Desigur, domeniul cautarilor pentru un loc de munca trebuie extins: r
– contactand asociatiile de afaceri din diverse domenii sau societatile profesionale din domeniul tau sau apropiat acestuia;r
– punandu-ti in miscare sistemul de relatii (rude, prieteni, vecini, colegi, fosti colegi) in a-ti gasi un loc de munca.r
Trebuie, de asemenea, de retinut ca sistemul de relatii se intretine si functioneaza:r
– mentinand in diverse moduri (felicitari de sarbatori, de aniversare, de onomastica, apeluri telefonice periodice, acceptand si facand invitatii) cat mai multe legaturi;r
– largind numarul legaturilor prin frecventarea cluburilor, a diverselor intruniri (spectacole, expozitii, conferinte, lansari de carte);r
– aprofundand legaturile de interes deosebit prin apeluri telefonice de curtoazie, vizite scurte, tot de curtoazie, acasa sau la serviciu, simularea intalnirii ca din intamplare a persoanelor respective in locurile lor de preferinta (cluburi ale elitelor, terenuri de tenis, de golf s.a.). r
O alta cale recomandata pentru gasirea unui loc de munca este de a te adresa atat Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, cat si agentiilor de resurse umane. La fel de util este sa te interesezi la santierele de sedii de firme despre firmele care se vor muta acolo, tinand cont ca in multe cazuri mutarea sediului antreneaza atat pierderea unor angajati, cat si extinderea organigramei, si ca deci, iti este util sa contactezi firmele respective inca inainte de a se muta. r
Dupa incheierea tuturor acestor demersuri de investigare a pietei, intocmeste o evidenta a locurilor de munca vizate, scop in care trebuie sa alcatuiesti:r
– un registru in care notezi in ordine cronologica anunturile decupate, mentionand pentru fiecare publicatia si data aparitiei si, respectiv, lasand in dreptul fiecaruia un spatiu pentru adnotari (data expedierii si varianta de curriculum vitae si de scrisoare de intentie sau de motivatie, data, numele interlocutorului si continutul convorbirii telefonice sau directe avute cu firma s.a.)r
– al doilea registru in care listezi firmele (cu adresa, numar de telefon, web-site, e-mail, numele managerilor sau ale altor persoane importante pentru demersul tau) care iti prezinta interes, lasand, ca si in cazul precedent, in dreptul fiecareia un spatiu liber pentru adnotari (data si variantele de scrisoare de prospectare expediate, data, numele interlocutorului si continutul convorbirilor telefonice sau directe avute cu firma);r
Intocmeste ierarhizarea posturilor ofertate in functie de compatibilitatea acestora cu pregatirea, experienta, competentele, aptitudinile, proiectele si personalitatea ta, iar la posturi echivalente (sau daca nu ai informatii despre posturi), in functie de puterea si viabilitatea firmelor respective, avand grija ca in cazul anunturilor „oarbe” (ale firmelor care nu si-au dezvaluit identitatea) sa nu-ti expediezi scrisoarea de intentie (motivatie) si un curriculum vitae chiar la firma la care lucrezi.r
Ajuns in acest moment, poti trece la faza urmatoare a demersului tau tactic si anume, aceea de intocmire a curriculum-ului vitae, initial intr-o forma de baza, forma intima, deci doar pentru tine, in care inserezi complet si exact atat informatiile, cat si evaluarile, si apoi, prin derivare din acesta, in functie de postul sau firma vizata, in forme adaptate deci, in forme destinate diferentiat firmelor.