Desigur ca obstacolele n-au fost ica eliminate fizic, dar s-au creat toate premisele pentru ca Dunarea sa redevina navigabila la parametri normali i vara lui 2001.
Principala evolutie care a permis aceasta prognoza este politica: noile autoritati iugoslave au renuntat, saptamina trecuta, la obiectiile care impiedicau Comisia Dunarii sa dea unda verde proiectelor de actiune si, implicit, finantarii. in primul rind, Belgradul nu mai pretinde reconstruirea de urgenta a podului de la Novi Sad – si nu pe banii oricui, ci pe spezele NATO, care l-a distrus. Ca urmare, Uniunea Europeana a alocat deja 22 de milioane de euro, care vor acoperi 85% din costurile estimate. in prealabil, trebuie idepartate minele care plutesc i sectorul sirbesc. Se va face chiar mai mult: sunt prevazute si cheltuieli pentru refacerea mediului. La ultima reuniune a Comisiei de la Budapesta, a fost desemnat inclusiv managerul operatiunii, francezul Bernard Chevenez, care va coordona eforturile celor 11 state riverane si ale UE. Lucrarile nu vor icepe decit la primavara – revolutia de la Belgrad a venit prea tirziu pentru a se mai putea face
ceva iainte de trecerea iernii. Termenul „vara lui 2001” nu este isa aruncat la itimplare, ci preluat chiar de la Helmut Strasser, presedintele Comisiei Dunarii.
Ramin neacoperite pagubele suferite de armatori. Pretentiile celor din Rominia (circa 150 de milioane de dolari) par exagerate, cita vreme decontul veniturilor comerciale nerealizate din cauza blocarii fluviului sunt evaluate de Comisie la numai 400 de milioane, dar este cert ca 4.500 de navigatori romini au intrat i somaj. La vremea respectiva, sindicatele din ramura avertizau ca, daca situatia nu se remediaza i trei luni, vor mai ramine pe drumuri 3.500 de oameni. Daca aceasta afirmatie are suport real, isemna ca vestea cea buna nu a sosit la timp.