La inceputul saptamanii trecute, Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a dat publicitatii un comunicat in care a condamnat „denaturarea imaginii lui Mos Craciun” in clipul TV „Dialog Kung-fu”. Membrii consiliului au considerat ca o asemenea reprezentare a personajului Mos Craciun este „de natura sa altereze spiritul unei traditii cu o semnificatie aparte, fiind susceptibil sa contrarieze si sa lezeze o mare parte a publicului”. De asemenea, consiliul a invocat articolul 3 din Decizia CNA nr. 65/2000 privind normele obligatorii pentru publicitate, potrivit caruia reclama trebuie „sa evite prejudicierea intereselor minorilor”. De asemenea, CNA a trimis posturilor TV o adresa in care aprecia ca spotul este o „reprezentare agresiva in care e implicat Mos Craciun” si invoca, din nou, articolul 3 din decizia amintita mai sus. Cele doua documente nu interzic in nici un fel difuzarea spotului de catre televiziuni. „N-am interzis, dar am dorit, in acest caz, sa recomandam televiziunilor respectarea normelor privind protejarea copiilor”, ne-a declarat Ralu Filip, membru CNA, referitor la adresa trimisa televiziunilor. Postul public de televiziune, de exemplu, a sistat difuzarea spotului dupa ce a primit adresa CNA. Exces de zel sau paza buna…
Daca spotul incalca sau nu prevederile art. 3 din Decizia nr. 65/2000 a fost tema discutiilor desfasurate miercuri, 5 decembrie, intre reprezentantii CNA, ai Mobil Rom si cei ai agentiei de publicitate Tempo Advertising, firma care a realizat clipul „Dialog Kung-fu”. Ralu Flip ne-a declarat ca, in cursul acestei saptamani, consiliul va hotari daca va solicita televiziunilor sa difuzeze spotul dupa orele 22. Aceasta decizie ar avea drept obiect protejarea copiilor de scenele de violenta din clip. (Este posibil ca decizia sa fi fost luata chiar inainte ca acest articol sa cunoasca lumina tiparului.)
La randul sau, Adina Sorescu, director de comunicare la Mobil Rom, ne-a declarat: „Nu incalcam prevederile respective. Spotul nostru nu se adreseaza in nici un caz copiilor. In cazul in care copiii pot pune intrebari referitoare la Mos Craciun si la existenta lui, suntem siguri ca parintii pot explica latura umoristica a spotului nostru, asa cum explica, fara indoiala, nenumarate alte spoturi… si va spun asta din experienta, pentru ca si eu sunt parinte.” Adina Sorescu respinge ideea ca acest spot este violent. „Consideram ca este inovator. Mos Craciun este si ramane un supererou magic, care face minuni si in spotul nostru, insa, in plus, invinge si personajele false. Mobil Rom nu are motive sa stopeze difuzarea spotului, altele decat cele care tin de strategiile comerciale” – afirma directorul de comunicare. Ea adauga si faptul ca adresa CNA transmisa posturilor de televiziune a fost formulata intr-o maniera regretabila, dar acest lucru a fost lamurit la intalnirea de la CNA”, conchide Adina Sorescu.
Asadar, Mos Craciun a ajuns, datorita publicitarilor de la Tempo Advertising, sa se bata… in oferte. Mesajul spotului este clar: oferta adusa de Mos Craciun-Dialog este mai tare, mai „mobila” decat ofertele celor doi concurenti (adversari) ai sai. Se intelege cine sunt acestia. Mai mult, scena din final, cand Mos Craciun Dialog le aplica lovitura de gratie, de le sar barbile, vrea sa sugereze ca adevaratul Mos este cel al Dialogului. Ceilalti doi sunt niste impostori, in viziunea Tempo Advertsing. Daca exista sau nu umor in acest spot e o chestiune de gust pe care consumatorii o vor aprecia. (Noi credem ca are o cantitate de umor egala cu cea din filmele de aventuri chinezesti.) Cafteala celor trei mosi ne confirma concurenta agresiva care are loc in realitatea de zi cu zi intre cei trei operatori de telefonie mobila.     

Care este conceptul campaniei?
„Am ilustrat peisajul comercial de sarbatori – acelasi in fiecare an, fara exceptie: o aglomerare de oferte speciale. Toti comunicatorii se intrec in promotii si pachete speciale. Noi ne-am propus sa prezentam oferta Dialog intr-o maniera inedita, inovatoare, cu un mesaj nou: oferte sunt destule, dar oferta Dialog este cea mai buna!”
Adina Sorescu, director de comunicare Mobil Rom