Ceea ce apropie SUV-urile de autoturismele 4×4 este garda la sol mai ridicata, anvelopele de dimensiuni mari si forma caroseriei, mai apropiata de cea a unui „tot teren” decat de a unei limuzine clasice. In acelasi timp insa, masinile din aceasta clasa nu sunt proiectate pentru a face fata terenurilor grele, astfel ca, fata de masinile „offroad”, in dotarea lor nu intra reductorul pentru tractiunea integrala, sau centrele de transfer.
Clasa „sport utility vehicle” a fost lansata de Toyota cu sase-sapte ani in urma, odata cu aparitia modelului RAV 4. Renault a oferit o noua dimensiune acestui segment, prin modelul Scenic RX4, un SUV care inaugureaza de fapt o noua clasa, cea a monovolumelor 4×4.
Desi cifrele de vanzari la clasa SUV in Romania, nu sunt comparabile cu cele din Occident, se poate spune, totusi, ca acest segment de autoturisme are si la noi destui fani. Daca cu un an in urma (primele zece luni) s-au vandut 1.604 SUV-uri, in aceeasi perioada a anului acesta cifra lor a crescut la 1.928 de bucati.
Cel mai vandut model din import a fost Land Rover Freelander, marca apartinand acum grupului Ford. Lansat in 1998, Freelander (ajuns acum la a patra editie) este oferit atat in varianta Station Wagon cu cinci usi cat si in cea cu trei usi.
„Land Rover este o marca etalon in categoria vehiculelor 4×4, si acesta este unul din motivele pentru care s-a bucurat de succes si in Romania. Pe de alta parte, fiind o masina europeana, avantajata deci de regimul taxelor vamale, Land Rover nu prea a avut contracandidati pe acest segment”, declara Florin Micu, analist al pietei auto si director al Autoexpert.
Al doilea model in topul vanzarilor este Renault Scenic RX4, autoturism lansat in Europa anul trecut si in Romania in februarie 2001. Dupa opt luni de la lansare, Scenic RX4 s-a comercializat pe piata interna in 162 de exemplare, secretul succesului fiind explicat de Florin Micu: „Autoturismul francez beneficiaza in primul rand de increderea de care beneficizaza pe piata interna marca Renault. Nu in ultimul rand, Scenic RX4 imbina calitatile de spatiu interior ale monovolumelor cu capacitatea „de trecere” a unui SUV veritabil”
Cu 124 de bucati vandute pe primele zece luni din 2002 in Romania, Jeep Grand Cherookee completeaza podiumul autoturismelor din clasa SUV. Din 1993, data lansarii modelului, si pana astazi s-au fabricat peste doua milioane de exemplare. La noi Grand Cherokee este, inainte de toate, o masina reprezentativa.
„Si una la moda, completeaza Florin Micu. „Marele sef” a prins la romani pentru ca este un autoturism mare si impunator pe sosea. Multi dintre cei care au vrut sa-si arate puterea si opulenta au optat pentru acest model”
Cateva cuvinte si despre Nissan Terrano II, al patrulea clasat in ordine a vanzarilor.
„A doua generatie de Nissan Terrano confirma succesul vehiculelor 4×4 marca Nissan pe piata romanesca. Desi este un SUV, Terrano II are calitatile unui offroad veritabil, acesta fiind unul din atuurile cifrei ridicate de vanzari la noi”, declara Florin Micu.    

VanzAri import clasa SUV
Marca    Model    Vanzari     Vanzari
         2000     2001
        (10 luni)    (10 luni)
Land Rover    Freelander    140    181
Renault     Scenic RX4    0    162
Jeep    Grand     84    124
    Cherokee
Nissan     Terrano II    86    119
Nissan     Patrol    91    105
Mercedes     ML    91    105
Menz
Toyota Land Cruiser 90    23    78
Mitsubishi    Pajero     35    74
    Wagon
BMW    X5    17    74
Total        1.504    1.224