in ziua de azi, Web-ul Rominesc icepe sa ajunga la maturizare. Din multitudinea de site-uri – lasind la o parte site-urile comerciale create „din obligatie” doar pentru ca o firma are ambitia sa fie si pe Internet si care nu contin decit un telefon si un numar de fax ca informatii utile – cea mai mare parte din paginile de Web nu contineau decit informatii despre secrete GSM, Free SMS, CV-uri on-line, fotografii erotice, majoritatea fiind legaturi catre alte pagini de Web din strainatate.
si totusi au existat si idei interesante i ceea ce priveste resursele Web. Cine nu isi aduce aminte de zilele de glorie ale „Bursei PC-NET”? O idee excelenta a celor de la PC-NET, dar cu care nu s-a continuat, din nefericire, si care a fost lasata sa functioneze din inertie. Aceasta pagina de Web, care era dublata si de o lista de discutii pe e-mail, a fost extrem de utila celor care doreau sa vinda sau sa cumpere diverse lucruri, i majoritate componente de calculator si accesorii GSM.
De asemenea, www.Top100.ro a aparut i urma cu citiva ani si s-a dorit un clasament al celor mai interesante pagini de Web rominesti. Sistemul era simplu: fiecare administrator de pagina de Web insera in site-ul sau un link catre un script CGI care iregistra votul la Top100. Astfel fiecare vizitator, daca aprecia pagina de Web o putea „vota” cu un simplu click de mouse. in timp s-au observat doua fenomene. Primul a fost acela ca „surferii” erau prea grabiti ca sa mai voteze paginile chiar daca acestea ii interesau, unul din motive fiind acela ca procesul de votare presupune icarcarea unei pagini separate din Top100 cu confirmarea votului care, pentru conexiunile mai slabe la Internet presupunea timp mai mult de asteptare si viteza mai slaba de navigare. Astfel, pagini foarte vizitate nu itruneau numarul de voturi corespunzator. Pe de alta parte a aparut fenomenul de votare automata.
Mai exact, fiecare Webmaster concepea pagina de Web de asa natura icit la fiecare acces de pagina se efectua si votarea i mod automat sau prin aparitia unei ferestre corespunzatoare unui script Java cu itrebarea „Votati i Top100?” si doua butoane „Yes” si „No”, ambele realizind votarea.
in luna aprilie s-a lansat i Rominia site-ul www.Okazii.ro de licitatii on-line. Acest site desi nu este o noutate, beneficiaza de citeva atu-uri fata de Bursa PCNET si anume designul atractiv, icarcarea foarte rapida si promovarea corespunzatoare. Pe scurt, este un site „viu”, si acest lucru depinde foarte mult de implicarea activa a celor care l-au conceput.
Site administrat de un fond de investitii
in spatele acestei pagini de Web se afla firma „netBridge”, care si-a demarat activitatea i luna februarie a acestui an. „netBridge si-a propus sa devina una dintre companiile de virf din domeniul aplicatiilor pe Internet din aceasta parte a lumii prin dezvoltarea aplicatiilor de comert electronic si continut. La aceasta ora netBridge are proiecte demarate i Rusia, Ucraina, Bulgaria, Ungaria, Turcia si, bineiteles, Rominia”, ne comunica domnul Bogdan Secara, Country Manager la NetBridge Investments SRL. in spatele acestei firme se afla si fondul New Century Holdings, care este implicat si i alte proiecte, de peste doua miliarde de dolari, avind investitii i aceeasi regiune. La fel ca si New Century Holdings, netBridge urmareste sa realizeze profituri pe termen mediu si lung i principal din roadele rezultate i mod direct din aceste afaceri sau/si din vinzarea partiala sau i totalitate a acestor proiecte catre companii multinationale care doresc sa actioneze rapid la nivel regional.
Revenind la Top100 si lipsurile sale, cum ar fi furtul de voturi, s-a simtit nevoia unui clasament „pe bune” al paginilor de Web rominesti. Astfel, celor de la netBridge
le-a venit ideea site-ului www.trafic.ro care este tot un clasament, realizat isa nu pe baza votarii, proces care poate fi usor de falsificat, ci pur si simplu pe baza vizitarii unui site. „Popularitatea lui Top100 i Rominia, ca si a site-urilor de clasamente din alte tari, ne-a confirmat presupunerile ca un astfel de site ar „prinde” i contextul actual al Web-ului rominesc.
„Marea diferenta fata de Top100 este criteriul dupa care se itocmeste clasamentul, anume numarul de vizitatori”, afirma domnul Ciprian Amaritei, Marketing Manager la NetBridge Investments SRL. Desi aceasta idee exista chiar si i lista de opinii de la Top100 motivul pentru care nu a aparut mai devreme un astfel de site este de natura tehnica, si anume acela ca este nevoie de servere puternice si conexiune la Internet foarte buna, itrucit la afisarea oricarei pagini din retea este apelat si serverul clasamentului. De exemplu, i ziua de 23 octombrie serverul Trafic.ro a facut circa 300.000 de afisari i retea, generind sase milioane de iregistrari i baza de date. Sistemul Trafic.ro este proiectat pentru o capacitate mult mai mare, dupa cum afirma surse din cadrul netBridge, desi i Rominia exista foarte putine site-uri care pot face fata unor solicitari asemanatoare.
Principalele functii ale sistemului Trafic.ro sunt de „ranking”, adica un clasament al site-urilor i functie de numarul de vizitatori, dar si de „tracking”, adica o analiza amanuntita a traficului (pe ore, zile, saptamini si luni), a profilului vizitatorilor (tari, sisteme de operare, browsere, afisare si extensii) si a promovarii site-urilor respective. Aceasta a doua sectiune se adreseaza i special administratorilor de site-uri avind explicatii atasate fiecarui tabel.
Un „barometru” pentru publicitatea pe Web
La o luna si jumatate de la lansare, i Trafic.ro sunt iregistrate circa 400 de site-uri, adica de doua ori mai mult decit au estimat realizatorii sai. insa ceea ce i-a surprins placut a fost ritmul i care s-au iscris site-urile cu popularitate mare, chiar cele cu o pozitie foarte buna i Top100. Din acest punct de vedere putem afirma ca Trafic.ro este deja un succes. si din punctul de vedere al numarului de vizitatori pe site au fost depasite estimarile, dar itr-o masura mai mica. Ritmul de crestere i saptamina 16-22 octombrie a fost de 30 %, adica destul de ridicat.
Beneficiile pe care le aduce acest site proprietarului sunt i primul rind de imagine si de posibilitatile de promovare si lansare a altor site-uri comerciale. Veniturile pot veni de aici, dar si din publicitate, ica destul de slab dezvoltata i Rominia.
Realizatorii acestui site cred ca, la aceasta ora, comertul electronic i Rominia sufera de aceleasi racile ca itreaga economie: lipsa banilor si a unor investitori puternici. De asemenea, rata mica de penetrare a Internetului face ca lucrurile sa se afle i stadiul incipient. Cu toate acestea, viteza exploziva cu care se poate dezvolta acest segment il face mai interesant decit indica cifrele de afaceri actuale.
Publicitatea pe Internet, desi abia la iceput la noi, isi face deja simtita prezenta din ce i ce mai des i site-urile rominesti. O data cu lansarea site-ului Trafic.ro sunt create toate premisele dezvoltarii unui sistem mai puternic de publicitate pe Web. Oricine este interesat sa isi faca reclama pe Internet poate consulta acest clasament si poate alege cel mai bun loc de publicitate potrivit atit target-ului sau cit si asteptarilor sale ca numar de vizitatori. in plus, pentru cei care administreaza pagini de Web cu bannere publicitare Trafic.ro, poate constitui un criteriu de fixare a tarifelor de publicitate.