Estimarile statistice la nivel national indica vanzari de medicamente in valoare de aproximativ 508 milioane dolari, ceea ce inseamna o crestere cu 11,6% fata de anul 2000. Din punct de vedere valoric, balanta inclina in favoarea producatorilor straini (64,3% in 2000, respectiv 66% in 2001), cota lor de piata crescand incontinuu.
Marian Pana, Marketing & Sales Director la CEGEDIM Romania, compania care ne-a furnizat informatiile de mai sus, considera ca aceasta situatie este generata de dificultatile financiare ale fabricantilor autohtoni: „Producatorii romani, care asigura in principal medicamentele generice, ar trebui sa-si recupereze investitiile de zeci de milioane de dolari facute in unitatile de productie locale pentru a atinge standardele GMP (regulile de buna practica de fabricatie). Mecanismul actual de formare si reglementare a preturilor nu le permite insa acest lucru, ceea ce constituie o frana in calea dezvoltarii lor actuale si viitoare.”
In schimb, companiile straine renumite pe plan mondial, cu departamente puternice de cercetare si cu un mediu economic propice in tarile lor de origine, lanseaza si vor lansa in permanenta medicamente inovative, al caror pret ridicat reflecta sumele imense cheltuite pentru conceperea si punerea pe piata a acestor produse.
Daca pana acum patru-cinci ani, vanzarile (ca valoare) de medicamente in Romania erau aproximativ egale in ceea ce priveste raportul intre producatorii romani si straini, incepand din1997, importurile au inceput sa domine piata locala.
Ceea ce-i doare cel mai tare pe producatorii nostri este faptul ca nu se respecta legislatia in vigoare cu privire la stabilirea preturilor. Ordonanta nr. 36/2001 prevede ca pentru cresterea acestora trebuie indeplinite doua conditii: sa fi crescut cursul de schimb valutar cu cel putin 5% si sa fi trecut trei luni de la precedenta marire. Desi au trecut sase luni de atunci, iar variatia cursului valutar a fost de 9%, noile preturi nu s-au avizat, cu exceptia unui singur producator dintre cei care au incheiat anul cu pierdere.
Exista patru mari capitole de cheltuieli care nu se regasesc in pretul medicamentelor romanesti: marketing-promovare, cercetare-dezvoltare, investitii realizate pentru introducerea normelor GMP si investitii pentru protectia mediului. Numai ca fonduri pentru toate aceste cheltuieli au avut doar producatorii care au realizat profit si cei care si-au facut cate o „injectie” de capital strain. Adica foarte putini. Motiv pentru care numerosi fabricanti se vor vedea nevoiti sa-si vanda afacerea.
La prima vedere, o piata farmaceutica de 500 milioane USD, cu un consum anual de medicamente de numai 23 USD/locuitor, pare lipsita de interes. Cifrele reflecta foarte clar atat gradul de dezvoltare economica a Romaniei, cat si nivelul educatiei sanitare a populatiei. In tarile vecine, consumul este de cel putin doua ori mai mare la o populatie de doua ori mai mica, iar in cele occidentale, de peste zece ori mai mare.     

consumul de medicamente, din punct de vedere valoric,
pe primele cinci grupe terapeutice
Grupa                Valoarea (mil. USD)     Ponderea (%)
J. Antiinfectioase sistemice generale    110,1            22,8
A. Tractul alimentar si metabolism        78,7            16,3
C. Sistemul cardiovascular            65,1            13,5
N. Sistemul nervos central            53,2            11,0
L. Antineoplazice si imunomodulatori    30,3            6,2

Campanii si promotii de un milion de dolari

Medic One Healthcare Communication este singura companie specializata si dedicata in intregime publicitatii medicale si comunicarii in domeniul educatiei pentru sanatate. Inca de la infiintare, adica de la sfarsitul anului 1999, a reusit sa atraga nume importante din industria farmaceutica – atat companii multinationale, cat si mari producatori locali de medicamente. In prezent, portofoliul Medic One include clienti prestigiosi, precum: Hoffmann La Roche, GlaxoSmithKline, Europharm, Schering AG, Pfizer, Sanofi – Synthelabo, MSD, Wyeth – Whitehall.
Proiectele realizate pentru acestia s-au concretizat in campanii de lansare sau relansare pentru diverse produse farmaceutice, campanii media adresate pacientilor, materiale informative pentru medici si farmacisti, programe educationale, servicii specifice de creatie si productie, promotii pentru consumatori, organizarea de evenimente speciale etc.
Medic One face parte din grupul international de companii Lowe Lintas & Partners, beneficiind astfel de resursele Lowe Healthcare Worldwide, agentie de specialitate clasata pe locul patru in SUA si noua in lume.
Anul trecut, Medic One a avut o cifra de afaceri de un milion de dolari. Ceea ce o deosebeste de celelalte firme similare din Romania este combinatia de know how medical si experienta in domeniul advertisingului. Altfel spus, recurge la limbajul medical specializat, caracteristic clientilor, dar in acelasi timp comunica pe intelesul publicului tinta: medici, farmacisti, pacienti.