cote progresive de impozit (cuprinse intre 18 si 40%) la transe diferite de venit, va fi inlocuit cu unul mult mai simplu. O singura cota – cel mai probabil 18% – va fi aplicata pentru orice venit, indiferent de dimensiunea acestuia. Schimbarea s-ar putea produce chiar de anul viitor. Intentia declarata a oficialilor romani este de a scoate din zona gri a economiei acele venituri ascunse pana acum fiscalitatii. Mai clar, contribuabilii ar urma sa realizeze ca plata unui impozit mai mic la veniturile reale va fi mult mai putin costisitor decat eforturile de ascundere sau de diminuare a acestor venituri.
„Doar evaziunea legala – acele forme de ascundere sau diminuare a veniturilor si profiturilor permise de lege – se situeaza intre doua si patru miliarde de dolari. Orice scadere a fiscalitatii duce, teoretic, la cresterea bazei de impozitare si a incasarilor bugetare, insa cu conditia intaririi controalelor in acelasi timp”, spune ministrul Autoritatii Nationale de Control, Ionel Blanculescu.
Se va potrivi, insa, socoteala de acasa a guvernantilor cu cea din targ? Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania, institutie ce reprezinta circa 60.000 de firme, considera ca masura va scoate la vedere venituri mai mari, ascunse pana acum. „Pe langa simplificarea evidenta ce o aduce in aplicarea sistemului de impozitare, cota unica de 18% va avea un efect similar celui produs de reducerea impozitului pe profitul obtinut din operatiunile de export: exporturile au crescut de trei ori, nu doar pentru ca au fost stimulate fiscal, ci si pentru ca au iesit la lumina o parte dintre operatiunile ascunse”, afirma Nicolescu. „Experienta a aratat ca incasarile la buget cresc o data cu scaderea fiscalitatii si atunci cand au fost diminuate impozitele pentru inchirieri de imobile. O serie intreaga de tranzactii au iesit dintr-o data la vedere”, adauga Ionel Blanculescu.
Marea problema ramane
contributia CAS
Inainte de a se hotari sa declare veniturile integral motivati de cota mai mica a impozitului pe venit, contribuabilii isi vor face propriile calcule. Un salariu brut de zece milioane de lei, spre exemplu, este impozitat in prezent cu aproape 1,38 milioane de lei. Aplicand aceleasi contributii sociale si aceeasi deducere personala, impozitul pe venit s-ar diminua la sub un milion de lei (circa 997.000 de lei) daca se aplica o cota unica de 18%. „Sunt avantaje certe, dar marea problema raman contributiile sociale. CAS-ul este impovarator si va atarna mult, chiar daca se reduce impozitul pe venit”, spune Dan Ostahie, presedintele grupului Altex.
Ionel Blanculescu admite ca pana nu se reduc contributiile sociale, in prezent printre cele mai mari din Europa, nu putem vorbi de o relaxare suficient de motivanta a fiscalitatii. „Chiar daca impozitarea ar cobori la 18% si pentru venituri si la profitul companiilor raman celelalte costuri sociale. Acestea au scazut in ultimii ani de la 61% la 47%, dar daca ar scadea pana la 18% incasarile la buget ar exploda, intr-adevar”, spune presedintele Autoritatii Nationale de Control. Daca introducerea unei cote unice pentru impozitul pe venit de 18% este posibila chiar de anul viitor, pentru a diminua CAS la acelasi nivel este nevoie de cel putin doi ani. In plus, masura este conditionata de cresterea incasarilor la buget.
In momentul in care toate veniturile ne vor fi impozitate cu o cota unica, vom scapa nu numai de calculele complicate necesare acum la stabilirea transelor de venit, dar si de depunerea declaratiilor pe venitul global. In acelasi timp, insa, nu se va mai pune problema acordarii unor deduceri fiscale speciale. Surse din Ministerul Finantelor ne-au declarat ca singura deducere care va ramane va fi deducerea personala de baza. Aceeasi pentru toata lumea, stabilita in suma fixa, nu procentual la venituri, aceasta va avantaja intr-o oarecare masura persoanele cu venituri mai mici. Deducerile suplimentare, cum sunt, de exemplu, cele pentru copiii aflati in intretinere, vor disparea, Ministerul Finantelor cautand variante de inlocuire a lor cu alte facilitati compensatoare.