Desi Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare(CNVM) a elaborat noile reglementari pentru operatiunile derulate pe piata de capital „in scopul cresterii eficientei, sigurantei si transparentei” acestor tranzactii, anumite prevederi din OUG adoptata de Guvern contrazic aceste intentii. Astfel, inca din primul articol al ordonantei se poate afla ca actionar semnificativ este cel care detine, direct sau prin intermediari, cel putin 10% din titlurile emise de o companie. Cum pana acum actionarul semnificativ era considerat cel ce detinea minimum 5% din actiunile unei companii, modificarea procentelor nu poate fi considerata, in nici un caz, o masura de crestere a transparentei. Dimpotriva, o mare parte a plasamentelor realizate de fondurile de investitii sau de persoane fizice care la prima vedere nu au nici o legatura, dar in realitate actioneaza concertat vor fi ascunse de ochii publicului.
In ceea ce priveste supravegherea Bursei de Valori (BVB), CNVM infiinteaza prin aceasta ordonanta functia de inspector general, cu obligatia sa participe fara drept de vot la toate deciziile sau operatiunile derulate prin BVB si sa intocmeasca un raport trimestrial despre activitatea BVB.
CNVM a stabilit ca aceasta functie este asimilata unui director general in
CNVM si ca persoana numita „poate fi revocata oricand de CNVM”. Se lasa impresia ca inspectorul general va fi in orice situatie la cheremul comisarilor CNVM.
La articolul 40 al ordonantei, la punctul 1, sunt precizate „conditiile minime” pe care o companie trebuie sa le indeplineasca pentru a fi cotata la bursa. Intre aceste conditii apare si aceea ca cel putin 25% din titlurile emise de companie sa fie detinute de public. O serie de companii importante sunt cotate la BVB fara sa indeplineasca aceasta conditie. Altele isi asteapta randul pentru a intra la cota bursei, dar nici ele nu indeplinesc astfel de conditii. Pentru a nu nemultumi pe cineva, la punctul 2 din acelasi articol 40, se precizeaza ca „…Bursa de Valori, cu aprobarea
CNVM, poate admite la cota si titluri emise de societati care nu indepliesc cerintele de la alineatul 1.” In acest caz, cui folosesc „conditiile minime”?