Ce au in comun o sticla de ulei romanesc, o cutie de pateu, un blat de tort unguresc si un spray cu frisca nemtesc? Toate au trecuta pe ambalaj aceeasi marca, Aro, si toate se gasesc de vanzare doar in reteaua de magazine Metro sau la redistribuitorii ei. In plus, aceste produse, impreuna cu celelalte existente sub aceasta marca, au preturi mai mici si sunt trecute mai des in pliantele de promovare ale Metro. si acesta este doar un exemplu. La fel se intampla si cu produsele de sub marca Gima din magazinele Gima, cu marcile XXL, Sissy, Derby, Carre, Starfrites, Morzsi si Molli din magazinele grupului german Rewe.
„Aro, marca internationala proprie pentru reteaua cash&carry, este prezenta in magazinele Metro din toate cele 25 de tari si acopera o gama larga de produse. Folosirea acestei marci ne asigura o serie de avantaje: exclusivitate pentru aceste produse, ceea ce confera independenta vizavi de concurenta, castigam loialitatea clientilor nostri prin posibilitatea oferirii unui pret bun la o calitate constanta (se fac periodic teste de calitate), flexibilitate in alegerea producatorilor si stabilirea unei marje sigure de profit, pentru ca aceste produse nu se gasesc si la concurenta. Produsele sub marca Aro au cel mai scazut pret din categoria respectiva”, afirma Dusan Wilm, director general al Metro Cash&Carry Romania.
Metro vinde in acest moment in Romania frisca, lapte, cafea, margarina, telemea, capuccino, cacao, ceai solubil, alune, sucuri, ulei, masline, faina, mustar, otet, hrana pentru caini, uscata si umeda, scutece, detergent de vase, folie aluminiu etc. si mereu aceasta gama se imbogateste.
O parte din producatori sunt romani, si ei se ascund discret pe un colt de eticheta, unde le sunt trecute datele de identificare. Pentru ei, a fi mai mult decat un furnizor obisnuit, a fi cooptat sub umbrela marcii proprii a lantului de magazine este un business infloritor in acest moment, cand concurenta nu este atat de acerba. „Avantajele producatorilor sunt volumul mare al vanzarilor, ceea ce duce la scaderea costurilor de productie pe unitatea de produs, si la posibilitatea de a le oferi la preturi bune in magazin”, declara Exel Rainer, director al grupului Rewe, care detine magazinul XXL Mega Discount. In prezent exista doar un magazin de acest tip, in Bucuresti, dar pana la sfarsitul anului vor mai fi date in folosinta alte trei. si aceasta este o alta miza a colaborarii producatorilor romani cu lanturile internationale puternice pe piata: dezvoltarea rapida a retelelor acestora duce la marirea continua a pietei de desfacere, care este 100% asigurata. Metro Cash&Carry va inaugura in luna septembrie inca doua magazine si va ajunge la un numar total de 13 magazine in intreaga tara, in conditiile in care a anuntat ca pana in anul 2004 reteaua se va extinde si va numara 20 de unitati.
In reteaua internationala Gima se gasesc 410 produse sub marca Gima, ceea ce reprezinta 15% din totalul marfii. In cele trei magazine din Romania procentajul este mult mai mic, de doar 3%, dar va creste in urmatoarea perioada. In prezent, se vand sub aceasta marca detergenti, textile, sapun lichid, saci menajeri, folie de aluminiu si crema de pantofi, majoritatea importate. Adina Popa, director de marketing, afirma ca in curand Gimrom va porni o campanie de selectare a producatorilor romani cu care sa colaboreze, prioritar fiind sectorul alimentar.
si francezii de la Carrefour isi pregatesc intrarea marcilor proprii. „In momentul de fata, nu avem marci proprii produse in Romania, intrucat realizarea unei linii de fabricatie de catre un furnizor necesita un volum corespunzator vanzarilor din cinci magazine. Cand Carrefour realizeaza o marca proprie, pune „in joc” imaginea sa, deci aceasta marca trebuie sa raspunda unui caiet de sarcini foarte precis si foarte riguros”, afirma Andreea Mihai, director de marketing. Exista insa produse frantuzesti sub marca Reflets de France – biscuiti dulci si biscuiti sarati, paste si diverse arome de sucuri.

Firma seineana din Baia Mare vinde otet sub marca XXL In magazinul XXL Mega Discount din Bucuresti

„Dupa un an de colaborare ca furnizor obisnuit, constatand ca produsul nostru, otetul la litru, se vinde de trei-patru ori mai bine decat al concurentei, Rewe ne-a propus sa producem sub marca lor. Vanzarile au crescut cu 30% si dorim sa extindem aceasta colaborare si cu alte produse”, afirma Zamfir Adoreanu, director general al firmei seineana. Firma din Baia Mare produce 20 de sortimente de otet, spirt medicinal si apa distilata si vinde anual intre cinci si zece milioane de litri, folosind retele ale marilor magazine, dar si alti distribuitori. Otetul seineana se pregateste sa intre si sub marcile altor magazine.