Cererea de autovehicule îşi continuă creşterea în noile pieţe din UE. În cele peste 250 de fabrici din Uniunea Europeană au fost produse anul trecut cu 5,3% mai multe autovehicule decât în 2006, în ciuda unui avans al vânzărilor cu numai 2%.

Datele furnizate recent de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) privind producţia de vehicule pe teritoriul Uniunii Europene confirmă estimările optimiste ale analiştilor. În 2007, au fost asamblate peste 19,7 milioane de vehicule de toate categoriile, în creştere cu 5,3% faţă de anul 2006. Faptul că această majorare a producţiei vine pe fundalul unei creşteri cu numai 1,8% a cererii demonstrează că producătorii auto contribuie din plin la exportul UE, dar şi că stocurile unora dintre ei sunt din ce în ce mai mari. Conform ACEA, numai 80% din cele aproape 16 milioane de autoturisme înmatriculate provin de la fabrici de pe teritoriul Uniunii, restul de 20% având în marea lor majoritate ca provenienţă state din Asia, ca Japonia sau Coreea de Sud.

Parcul auto se extinde

93-11540-1.jpgLa sfârşitul lui 2006, Asociaţia Producătorilor Spanioli (ANFAC) menţiona într-un comunicat că în Europa circulă deja peste 251 de milioane de vehicule. Dacă alături de această cifră impresionantă luăm în calcul şi cele 18,7 milioane de maşini înmatriculate pe parcursul anului 2007, rezultă că parcul auto al UE se apropie de 270 de milioane. Din totalul de vehicule prezente pe şosele, 88% sunt autoturisme, pentru celelalte categorii – vehicule comerciale şi autobuze – rămânând numai 12%. Conform analiştilor ACEA, numărul de maşini propulsate de motoare diesel este în continuă creştere. Astfel, anul trecut, 53,3% din vehiculele înmatriculate în Uniunea Europeană au motoare alimentate cu motorină, cu 6% mai multe decât în 2006. Statisticile arată, de asemenea, şi menţinerea trendului achiziţiilor către maşinile din clasele mică şi medie. Aceste două segmente au deţinut în 2007 peste 37%, respectiv 32,4% din totalul autoturismelor vândute în Europa.

93-11541-2.jpgÎn privinţa indicelui de motorizare, statistica arată că, în timp ce în vestul Europei există în medie o maşină la doi locuitori, în zona estică situaţia este mult diferită. În ciuda creşterilor constante ale vânzărilor, ţări precum România, Slovacia sau Ungaria au un parc mult mai redus. De altfel, ţara noastră se află în continuare în coada clasamentului, cu o maşină la cinci locuitori. Prin urmare, în timp ce occidentalii achiziţionează în acest moment maşini pentru a le înlocui pe cele vechi, comercianţii din Est se luptă pentru a atrage cât mai mulţi clienţi noi.

Estimări rezervate pentru viitor

93-11542-3.jpgACEA susţine că în 2008 piaţa europeană va stagna. În timp ce în noile state membre ale UE, printre care şi România, este de aşteptat ca piaţa să crească cu aproximativ 9%, în cele 15 ţări cu ştate vechi în Uniune, cererea va scădea cu minimum 0,6%. În ciuda acestei situaţii mai puţin îmbucurătoare, marii constructori vor continua să îşi majoreze producţia. Un raport al PriceWaterhouseCoopers estimează că numărul de unităţi asamblate în Europa va creşte constant până în 2012.

Renault-Nissan, în topul creşterii

93-11543-4.jpgIndustria auto din Uniunea Europeană face faţă tot mai greu presiunilor venite din afara graniţelor sale.

Numărul de maşini produse în alte părţi ale lumii şi având ca destinaţie Europa continuă să crească, în special avalanşa de maşini asiatice fiind greu de stăvilit. În opinia analiştilor, europenii au însă atuul unor tehnologii mai avansate, care vor conta foarte mult în contextul reducerii emisiilor poluante. Conform PwC, pe termen mediu şi scurt, vor avea foarte mult de câştigat maşinile ce folosesc propulsoare mici, care, pentru a avea o putere crescută, sunt echipate cu sisteme de pompare a aerului. Alte tehnologii utilizate pe scară largă de europeni sunt GDI (Gasoline Direct Injection), VVT (Variable Valve Timing), hybrid, dar şi dieseluri foarte avansate.

93-11544-5.jpgConform estimărilor furnizate de PriceWaterhouseCoopers, grupul care va beneficia de cea mai mare creştere a producţiei în următorii patru ani va fi Renault-Nissan, această alianţă ajungând, la nivelul anului 2012, să producă 7,9 milioane de maşini, cu 1,8 milioane mai mult decât în 2007. Pe locul doi în clasamentul creşterilor previzibile se va clasa General Motors, care va asambla la nivel mondial cu 1,3 milioane de unităţi mai mult, iar pe locul trei, Hyundai Group cu o creştere de 1,2 milioane. Cu toate acestea, şi în 2012, cel mai mare jucător mondial va rămâne Toyota, cu o producţie de 11,2 milioane de autovehicule.

Motoarele europei

270 de milioane de vehicule sunt înmatriculate în Uniunea Europeană, cu 18,7 milioane mai multe decât la sfârşitul lui 2006