Mircea Fechet nu mai vrea să finanțeze mașini poluante în cadrul programelor „Rabla”

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, susține că programul Rabla Plus nu va dispărea. Pe de altă parte, în ceea ce privește Rabla Clasic, banii au fost epuizați. Drept urmare, interesul românilor pentru înlocuirea mașinilor vechi este unul mare.

„La Rabla Clasic nu e un interes scăzut, pentru că am epuizat banii. La Rabla Plus, la autoturismele electrice sau la cele plug-in hybrid, ca urmare a unei ordonanțe de urgență din luna decembrie a anului trecut a fost plafonat voucherul, valoarea maximă la suma de 25.500 de lei, adică aproximativ 5.000 de euro”, a transmis Mircea Fechet, pentru Digi24. 

Fechet a subliniat că programul Rabla Plus nu este pe cale să fie eliminat. Atunci când a fost întrebat dacă această acțiune nu descurajează cumpărarea de mașini electrice, ministrul a argumentat că, dimpotrivă, are un efect opus.

„Dimpotrivă. Atunci când am anunțat un buget record la Rabla Plus, respectiv un miliard de lei pentru prima oară în istoria AFM-ului, se poate spune orice, mai puțin că descurajăm acest fenomen”, potrivit ministrului.

Mașinile mai vechi de 15 ani, nesigure și poluante

De asemenea Fechet consideră că încurajarea achiziției de mașini electrice trebuie să fie o prioritate pentru orice guvern român. În plus, el a evidențiat că acest lucru este crucial, mai ales având în vedere că există obiective clare în cadrul PNRR până în 2026, printre care scoaterea din uz a 250.000 de autovehicule vechi.

În ceea ce privește mașinile mai vechi de 15 ani, ministrul susține că ele ar trebui să dispară de pe drumurile României. Potrivit lui, acestea poluează și devin nesigure.

„Rabla Plus este un program care nu doar că nu va dispărea, dar cred că încurajarea achiziției de mașini electrice trebuie să fie o prioritate pentru orice guvern și pentru orice ministru în România, mai ales că avem jalon în PNRR până în 2026 să scoatem din uz 250.000 de rable, un sfert de milion de rable.

Mașinile mai vechi de 15 ani trebuie să dispară de pe străzile României, sunt poluante, sunt nesigure”, a declarat Fechet.

Ministrul a adăugat că există posibilitatea ca o parte din fondurile destinate programului Rabla Clasic să fie realocate către programul Rabla Plus.

„Așa cum am anunțat ori de câte ori a fost cazul, în fiecare an ne propunem să luăm o parte din bani de la Rabla Clasic și să mutăm banii la Rabla Plus, pentru că așa e firesc, asta e direcția în care merge Europa, toată lumea și știm că din 2035 nici măcar nu se vor mai produce autoturisme cu combustie internă, ceea ce ne face și pe noi să înțelegem că nu o să avem ce finanța”, potrivit lui Mircea Fechet.

Mircea Fechet
Mircea Fechet (SURSA FOTO: Facebook)

România nu trebuie să mai finanțeze achiziția de mașini diesel sau poluante

Ministrul subliniază că nu își dorește ca România să rămână în urmă și să continue să susțină achiziționarea de vehicule diesel sau poluante.

„Nu-mi propun să fie România ultima țară care încă mai finanțează diesel sau autoturisme poluante, cu condiția ca toți acei bani să ajungă la Rabla Plus, la mașini plug-in hybrid și electrice”, a transmis el.

Fechet a subliniat că începând din acest an, un astfel de model de mașină plug-in hybrid va fi fabricat și în România. Se va întâmpla la uzina Ford din Craiova.

„Am anunțat cu mare bucurie că, începând de anul acesta, un astfel de autoturism se va produce și în România, adică la fabrica Ford de la Craiova.

E unul dintre cei doi mari producatări români și m-aș bucura ca banii să rămână într-o măsură cât se poate de mare în țară, fie că finanțăm autoturisme, echipamente, utilaje agricole, fie că avem altfel de finanțări, fiecare leu care rămâne în România și pe care îl finanțăm din fondul de mediu și nu pleacă în China sau în alte țări înseamnă un leu care produce locuri de muncă, investiții, salarii în România și se întoarce înapoi în economia noastră”, a fost concluzia ministrului Mediului, Mircea Fechet.

Programele de tip „Rabla” au fost inițiate de Guvern încă din anul 2005. Ele au avut scopul de a promova înlocuirea autovehiculelor vechi și poluante cu unele noi și mai ecologice. „Rabla” este un acronim pentru „Programul de stimulare a înnoirii parcului auto național”. Acest program oferă subvenții sau prime de casare.

Ele sunt date persoanele fizice sau juridice care doresc să își caseze autoturismele vechi și să achiziționeze unele noi, mai puțin poluante. În schimbul autovehiculului vechi, proprietarul primește un voucher valoric. Îl poate folosi la achiziționarea unui autovehicul nou, care îndeplinește anumite criterii de eficiență energetică și de emisii reduse