Dupa ce au vandut 53 de magazine din Europa, germanii de la Praktiker spun ca strategia pentru cele 11 magazine ale firmei din Romania ramane neschimbata. De ce? Simplu. Pentru ca nu sunt proprietarii cladirilor respective.

Daca tinem cont de evolutia Praktiker Romania, putem spune ca afacerile in domeniul articolelor de bricolaj evolueaza spectaculos. In fiecare din ultimii trei ani, grupul german si-a triplat, respectiv dublat, practic, cifra de afaceri. De la 18 milioane de euro in 2003 la 63 de milioane de euro in 2004, pentru ca in acest an, oficialii companiei sa anunte o cifra de afaceri de peste 120 de milioane de euro.


Praktiker, care apartinea grupului german Metro, a trecut in ultimele doua luni prin doua evenimente extrem de importante, dar care nu au avut nici o repercusiune asupra activitatii din Romania. Pe 22 noiembrie, compania a fost listata la bursa de la Frankfurt, in cadrul celei de-a treia mari oferte publice din Germania, Metro obtinand 360 de milioane de euro, dupa deducerea costurilor, in vreme ce Praktiker a primit 116 milioane de euro. In urma listarii, Metro a ramas actionar cu 40,5% la Praktiker, restul de 59,5% din actiuni fiind tranzactionate pe piata de capital germana.
Tot cu cateva saptamani in urma, Metro a anuntat ca a vandut 53 de proprietati ale diviziei de tip “do-it-yourself” Praktiker catre un fond de investitii imobiliare administrat de IXIS AEW Europe, pentru 480 de milioane de euro (565,8 milioane de dolari). Cel mai mare grup de comert din Germania a anuntat, intr-un comunicat, ca va obtine in jur de 840 de milioane de euro din vanzarea proprietatilor, precum si din listarea la bursa a actiunilor Praktiker, care a avut loc in luna noiembrie. Tranzactia a avut ca obiect vanzarea a 35 de spatii ale Praktiker din Germania, inclusiv sediul central al diviziei, opt locatii din Grecia si zece din Ungaria. In urma tranzactiei, Metro nu mai detine in proprietate nici un spatiu Praktiker.


In mod firesc, cei care lucreaza in sectorul de retail din Romania, dar si agentii imobiliari, s-au intrebat daca si cand va urma si vanzarea celor 11 magazine Praktiker de la noi. Niciodata. “Toate cladirile si terenul aferent magazinelor din Romania sunt ale unor diversi investitori si nu sunt proprietatea Metro sau Praktiker, asa ca nu vor face obiectul unei tranzactii precum in Germania, Grecia si Ungaria”, a declarat pentru Capital Jurgen Hurmeier, purtatorul de cuvant al Metro AG.
El a adaugat ca, in urma listarii la bursa, din noiembrie, a Praktiker, consultantii grupului, printre care Goldman Sachs si JP Morgan, au fost de parere “ca e mai bine sa vindem cladirile pe care le avem in proprietate, pentru a putea sa ne concentram asupra activitatii de baza”. Hurmeier confirma faptul ca, in prezent, Metro nu mai detine nici o cladire Praktiker, dar sustine ca vanzarea acestora nu va afecta in nici un fel activitatile grupului in Romania. “Am considerat ca e mai avantajos sa platim chirie. Dar vom continua sa ne extindem conform planului si, de anul viitor, intram si pe piata ucraineana”, spune si Harald Gunter, purtator de cuvant la Praktiker AG.


Asadar, cei care detin terenurile si cladirile Praktiker si care primesc o chirie lunara, isi pot vinde oricand terenul si cladirea, independent de deciziile Praktiker. Asa cum s-a intamplat exact acum un an, cand omul de afaceri Ion tiriac a vandut unei companii imobiliare din Irlanda firma care avea in proprietate terenul si imobilul inchiriat pe termen lung de catre Praktiker la Brasov. Surse din piata au sustinut, la vremea respectiva, in presa, ca tranzactia s-ar fi ridicat la circa sase milioane de euro. De altfel, tiriac este cel care a adus in Romania grupul Metro, prin divizia sa Metro Cash & Carry. Actionarii Metro Cash & Carry Romania sunt Metro Cash&Carry International Holdings B., cu 85% si Zareba Holdings Ltd. cu 15%, aceasta din urma avandu-l ca actionar pe Tiriac.


Metro Cash & Carry s-a lansat oficial in Romania in luna octombrie a anului 1996, prin deschiderea primului magazin in Bucuresti. Astazi, reteaua de magazine numara 23 de centre de distributie in toata tara, fiecare reprezentand o investitie neta de aproximativ 15 milioane euro (mai putin Metro Baneasa, care este o investitie de aproximativ 30 milioane de euro).

Cum a crescut reteaua

Magazin

Anul deschiderii

1. Praktiker Voluntari (Bucuresti)

2002

2. Praktiker Militari (Bucuresti) 2003
3. Praktiker Cluj 2003
4. Praktiker Ploiesti 2003
5. Praktiker Timisoara 2004
6. Praktiker Brasov

2004

7. Praktiker Bacau

2004

8. Praktiker Arad 2005
9. Praktiker Constanta 2005
10. Praktiker Craiova 2005
11. Praktiker Oradea

2005



Reteaua de magazine de bricolaj Praktiker investeste, in medie, 7-8 milioane de euro pentru fiecare magazin. Cifra de afaceri a Praktiker Romania a crescut de la 18 milioane de euro in 2003 la 63 de milioane de euro in 2004, pentru ca, in acest an, oficialii companiei sa anunte o cifra de afaceri de peste 120 de milioane de euro.