Ceramica Iaşi testează piaţa cu rezultatele financiare. Creşterea pieţei construcţiilor se vede cel mai uşor în cifrele de afaceri ale companiilor din domeniu, care se grăbesc să investească în capacităţi de producţie pentru a nu pierde trendul ascendent.

104-13574-graf.jpgÎn 2007, titlurile Ceramica Iaşi, listate la categoria a treia a pieţei secundare Rasdaq sub simbolul CERE, au crescut de aproape cinci ori înainte de corecţia matematică a preţului datorită majorării de capital social prin emiterea de noi acţiuni. Preţul unui titlu CERE nu a fost afectat de criza care a lovit piaţa de capital în a doua parte a anului, însă deprecierea generală a bursei din acest an nu a mai putut fi evitată, cotaţia scăzând cu aproape 50% până la mijlocul lunii mai. Ceea ce ar putea face acţiunea chiar mai atractivă în acest moment.
Afacerile companiei producătoare de cărămizi ceramice au crescut anul trecut cu o cifră aproximativ egală cu cea a majorării pieţei faţă de 2006, respectiv cu 28%, ajungând până la 48,16 milioane lei (14,4 milioane euro). Profitul  aproape s-a dublat faţă de cel din anul precedent, ajungând până la 11,8 milioane lei (3,8 milioane euro conform datelor companiei). Saltul înregistrat de cotaţia acţiunii de pe piaţa Rasdaq a fost însă susţinut de preluarea societăţii de către fondul de investiţii Advent Internaţional prin compania olandeză EuroBrick International. Aceasta a achiziţionat un pachet majoritar de 65,8% din acţiuni de la salariaţii Ceramica, după care a lansat şi o ofertă publică de preluare a celorlalte acţiuni, ofertă care a eşuat. În prezent, conform datelor Bursei de Valori Bucureşti, EuroBrick International deţine 69,4% din capitalul social al producătorului de cărămizi ceramice.

Afaceri în creştere

104-13573-27_iulianmangalagiu4.jpgDe la începutul anului şi până la mijlocul lunii mai, acţiunea Ceramica Iaşi s-a depreciat cu circa 47%, scăderea fiind generată de trendul descendent al bursei în ansamblu. Nici anunţarea rezultatelor financiare aferente anului trecut nu a reuşit să stopeze coborârea, în ciuda cifrelor pozitive. Urmează însă să fie testată reacţia investitorilor după publicarea rezultatelor din primul trimestru al anului, care arată o cifră de afaceri în creştere cu circa 20%, de la 9,68 milioane lei, în primul trimestru al anului trecut, la 11,75 milioane lei, în primele trei luni ale lui 2008. Creşterea cifrei de afaceri se situează însă sub nivelul mediu al pieţei de construcţii în ansamblu, de circa 30%, iar profitul net a consemnat chiar o scădere uşoară, de la 2,6 milioane lei, în primul trimestru al 2007, la 2,43 milioane lei, în acest an. În şedinţa din 15 mai, când au fost publicate rezultatele, cotaţia acţiunii a crescut cu 8,8%, ajungând până la 1,85 lei. „Estimăm pentru 2008 o cifră de afaceri de 17 milioane euro şi un profit net de peste trei milioane euro, în condiţiile unor investiţii în derulare în valoare de 24 milioane euro“, declară Iulian Mangalagiu, director general al companiei, care a adăugat că şi procesul de rebranding al companiei este în curs de finalizare. 

«Din 2009, Ceramica Iaşi poate asigura întregul necesar de cărămidă din Moldova.»
Iulian Mangalagiu, director general Ceramica Iaşi

Capital – Editia nr. 20, data 21 mai 2008