Rachid M’Barki este un jurnalist experimentat, prezent la BFM TV de ani de zile, bucurandu-se de o reputație profesională impecabilă. Informația a explodat așadar ca o bombă în redacția BFM TV: Colegul lor a difuzat pe post informații trucate și orientate.

Acestea au fost furnizate la cheie în profitul unor clienți străini și au fost prezentate pe post fără validarea conducerii redacției și împotriva liniei editoriale a BFMTV.

Interogat de către direcția postului care a deschis o anchetă internă, Rachid M’Barki, 54 de ani, prezent pe post de la crearea televiziunii în 2005, a recunoscut  o eventuală « eroare de judecată jurnalistică », iar aceasta l-a condus să « facă servicii unui prieten ».

Jurnalistul a fost suspendat de către directorul postului, care spune că a fost alertat despre difuzarea unor informații orientate pe post de catre un jurnalist care lucrează pentru celula de investigație a Radio France în cadrul unei vaste anchete botezate « Story Killer », coordonata de consorțiul Forbidden Stories.

Ca de obicei înainte de publicarea rezultatelor anchetei, jurnalistul de la Radio France l-a alertat pe directorul BFMTV pentru a-i cere o reacție. Convocat pentru a se explica, Rachid M’Barki spune că subiectele i-au fost propuse de către un inermediar și că aceasta ține de liberul său arbitru editorial. Directorul lanseaza imediat o anchetă internă pentru a afla cum au ajuns aceste « breve »  pe post, cum au fost ilustrate și în ce fel a fost conturată ierarhia.

O societate fantomă

Punctul de plecare al acestei afaceri internaționale nu se afla în Franța, ci în Israel. Timp de câteva luni, jurnalistul de la France Info, Frédéric Métézeau, Gur Megiddo,  jurnalist de investigații al jurnalului israelien The Marker și Omer Benjakob, jurnalist de investigații al jurnalului israélien Haaretz au infiltrat o structură specială de influență, manipulare electorală și  de dezinformare.

Această societate nu are nici o existență legală.  Însă aici operează o echipă pe care jurnaliștii o vor numi « Team Jorge”,  numele de cod al șefului. Angajații se prezintă ca foști ofițeri ai serviciilor de informații israeliene, experți în informații financiare, în chestiuni militare, în războiul psihologic, în rețelele de socializare.

Jurnalistii se prezintă ca niste « consultanți independenți » misionati de către un client african care dorește să influențeze un scrutin electoral. Societatea sustine ar fi activă pe toate continentele, ar fi intervenit în 33 de campanii electorale la nivel prezidențial, iar 27 operate in Africa au fost un succes.

Doar trei domenii sunt ocolite : politica națională americană, Rusia și Israel.

Mii de profile false

Principala activitate a agenției : dezinformarea online. Team Jorhe dezvoltă de 6 ani o platformă numerică de o eficiență redutabilă botezată Aims („Advanced Impact Media Solutions”, adică « soluții avansate pentru un impact mediatic », un acronim pentru « obiectiv de atins »)

Acest program permite fabricarea de false profiluri și activarea lor pe cele mai mari rețele de socializare, iar Aims ar fi  deja vândut mai multor servicii guvernamentale și de informații.

Acest program fabrica avataruri : oameni care nu există dar care dispun de o aparență reală pe internet și de centre credibile de interes.

Aceste profile false publică așa zise opinii personale pentru a obține cât mai multe preluări pe Twitter. La începutul lui ianuarie 2023, sistemul exploata 39 213 profile false diferite, consultabile într-un  catalog în care se află avataruri de toate etniile, naționalitățile, de toate tipurile : celibatari, în cuplu…Fotografiile de profil sunt portrete ale unor persoane adevărate culese de pe internet, iar patronimul, o combinație de mii de nume și prenume stocate în tr-o bază de date.

Pentru a credibiliza aceste avataruri, Aims poate să le deschidă conturi pe Amazon, Airbnb, să lase comentarii pe youtube. Aceste abonamente sunt apoi autentificate și validate prin mail, cel mai adesea prin Gmail dar și prin SMS, pentru că Aims generează și numere de telefoane virtuale care permit trimiterea de mesaje.

Programul obține reacții pe internet pentru a credibiliza aceste profiluri, cum ar fi lansarea unui hahstag. De exemplu moartea unui struț foarte popular pe Twitter. Programul lansează   #rip-Emmanuel pe Twitter și Facebook , cu referire la un video publicat cu săptămâni înainte de proprietarul struțului.

În câteva ore, activarea a sute de conturi false viralizeaza informația, iar rezultatul este siderant. #RIP_Emmanuel, o informație absolut falsă, figurează în « tendințe Twitter în sute de țări cum ar fi Slovacia, obligând proprietarul struțului să dezmință afirmația pentru cei 800.000 de abonați ai sai.

În cadrul proiectului Story Killer, cotidianul francez Le Monde a indexat conturile utilizate pentru a populariza #RIP_Emmanuel și a descoperit  că au fost active pe parcursul altor operațiuni de dezinformare, mult mai serioase decât moartea struțului.

6 milioane de euro pentru reporarea unui scrutin

Team Jorge se laudă de asemenea, în fata jurnaliștilor pe care îi ia drept clienți, că a participat și la sabotarea mai multor scrutinuri cum ar fi  primul referendum pentru independența Cataloniei.

Team Jorge  mai povestește că, pentru a obține reportarea unor alegeri într-un stat african, a facturat 6 milioane de euro.

Dar echipa nu se rezumă la atât . Operează interceptări telefonice pentru a semănă discordia intre oamenii puterii din țările în care activează, în interiorul familiilor sau între putere și servile de forță-armată, servicii secrete, pentru a obține o destabilizare.

INFILTRAREA BFM

Team Jorge afirmă că a recrutat jurnaliști de media străine. În acest caz, publicarea unei informații poate fi facturată clientului 30.000€ dintre care 3000 sunt vărsați cash jurnalistului.

Așa intra jurnaliștii de investigație în posesia informației privindu-l pe Rashid M’Barki de la BFM. Imaginile le sunt prezentate de către Jorge. Este vorba despre dificultățile pe care le-ar cunoaște industria de yahting în Monaco după aplicarea sancțiunilor împotriva oligarhilor ruși. După difuzare, acest extras a fost izolat și difuzat masiv pe Twitter de către platforma Aims pentru a-l face viral. Obiectivul este, clar, acela de a discredita sancțiunile împotriva Rusiei.

Jorge: un fost membru al armatei israeliene

Jurnaliștii de investigație reușesc, în sfârșit, să îl identifice pe misteriosul Jorge. Are și alte pseudonime : „Michael”, „Joyce Gamble” sau „Coral Jaime”.

Dispune de mai multe adrese mail și de numeroase numere de telefon în diferite tari. Se numeste în realitate Tal Hanan și se află la conducerea a două societăți operand în domeniul securității și informațiilor:  Sol Energy și Denoman.

Pe site-ul acesteia din urmă este descris ca un specialist în explozibili care a servit în forțele speciale ale armatei israeliene și ca un fost ofițer de legătură al Tsahal pe lângă comandamentul forțelor speciale ale celei de-a 6-a  flote a Statelor Unite. Ar fi comandat operațiuni de protecție a cadrelor în Mexic, Columbia și Venezuela.

Jurnaliștii descoperă că omul a încercat să se apropie de Cambridge Analytica, societeatea din umbra  care a lucrat pentru campania lui Donald Trump și al carei nume a fost invocat într-un scandal de furt al date lor de pe Facebook.