Scăderea şomajului şi sporirea presiunilor asupra creşterilor salariale ameninţă actualul model economic din aşa numitele state Vişegrad, care până acum au profitat de poziţionarea geografică şi de forţa de muncă ieftină. 

"Aceasta este o problemă cu care va trebui să ne confruntăm dacă vrem să ne menţinem poziţia în regiune. În urmă cu 25 de ani forţa de muncă era ieftină. Încă este relativ ieftină faţă de alte state din Europa Occidentală, dar nu este cel mai important factor. Va trebui să avem produse de o calitate extrem de ridicată, pentru care avem nevoie de muncitori calificaţi", le-a declarat jurnaliştilor şeful Asociaţiei industriei auto din Polonia, Jakub Farys. 

Anul trecut, ţările Vişegrad au produs aproape 3,65 milioane de maşini, aproximativ un sfert din producţia UE. În industria auto lucrează direct peste 630.000 de angajaţi şi indirect – 1,3 milioane. 

"Am ajuns la limita de capacitate în fabricile auto", susţine preşedintele Asociaţiei industriei auto din Cehia, Bohdan Wojnar. 

Asociaţiile au cerut guvernelor să reformeze sistemele de educaţie şi să se concentreze mai mult pe matematică şi ştiinţe, pentru a pregăti muncitorii de necesităţile viitoare din industria auto. 

Până atunci, ai eu cerut sprijin mai mare pentru mobilitatea muncitorilor din ţară şi din străinătate, care să acopere deficitul de pe piaţa forţei de muncă 

Slovacia, ţară care are una dintre cele mai mari producţii auto per capita din lume, are fabrici unde se produc automobile Volkswagen, Peugeot, Kia şi Jaguar Land Rover. 

Cehia este sediul Skoda (subsidiara Volkswagen), Hyundai Motor şi a unei societăţi mixte Toyota – Peugeot. 

În Ungaria au fabrici Daimler AG, Audi, Suzuki şi General Motors în timp ce în Polonia sunt prezenţi Volkswagen, Opel şi Fiat. 

AGERPRES