Incidentele de preluare a conturilor au crescut cu 20% față de anul 2019, informează compania globală de securitate cibernetică Kaspersky prin intermediul unui comunicat de presă.

În 2020, fiecare a doua tranzacție frauduloasă din domeniul financiar a fost o preluare de cont, a constatat un raport al Kaspersky Fraud Prevention.

Conform statisticilor anonimizate ale evenimentelor detectate de Kaspersky Fraud Prevention din ianuarie până în decembrie 2020, ponderea unor astfel de incidente a crescut de la 34% în 2019 la 54% în 2020.

Două scheme de acces la un cont bancar – „salvatorul” și „investitorul” – rămân printre cele mai frecvente din 2019.

Importanța serviciilor financiare digitale și a comerțului electronic a crescut în 2020, oamenii petrecând tot mai mult timp acasă ca urmare a pandemiei. Experții Kaspersky sugerează că, la rândul său, această schimbare a provocat o creștere a tehnicilor de inginerie socială care sunt exploatate de atacatorii cibernetici. De aceea, este deosebit de important atât pentru instituțiile financiare, cât și pentru clienți, să fie conștienți de schemele tipice de fraudă și să se poată proteja.

În plus față de creșterea numărului de preluări cu succes a conturilor, în 12% dintre incidentele de fraudă, instrumentele legitime de administrare la distanță (RAT), cum ar fi TeamViewer, au fost utilizate în mod greșit în încercarea de a obține acces la conturile de utilizator.

Incidentele de preluare a conturilor au crescut cu 20%

Echipa Kaspersky Fraud Prevention distinge faptul că au existat două tipuri comune de abordare folosite de atacatori pentru a obține acces la conturi – ambele fiind o continuare a tendințelor similare observate în 2019.

Prima tactică: atacatorul cibernetic este deghizat ca „salvator”, acesta prefăcându-se că este expert în securitate și propune scenarii pentru a „salva” utilizatorii.

Acest tip de atacatori apelează clienții băncii și se prezintă ca ofițeri de securitate, cu scopul de a confirma comisioanele sau plățile suspecte și oferă ajutor pentru rezolvarea lucrurilor. Salvatorul poate cere clienților să își verifice identitatea printr-un cod trimis într-un mesaj text sau printr-o notificare push, să oprească o tranzacție suspectă sau să transfere bani într-un „cont securizat”.

De asemenea, pot cere unei victime să instaleze o aplicație pentru gestionarea de la distanță a contului, pretinzând că aceasta este necesară pentru remedierea problemelor.

Atacatorii se prezintă adesea ca angajați ai celei mai mari bănci din zona potențialei victime și folosesc un ID de apelant fals pentru apelurile primite, pentru a lăsa impresia ca este vorba de o bancă reală. 

Al doilea exemplu este acela în care atacatorii cibernetici acționează sub masca de „investitori”. În acest scenariu, ei se prezintă ca angajați ai unei companii de investiții sau consultanți în investiții de la o anumită bancă.

Aceștia apelează clienții și le oferă o modalitate rapidă de a câștiga bani investind în criptomonede sau alte acțiuni de acest fel, direct din contul clientului, fără a fi nevoie să meargă la o sucursală bancară.

Ca o condiție prealabilă pentru furnizarea „serviciului de investiții”, investitorul cere potențialei victime codul primit într-un mesaj text sau o notificare push. 

„Clienții băncii acordă întotdeauna o mare valoare accesului ușor la conturile lor și efectuării operațiunilor financiare obișnuite.

Iar acum acest lucru a devenit deosebit de important. De aceea, credem că soluțiile pentru industria financiară ar trebui să ofere un nivel ridicat de măsuri de securitate – inclusiv protecție împotriva fraudei – dar integrate perfect cu experiența utilizatorului.

Și, bineînțeles, merită să le reamintim în mod regulat clienților despre tehnicile folosite de atacatorii cibernetici, astfel încât aceștia să-i poată detecta”, explică Claire Hatcher, Head of Business Development, Kaspersky Fraud Prevention.

Recomandarea Kaspersky

Pentru a ajuta persoanele și companiile să rămână protejate în fața tehnicilor de fraudă în continuă schimbare, Kaspersky recomandă serviciilor online și retailerilor să adopte următoarele măsuri:

  • Limitați numărul încercărilor de a efectua o tranzacție; atacatorii cibernetici pot încerca de mai multe ori să introducă datele corecte
  • Educați-vă clienții cu privire la posibilele trucuri pe care le pot folosi persoanele rău intenționate. Trimiteți-le în mod regulat informații despre cum să identifice frauda și cel mai bun mod de a se comporta în această situație
  • Efectuați controale anuale de securitate și teste de infiltrare pentru a găsi probleme legate de securitate în rețeaua unei companii
  • Desemnați o echipă dedicată de analiză a fraudei, capabilă să găsească și să analizeze metodele emergente pe care le folosesc atacatorii
  • Implementați autentificarea cu mai mulți factori pentru a minimiza șansele preluării conturilor
  • Instalați o soluție de prevenire a fraudei care poate fi rapid adaptată pentru identificarea noilor scheme și metode de atac

Raportul Kaspersky Fraud Prevention se bazează pe incidente asociate cu criminalitatea informatică și pe datele detectate de Kaspersky Fraud Prevention după o analiză aprofundată a comportamentului consumatorilor din sectorul bancar și ai comerțului electronic. Pentru a afla mai multe despre principalii vectori de fraudă cu care s-au confruntat companiile, citiți raportul complet aici.

Sursă foto: Dreamstime