Scos din contextul evolutiei pietei in ultimii ani, trendul ascendent din 2001 ar putea lasa impresia ca piata auto romaneasca este una dintre cele mai dinamice din Europa. Lucrurile nu stau insa asa. In ciuda eforturilor depuse de actorii pietei, vanzarile record din 1998 au ramas si in 2001 un obiectiv imposibil de atins. Productia nationala s-a situat la numai 54% din cea a anului 1998, iar importurile (in ciuda cresterii din ultimii ani) au fost extrem de reduse raportate la o populatie ca cea a Romaniei.
Exista insa si „partea plina a paharului”. Dupa doi ani de scadere (1999, 2000), 2001 a reprezentat pentru piata auto primul an de crestere la nivel global. Cum economia nationala da semne de revigorare, perspectivele domeniului auto in acest an sunt, la randul lor, imbucuratoare.
Principalii producatori nationali de autoturisme au avut evolutii contradictorii in 2001.
Dacia a vandut un numar de 40.787 de masini, aproape jumatate din ele fiind reprezentate de modelul Supernova (22.186 bucati). Fata de anul trecut, constructorul pitestean a produs cu 3.000 de bucati mai putin, dar a vandut cu 3,5% mai multe autoturisme si cu 4,6 mai multe comerciale usoare. Mentinerea trendului pozitiv al vanzarilor este imbucuratoare, daca ne gandim ca Renault incearca o operatie dificila: inlocuirea treptata a gamei de produse dupa trei decenii de suprematie a modelului Dacia Clasic.
Al doilea producator intern, Daewoo, s-a confruntat, din pacate, cu o noua scadere accentuata a productiei (o treime fata de anul precedent) si a vanzarilor pe piata interna (43%). Jumatate din cele 6.648 de masini vandute au fost reprezentate de modelul Tico, scos intre timp din fabricatie, ceea ce poate duce la concluzia ca viitorul Daewoo se anunta in culori sumbre.
Ar fi insa o afirmatie hazardata. Producatorul coreean a incheiat anul 2001 cu un bilant pozitiv, compensand randamentul mai slab de pe piata interna cu vanzari la export mai mari cu 70% fata de anul trecut. Este o dovada a faptului ca nu calitatea masinilor Daewoo este problema, ci criza de imagine cu care se confrunta in Romania producatorul coreean, ca efect al situatiei marcii la nivel international. „Am avut in 2001 vanzari de peste 130 milioane USD, din care exportul s-a cifrat la peste 87 milioane de dolari. Per total, cifrele nu indica o scadere fata anul trecut, declara Valeriu Tones, directorul departamentului de relatii publice al Daewoo. Producatorul de la Craiova va mari in acest an oferta de automobile pentru piata interna, prin lansarea noilor modele Matiz Van si Economic, precum si a monovolumului Tacuma”.
Cateva cuvinte si despre Aro. Cand putini se mai asteptau, productia firmei a inregistrat o crestere a productiei de circa 30% fata de anul trecut, Aro comercializand un total de 1.800 de autovehicule. Cifrele de piata, desi modeste, arata o schimbare in calitatea managementului companiei, constructorul muscelean lichidand stocurile si ajungand sa produca numai cat cere piata.
Prognozele pentru 2002 sunt optimiste
Al doilea segment important al pietei este cel al importatorilor de autovehicule noi. In 2001 s-au vandut un numar de 30.992 de masini noi aduse din strainatate, cresterea fiind de 53% fata de anul 2000. Ca si in cazul productiei locale, cifrele sunt modeste.
Prin comparatie, vom spune ca in Polonia s-au importat anul trecut 230.000 de autovehicule noi (la o populatie de 39 milioane locuitori), in Cehia 82.000 (10,3 milioane locuitori), iar in Slovenia la o populatie cam cat cea a Bucurestiului, numarul de masini importate a fost de 57.000.
Liderul importatorilor ramane Renault, cu 6.271 de masini vandute. Cel mai cautat model al marcii franceze a fost in 2000 Renault MA