Deşi analiştii estimează o creştere a consumului, au apărut primele semnale negative în ceea ce priveşte dezvoltarea centrelor comerciale. Cel puţin patru proiecte şi-au amånat data deschiderii, însă numărul lor s-ar putea mări din cauza dificultăţilor întåmpinate în obţinerea finanţării.

Lipsa lichidităţilor şi prudenţa cu care sunt acordate creditele afectează şi retailerii. Astfel, chiar dacă dezvoltatorii au succes în obţinerea finanţării, pot apărea probleme în încheierea contractelor de închiriere a spaţiilor de vånzare. Această situaţie nu se regăseşte numai în Romånia, ci şi în restul Europei şi în SUA.

Răzvan Gheorghe, director general la Cushman & Wakefield Activ Consulting, este de părere că această încetinire a ritmului de deschidere a noilor centre comerciale ar putea reprezenta o gură de aer care ar putea ajuta industria să se plaseze pe baze mai solide şi sustenabile. „Totalul suprafeţei inchiriabile va depăşi două milioane de metri pătraţi pånă la sfårşitul anului 2010, dacă toate proiectele anunţate se realizează“, a declarat el. „Sunt atåt de multe centre comerciale anunţate, încåt este posibil ca ele să depăşească capacitatea prezentă a retailerilor de a se extinde,“ mai spune el.

TJ Kearns, managing director la Caelum Development în Romånia, vede şi jumătatea plină a paharului, accentuånd ideea că proprietăţile sunt o investiţie pe termen lung. „Avånd în vedere lipsa de lichidităţi de pe pieţe, vom asista la o încetinire a ritmului de livrare a centrelor comerciale pe piaţă. Va trebui să aşteptăm să vedem ce se întåmplă cu America pentru a începe să construim o piaţă mai solidă şi responsabilă,“ a adăugat el.

Criza financiară, benefică pentru afacerile outlet-urilor

129-20361-24retail41.jpgÎntre timp, în SUA, outlet-urile sunt cele care au de cåştigat de pe urma crizei financiare. Lisa Wagner, partener al EWB Development, spune că, peste Ocean, acest tip de comerţ se ridică la circa 17 miliarde de dolari anual, dar reprezintă doar 2% din întreaga piaţă de retail a ţării. Cu toate acestea, data lansării proiectului Mega Designer Outlets, situat pe autostrada Bucureşti-Ploieşti, a fost amånată cu cåteva luni. Proiectul trebuia inaugurat în ultimul trimestru al anului, pentru a beneficia de vånzările ridicate generate de perioada sărbătorilor, dar cum unele întårzieri riscau să afecteze planul iniţial, s-a preferat amånarea pånă în primăvara anului 2009. „Acum, pe piaţa americană, au mare succes proiectele care sunt dezvoltate din fonduri proprii, nu pe credit, pentru că astfel nu există incertitudini legate de data finalizării proiectelor“, a spus Lisa Wagner.

Piaţă generoasă

Un studiu al Atisreal Romånia arată că dezvoltările din segmentul retail s-au menţinut la un nivel ridicat în primul semestru al anului, mai multe mărci internaţionale anunţåndu-şi intenţia de a intra pe piaţă, în timp ce retailerii care sunt deja pe piaţă şi-au continuat planurile expansioniste.

Cu toate acestea, din punctul de vedere al suprafeţelor de retail raportate la numărul de locuitori, suntem departe de media europeană. Dacă unui romån îi revin 41 de metri pătraţi, media europeană este de 195 de metri pătraţi la mia de locuitori, se arată într-un studiu al Cushman & Wakefield. Asta, deşi suprafaţa de retail modern a crescut anul acesta cu aproximativ 110.000 de metri pătraţi, pånă la 805.000. Socoteala nu este însă cea mai corectă, dacă ţinem cont de faptul că, din punct de vedere geografic, acestea se concentrează în oraşele mari şi foarte mari ale ţării.

Pånă la sfårşitul anului, Bucureştiul va asista la încă trei deschideri importante: centrul de outlet Fashion House, Liberty Center şi Grand Arena, însumånd alţi 85.000 de metri pătraţi. Aceştia se adaugă stocului de circa 315.000 metri pătraţi închiriabili de către centrele comerciale de la sfårşitul anului 2007, conform datelor Cushman & Wakefield.

90.000 de metri pătraţi închiriabili cumulează cele trei deschideri de centre comerciale care au avut loc în Bucureşti anul acesta: Băneasa Shopping City, Vitantis şi extinderea Iris Titan

MAI BINE MAI TÅRZIU

Bucuresti Printre centrele comerciale bucureştene care şi-au amånat deschiderea se numără Sun Plaza, din Piaţa Sudului, şi Cotroceni Park, din Bulevardul Timişoara.

În ciuda faptului că erau programate iniţial pentru livrare anul acesta, ele au fost amånate pentru începutul, şi respectiv, mijlocul lui 2009.

Mega Designer Outlets, proiect situat la intrarea pe autostrada Bucureşti-Piteşti, va avea la finalizare o suprafaţă închiriabilă de 38.600 de metri pătraţi. Planul iniţial prevedea inaugurarea centrului înainte de sărbători, însă cum din cauza unor întårzieri se risca ratarea sezonului, s-a stabilit o nouă dată.

Bihor Şi Era Shopping Park, dezvoltat în Oradea de compania cipriotă Omilos Group, a fost amånat pentru prima parte a anului viitor.

Deschideri 2008-2009

Militari shopping
aprilie 2009

Mega Designer Outlets
martie 2009

Liberty center
noiembrie 2008

Fashion house outlet
toamna 2008

Grand arena
toamna 2008