Datele statistice din ultimii 12 ani scot in evidenta un fenomen unic in Europa dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial: reruralizarea, adica intoarcerea unei parti a populatiei urbane in mediul rural. Fiind vorba, in general, de persoane varstnice – indeosebi pensionari – este clar ca nu acest flux al migratiei constituie principala cauza pentru care analistii sustin ca a crescut puterea de cumparare la sate. Studiile realizate in perioada 1997 – 2001 de IMAS – Institut de Marketing si Sondaje referitoare la dotarea gospodariilor din Romania cu articole de folosinta indelungata reflecta faptul ca, din diverse motive, gradul de penetrare a acestor echipamente in zona rurala este sub potential.
In mediul rural, exista o categorie a populatiei care a fost si a ramas saraca si care nu-si poate permite nici produsele de stricta necesitate. Pe de alta parte, exista si o categorie care beneficiaza de dotari la nivelul urbanului. Dat fiind faptul ca in mediul rural costurile vietii de zi cu zi sunt mult mai mici decat cel urban, locuitorii de la sate care au venituri la nivelul veniturilor medii pe tara dispun de mai multi bani pentru investitii in echipamente electronice si electrocasnice decat orasenii. Dotarea unei gospodarii cu astfel de bunuri tine insa si de cultura si stilul de viata al oamenilor, nu doar de disponibilitatile lor financiare.
Prin urmare, se contureaza mai multe motive pentru care anumite aparate electrice nu exista in locuintele din Romania. Primul, asa cum am mai aratat, este saracia. Al doilea tine de faptul ca unele echipamente au fost inlocuite cu altele, din aceeasi categorie – de exemplu, combina frigorifica a luat locul frigiderului, iar cuptorul cu microunde, pe cel al aragazului. Al treilea motiv, care are ca punct de plecare mentalitatea celor de la tara, indeosebi, privind rolul femeii in gospodarie, este ca anumite articole de uz gospodaresc sunt inutile. Astfel, masina de spalat si aspiratorul de praf nu sunt considerate obiecte de stricta necesitate, de vreme ce gospodina poate face curatenie la fel de bine si cu matura sau poate spala manual. Chiar si fierul de calcat, un produs relativ ieftin, pe care si l-ar putea permite oricine, are un grad de penetrare redus (67%) in gospodariile rurale.

Consumatorii ignora provenienta produsului
In ceea ce priveste articolele care tin de modernitatea stilului de viata, cum ar fi robotii de bucatarie, mixerele, storcatoarele de fructe etc. – produse cu consum mai degraba de imitatie decat de stricta necesitate – diferentele intre urban si rural sunt destul de mari. In schimb, raportul urban/rural la produsele scumpe (cuptoare cu microunde, masini de spalat vase) este mult mai echilibrat decat in cazul masinilor de spalat automate sau al aspiratoarelor. Prin achizitionarea acestor produse care tin de moda si de prestigiu, oamenii isi etaleaza standardul de viata. Cu alte cuvinte, categoria celor instariti este la fel de mare (sau de mica!), indiferent de zona in care locuiesc.
Asa cum am mai precizat si cu alte ocazii, exista un grad mare de uzura a echipamentelor electronice si electrocasnice aflate in dotarea gospodariilor din tara noastra – fenomen specific tarilor sarace. In studiul IMAS apar mentionate marci care nu se mai fabrica de zece ani, indeosebi la aspiratoare, aragazuri, televizoare si masini de spalat neautomate.
De asemenea, o alta caracteristica la care am facut deseori referire este faptul ca, spre deosebire de produsele care au intrat recent in cultura romaneasca a consumului, cum ar fi bauturile racoritoare, unde toata lumea cunoaste marcile principale, in ceea ce priveste bunurile de folosinta indelungata, prea putini sunt preocupati de acest aspect. Oamenii, indeosebi cei din mediul rural, sunt interesati de pret si de performantele aparatului, putini dintre ei retinand cu exactitate marca.     
gradul de penetrare a produselor electrocasnice In mediul rural
    Ponderea (%)
Produsul    1997    1998    1999    2001
Frigider    75,0    72,0    72,7    63,6
Congelator    13,0    16,0    15,2    16,2
Masina de gatit    71,0    82,0    74,4    73,3
Rasnita de cafea    35,0    32,0    29,5    21,1
Mixer    15,0    21,0    22,1    20,2
Aspirator    23,0    27,0    26,6    18,6
Fier de calcat    81,0    74,0    71,7    67,2
Masina de spalat    4,0    4,0    6,5    6,2
automata
Masina de spalat    38,0    41,0    36,4    29,2
neautomata