umane. Capital: De cand a inceput sa se practice in Romania instruirea outdoor?
Orsolya SzabAl: Este greu de spus cand s-a practicat pentru prima oara in Romania aceasta metoda de instruire, dar nici in momentul de fata piata trainingului outdoor nu se afla intr-un stadiu prea avansat. Conceptul este putin cunoscut si inteles. Cu toate astea, se poate afirma ca in ultimii trei ani interesul fata de acest tip de training a cunoscut o crestere semnificativa.
Capital: Care este cauza?
Orsolya SzabAl: Mediul economic s-a schimbat mult in ultimii ani, concurenta a devenit mult mai mare, iar firmele au fost nevoite sa devina mai flexibile si deschise la schimbare. Aceste caracteristici sunt conditionate mult de aptitudinile oamenilor. O data cu constientizarea importantei dezvoltarii resursei umane, apare si nevoia de a investi in programe care sa ajute oamenii sa-si dezvolte personalitatea, sa functioneze mai bine intr-o echipa.
Capital: Am sesizat ca exista destul de multe confuzii legate de continutul si scopul instruirii outdoor.
Orsolya SzabAl: Deoarece conceptul a fost importat din Vest, multi conducatori de firme au o imagine falsa asupra trainingului outdoor. In locul unui proces bine planificat si structurat, care urmareste obiective clare si concise si care contribuie semnificativ la eficientizarea muncii si la cresterea performantei firmei, companiile asociaza trainingul outdoor cu sporturi extreme sau cu un simplu eveniment de week-end in natura cu colegii. Acesta este si motivul pentru care in locul trainingurilor outdoor prefera programele oferite de firme de sporturi extreme. Este adevarat ca o parte a activitatilor oferite in cadrul acestor programe se desfasoara in natura si implica invatare prin experienta, data de confruntarile cu provocarile naturii, dar este important sa se faca distinctia dintre training si eveniment outdoor.
Capital: Sa lamurim, atunci, termenii.
Orsolya SzabAl: Evenimentul outdoor ofera o experienta si, desi experienta in sine are un caracter educativ, nu exista nici o garantie ca va avea loc o constientizare sau transferul celor invatate in realitatile cotidiene si ca aceste evenimente contribuie la dezvoltarea firmei. Trainingul outdoor ofera, prin activitatile sale, nu numai o experienta pe viata, ci si inceputul unei proces facilitat de traineri specialisti care, prin dezvoltarea personalitatii individului si formarea, si intarirea spiritului de echipa in grup, aduce schimbari pozitive si durabile in organizatii. Diferenta capitala este ca in timp ce in cadrul unui program cu sporturi extreme se pune accent pe partea de traire de senzatii tari si pe „fun”, in cadrul unui training outdoor, chiar daca unele activitati sunt aceleasi, participantii au posibilitatea, dupa o initiere, executare si evaluare, dincolo de experientele traite, sa reflecteze asupra celor intamplate, sa discute experientele – atat pozitive, cat si negative – si sa faca uz de cunostintele sau experientele acumulate in activitatile urmatoare.
Capital: Instruirea implica o buna conditie fizica din partea cursantilor si, probabil, o anumita varsta pentru a face fata eforturilor.
Orsolya SzabAl: Desi se crede opusul, activitatile implica mai ales psihicul. In cadrul trainingurilor outdoor exista nenumarate exercitii, sau proiecte de invatare prin care, participatii au ocazia sa-si exerseze si sa-si imbunatateasca, intr-un mediu total diferit de cel de la locul de munca, deprinderile de organizare sau de conducere, fara ca acest lucru sa atraga consecinte grave asupra lor din partea conducerii firmei. O data cu discutarea greselilor facute si cu schitarea modelelor de rezolvare, putem sa transformam insuccesul in succes din punctul de vedere al eficacitatii trainingului, chiar daca nu am reusit sa rezolvam exercitiul propriu-zis. In acelasi timp, nu trebuie sa uitam ca o serie de insuccese implica pierderea motivatiei din partea participantilor, de aceea este foarte important sa trasam gradul de dificultate al exercitiilor in conformitate cu aptitudinile grupei si varsta participantilor. Un training outdoor, care contine atat exercitii simple, care au ca scop primordial cunoasterea reciproca, cat si proiecte complexe, care deja implica o gandire strategica si un management de resurse si de timp adecvat, poate sa contina invataminte si experiente de durata si pentru un manager experimentat.
Capital: Cine stabileste continutul programului de instruire?
Orsolya SzabAl: In ciuda faptului ca principalele activitati din cadrul unui training outdoor sunt stabilite inainte de catre furnizorul trainingului si de reprezentantul clientului, managerul sau directorul de resurse umane, programul sufera o permanenta modificare pe tot parcursul sau. Un training outdoor adevarat este condus avand in vizor atat activitatile, cat si individul si echipa. Problema, sarcina din cadrului unei activitati, nu poate fi solutionata, daca nu suntem atenti la necesitatile individului si ale echipei. Neluarea in considerare a acestor necesitati duce, pe termen lung, la lipsuri in rezolvarea sarcinii.
Capital: Cum se fac aceste schimbari in cadrul programului?
Orsolya SzabAl: In cadrul evaluarii activitatilor, pot aparea la suprafata probleme, lipsuri de la locul de munca, cum ar fi lipsa orientarii catre client, superficialitatea etc., care nu au fost printre obiectivele trainingului. Acestea trebuie recunoscute si tratate ca atare, cautandu-se rezolvare chiar prin contributia grupului.
Capital: Care sunt efectele unui curs outdoor fata de cele generate de un program traditional de instruire?
Orsolya SzabAl: Respectand ciclul format din planificare, executare si evaluare, un training outdoor poate schimba durabil forme de comportament, poate da nastere unei calitati superioare in munca. Acest lucru nu se intampla in cadrul unui program de tip turistic sau de tip sporturi extreme. Totusi, si aceste activitati dezvolta increderea in sine, responsabilitatea, contribuie la cunoasterea si largirea limitelor proprii si, prin reflectare si transfer, pot determina si schimbari de comportament.

carte de vizita
Orsolya SzabAl este absolventa a Facultatii de Economie din cadrul Universitatii Babes- Bolyai din Cluj-Napoca, promotia 2004.Incepand cu primavara acestui, an a urmat un program special de certificare ca instructor outdoor: „Outdoor Trainer Qualification Training” Outward Bound Romania, Sovata, (aprilie – septembrie 2004). Acum, este director de program in cadrul fundatiei Outward Bound Professional.In decursul anilor, a urmat mai multe programe de instruire si a fost membra sau s-a implicat in activitati voluntare desfasurate de diferite fundatii sau asociatii studentesti. In vara anului 2002 a lucrat in SUA.