Parlamentul Rominiei adopta prezenta lege.
Art. I. – Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 69 din 28 august 1997 privind bursele de marfuri, emisa i temeiul art. 1 lit. c) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
„Ordonanta privind pietele reglementate de marfuri, servicii si instrumente derivate”
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 1. – (1) Prezenta ordonanta stabileste modul de organizare, functionare, reglementare si supraveghere a burselor de marfuri.
(2) Bursele de marfuri sunt piete de interes general, reglementate si autorizate, care asigura membrilor si clientilor acestora conditii centralizate de negociere, precum si de gestionare a riscurilor prin sisteme de tranzactionare si compensare, pentru operatiuni de:
a) vinzari si achizitii la vedere ori la termen, avind ca obiect marfuri cum sunt produsele agricole sau materiile prime destinate procesarii, din categoria celor care, prin natura lor, sunt bunuri fungibile sau bunuri mobile prin anticipatie;
b) vinzari si achizitii la vedere ori la termen prin contracte spot sau forward, avind ca obiect titluri reprezentative pe marfuri, de tipul recipisei de depozit si al warantului, al conosamentului, al politei de asigurare si al altora asemenea, agreate si clasificate de autoritatea de supraveghere si reglementare, precum si achizitii sau vinzari la termen prin contracte futures sau cu optiuni;
c) vinzari si achizitii la termen de active monetare si financiare sau titluri pe active monetare sau financiare, precum si alte active agreate si clasificate de autoritatea de reglementare si supraveghere;
d) navlosiri, asigurari maritime si fluviale de nave si icarcatura;
e) vinzari si achizitii utilizind si alte instrumente financiare calificate de autoritatea de supraveghere si reglementare.
(3) Bursele de marfuri sunt obligate sa elaboreze si sa difuzeze i Rominia si i alte tari rapoarte de tranzactionare, i scopul stabilirii preturilor la producatorii si consumatorii de marfuri, produse si subproduse rezultate din acestea, precum si i scopul facilitarii operatiunilor comerciale pe care le implica.”
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
„Art. 2. – (1) Bursele de marfuri se ifiinteaza de catre societatile de bursa i baza legii, cu autorizarea autoritatii de supraveghere si reglementare. Bursele de marfuri sunt autorizate ca organisme cu putere de autoreglementare de catre autoritatea de supraveghere si reglementare, daca ideplinesc conditiile stabilite i Regulamentul privind autorizarea si functionarea organismelor de autoreglementare.
(2) Constituirea unei burse de marfuri necesita participarea a minimum 25 de societati de brokeraj autorizate sa tranzactioneze i bursa, potrivit legii.”
4. La articolul 3, partea introductiva, precum si literele a), b), c) si d) vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. – in itelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) activ monetar se refera la moneda nationala emisa de Banca Nationala a Rominiei i conformitate cu legea sau la devize convertibile;
b) activ financiar este o valoare mobiliara emisa de o autoritate publica centrala sau locala, cum ar fi un certificat de trezorerie, o obligatiune cu dobinda fixa, variabila sau indexata ori un portofoliu de valori mobiliare ce face obiectul cotarii pe o piata reglementata de valori mobiliare, dar cu negociere pe piata futures sau cu optiuni organizate la bursele de marfuri, i baza unui instrument sintetic, cum este un indice de bursa ori un indice calculat la rata dobinzii bancare, precum si un indice de bursa calculat i baza unui alt indice de bursa;
c) societate de brokeraj este societatea comerciala constituita i baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, autorizata de autoritatea de reglementare si supraveghere, ca intermediar i bursa de marfuri, cu calitatea de membru al unei burse de marfuri, de membru afiliat la o bursa de marfuri sau de membru compensator, avind ca obiect de activitate negocierea ofertelor si perfectarea contractelor la bursa i cont propriu sau i contul unor terti; societatea de brokeraj poate fi autorizata ca formator de piata, daca ideplineste cerintele de capital stabilite prin reglementarile autoritatii de reglementare si supraveghere si daca se angajeaza ferm sa cumpere/sa vinda atunci cind sunt ordine de vinzare/cumparare i exces;
d) broker este o persoana fizica, atestata de asociatia bursei de marfuri unde isi desfasoara activitatea si autorizata de autoritatea de reglementare si supraveghere, care are i atributia sa exclusiva negocierea ofertelor de vinzare si de cumparare i contul unei societati de brokeraj, precum si navlosirea, asigurarea maritima si fluviala;”
5. La articolul 3, dupa litera d) se introduce litera d1) cu urmatorul cuprins:
„d1) trader este o persoana fizica atestata de o bursa de marfuri si autorizata de autoritatea de reglementare si supraveghere, care are i atributia sa exclusiva negocierea ofertelor de vinzare-cumparare i contul si i numele sau, i baza unui permis eliberat de bursa;”
6. La articolul 3, literele g), i), j), k), l), n), o) si p) vor avea urmatorul cuprins:
„g) contract de bursa este o tranzactie spot, forward, futures sau cu optiuni, conform reglementarilor din prezenta ordonanta;

……………………………………………………………………………………….

i) informatie confidentiala este informatia cu privire la continutul unui iscris sau document privitor la o bursa de marfuri, societate de brokeraj, casa de compensatie ori societate de consultanta sau i legatura cu angajamentele patrimoniale ale acestora, care, daca ar fi adusa la cunostinta publicului sau unei societati comerciale concurente, cum ar fi o bursa de marfuri, societate de brokeraj, casa de compensatie sau societate de consultanta, ar influenta tranzactiile pe piata la termen si cu optiuni, ar afecta i mod artificial raportul cerere-oferta ori ar aduce prejudicii morale sau materiale unei burse de marfuri, societati de brokeraj, case de compensatie sau societati de consultanta;
j) membru al bursei este o societate comerciala avind calitatea de actionar al unei burse de marfuri, care a obtinut dreptul de a efectua tranzactii pe piata la disponibil, futures si cu optiuni sau numai pe piata la disponibil;
k) membru compensator este membrul pietei reglementate de marfuri, servicii si instrumente derivate, care detine concomitent si calitatea de membru sau de actionar la o casa de compensatie agreata de bursa si care, prin aceasta, are dreptul de a iregistra la casa de compensatie tranzactiile societatilor de brokeraj;
l) ordinele de bursa sunt instructiuni ferme, transmise i scris sau verbal, cu conditia ca iregistrarile pe banda magnetica sa fie admise ca proba i justitie, de catre un client societatii sale de brokeraj ori de catre o societate brokerului sau, care consemneaza modalitatea de negociere a unei oferte de vinzare sau de cumparare pe piata la disponibil, futures sau cu optiuni;

……………………………………………………………………………………….

n) piata futures se refera la o piata specializata, organizata de o societate de bursa de marfuri pentru negocierea ofertelor si perfectarea contractelor futures;
o) piata cu optiuni se refera la o piata organizata de o bursa de marfuri pentru negocierea ofertelor si perfectarea contractelor cu optiuni;
p) societate de consultanta bursiera este societatea comerciala autorizata de autoritatea de supraveghere si reglementare, care presteaza servicii de consulting i contul unor terti, privind tehnica negocierii la bursa, analiza pietelor la disponibil, la termen si cu optiuni, precum si studii de evaluare a pietei bursiere.”r
7. La articolul 3, dupa litera r) se introduce litera r1) cu urmatorul cuprins:r
„r1) societatea de bursa este societatea comerciala pe actiuni, constituita conform legii si regulamentelor autoritatii de supraveghere si reglementare, autonoma i raport cu participantii la piata si care presteaza servicii de utilitate publica pentru societatile de brokeraj si clientii acestora.”r
8. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:r
„CAPITOLUL IIr
Autoritatea de reglementare si supraveghere”r
9. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 4. – Autoritatea de reglementare, supraveghere si control al burselor de marfuri este Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.”r
10. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 5. – Numarul membrilor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare se modifica de la 5 la 7, dintre care unul va fi numit i functia de vicepresedinte, responsabil cu bursele de marfuri.”r
11. La articolul 6, partea introductiva si literele a)-j), respectiv l)-p), vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 6. – Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare are urmatoarele atributii i executarea prezentei ordonante:r
a) sa emita norme cu privire la autorizarea, iregistrarea si functionarea burselor de marfuri, societatilor de brokeraj, brokerilor, societatilor de consultanta, caselor de compensatie si societatilor de expertiza contabila pentru bursele de marfuri;r
b) sa avizeze sau sa anuleze, dupa caz, regulamentele de functionare emise de fiecare bursa de marfuri, dupa verificarea conformitatii lor cu dispozitiile prezentei ordonante, si sa emita recomandari cu privire la continutul regulamentelor de bursa, pentru a asigura conformitatea acestora cu prezenta ordonanta;r
c) sa autorizeze bursele de marfuri, societatile de expertiza tehnica, de brokeraj, casele de compensatie, societatile de consultanta si brokerii care isi desfasoara activitatea i cadrul pietelor futures, cu optiuni sau i legatura cu acestea, sa itocmeasca si sa pastreze un registru de evidenta a persoanelor autorizate;r
d) sa suspende temporar sau sa anuleze autorizatia unei societati de brokeraj, unui broker, unei burse de marfuri, case de compensatie, societati de consultanta sau de expertiza contabila, i cazul i care aduc prejudicii morale sau materiale clientului i contul caruia au operat;r
e) sa emita reguli disciplinare generale pentru societatile de brokeraj si brokerii lor privind negocierea ofertelor, executarea ordinelor, pentru a asigura transparenta tranzactiilor, regulile de publicitate si de concurenta loiala, precum si reguli cu privire la primirea si transmiterea informatiilor privilegiate sau confidentiale;r
f) sa clasifice operatiunile de bursa, ordinele de bursa si notele de icheiere care se itocmesc de catre brokeri pentru fiecare tranzactie icheiata;r
g) sa anuleze regulamentele tranzactionale, regulile sau deciziile emise de o bursa de marfuri sau sa dispuna retragerea ori anularea unui ordin de vinzare-cumparare, daca acestea sunt emise, se executa ori au fost executate cu icalcarea prevederilor prezentei ordonante sau a regulamentelor de bursa, emise i conformitate cu dispozitiile acesteia;r
h) sa dispuna anularea unui contract futures sau cu optiuni, daca acesta a fost perfectat i baza unei informatii privilegiate, confidentiale sau a unei itelegeri precontractuale itre doi clienti, prin societatile lor de brokeraj ori itre acestea;r
i) sa impuna caselor de compensatie sa majoreze nivelul valoric al garantiilor constituite de fiecare societate de brokeraj pentru a opera pe piata futures si cu optiuni, i cazul i care nivelul cotarii diverselor tipuri de marfuri sau volumul tranzactiilor futures si cu optiuni influenteaza negativ economia nationala;r
j) sa stabileasca nivelul tarifelor percepute pentru serviciile pe care le asigura;r
r
……………………………………………………………………………………….r
r
l) sa verifice legalitatea hotaririi de excludere a unei societati de brokeraj din asociatia bursei si o respinge daca nu este legala;r
m) sa delege departamentelor sale una sau mai multe dintre prerogativele cu care este ivestita prin lege, pentru supravegherea activitatii burselor de marfuri si pentru cercetarea faptelor prin care s-au icalcat dispozitiile prezentei ordonante si regulamentele pe care le-a emis; delegarea priveste si desemnarea persoanelor ivestite, atributiile, categoriile de acte pe care le poate emite, precum si durata delegarii;r
n) sa efectueze controale si investigatii la bursele de marfuri, casele de compensatii, societatile de brokeraj, societatile de consultanta, societatile de expertiza contabila sau la orice persoana sau entitate cu privire la respectarea prevederilor prezentei ordonante si a reglementarilor emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;r
o) sa icheie acorduri cu institutii similare din alte tari si cu Banca Nationala a Rominiei, i scopul dezvoltarii pietei bursiere;r
p) sa iainteze Guvernului propuneri de amendare a cadrului legislativ cu privire la bursele de marfuri.”r
12. La articolul 6 alineatul (1), litera k) se abroga.r
13. La articolul 6, dupa litera p) se introduc literele p1)-p3) cu urmatorul cuprins:r
„p1) sa elaboreze si sa adopte norme si sa emita acte i aplicarea prezentei ordonante;r
p2) sa adopte Regulamentul de procedura pentru camerele arbitrale ale burselor de marfuri;r
p3) sa avizeze ifiintarea asociatiilor profesionale din domeniul burselor de marfuri.”r
14. La articolul 6, alineatul (2) se abroga.r
15. La articolul 6, dupa alineatul (1) se introduc alineatele (2)-(5) cu urmatorul cuprins:r
„(2) Pentru ideplinirea functiilor sale Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare elaboreaza regulamente, emite instructiuni si acte individuale, prin decizii si avize.r
(3) Regulamentele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare se refera la:r
a) principiile generale de organizare si functionare a organismelor cu putere de autoreglementare;r
b) organizarea si functionarea asociatiilor profesionale ale burselor de marfuri, societatilor de brokeraj, brokerilor, administratorilor de fonduri de marfuri si societatilor de consultanta;r
c) informatiile ce trebuie comunicate Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;r
d) functionarea caselor de compensatie;r
e) regimul informatiilor privilegiate si confidentiale.r
(4) Instructiunile se refera la:r
a) conditiile de autorizare sau de retragere a autorizarii, dupa caz, pentru bursele de marfuri, societatile de brokeraj, societatile de consultanta si casele de compensatie;r
b) obligatii de evidenta, raportare si publicitate.r
(5) Actele individuale emise se refera la decizii prin care Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare:r
a) autorizeaza regulamentele burselor de marfuri ori anuleaza sau suspenda anumite clauze stipulate i aceste regulamente;r
b) autorizeaza, suspenda sau retrage autorizatii pentru burse de marfuri, societati de brokeraj, societati de consultanta, case de compensatie, administratori de fonduri de marfuri, asociatii profesionale ale societatilor de brokeraj sau brokerilor si altele asemenea, dupa caz.”r
16. Articolele 7, 8, 9 si 10 se abroga.r
17. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 11. – (1) Persoanele iscrise i asociatia bursei si care au dreptul si calitatea de membru compensator au dreptul sa negocieze si sa perfecteze contracte pe pietele la disponibil, futures si cu optiuni numai daca societatile de brokeraj ale acestora au fost autorizate i prealabil de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare. Persoanele iscrise i asociatia bursei, dar care nu au calitatea de membru compensator, pot sa negocieze si sa perfecteze contracte numai prin intermediul unui membru compensator.r
(2) Persoanele iscrise i asociatia bursei si care nu au calitatea de membru compensator au dreptul sa negocieze si sa perfecteze contracte pe piata la disponibil numai daca bursa la care opereaza a fost autorizata de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.”r
18. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 12. – (1) Drepturile unui membru al bursei, astfel cum sunt reglementate la art. 11, se pierd prin excludere. Excluderea nu aduce atingere drepturilor care decurg din calitatea de actionar a unei persoane la o societate de bursa.r
(2) Sanctiunea de excludere se pronunta motivat de catre asociatia bursei i conditiile si i situatiile prevazute i prezenta ordonanta si poate fi contestata i termen de 15 zile la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.r
(3) Hotarirea de excludere ramasa definitiva se afiseaza i localul bursei de marfuri la care cel exclus a tratat afaceri, se comunica celorlalte burse de marfuri din tara si se publica de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea a IV-a.”r
19. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 13. – (1) Asociatia bursei poate hotari ca terte persoane juridice sa devina membri afiliati ai bursei, daca, i prealabil, acestea au icheiat cu un membru al bursei un contract de franciza pentru a presta servicii de brokeraj, dar numai cu autorizarea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.r
(2) Membrii afiliati negociaza la bursa de marfuri i aceleasi conditii ca si membrii bursei, icepind cu data la care au obtinut autorizatie de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.”r
20. La articolul 14, alineatele (1), (2) si (3) litera a) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 14. – (1) Activitatea curenta de administrare a sistemelor de operare ale unei burse de marfuri este asigurata de un consiliu numit de adunarea generala a actionarilor societatii de bursa, dintre functionarii sai, pentru o perioada de 4 ani, i conformitate cu dispozitiile legii si ale regulamentelor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.r
(2) Membrii consiliului societatii de bursa nu pot fi administratori, cenzori, actionari sau asociati la o bursa de marfuri, casa de compensatie, societate de brokeraj sau societate de consultanta.r
(3) Consiliul societatii de bursa are urmatoarele atributii:r
a) sa elaboreze regulamentul de functionare si sa il supuna spre aprobare consiliului de administratie, asociatiei bursei si Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;”r
21. La articolul 15, partea introductiva, precum si literele b) si e) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 15. – Activitatea consiliului societatii de bursa este coordonata de un presedinte numit i conformitate cu legea, care, pe linga atributiile prevazute i actul constitutiv al bursei, este ivestit:r
r
……………………………………………………………………………………r
r
b) sa dispuna organizarea supravegherii modului i care brokerii respecta regulile de conduita si practica onesta privind negocierea i localul burselor;r
r
……………………………………………………………………………………r
r
e) sa puna la dispozitie Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare registrul-jurnal al bursei sau orice act solicitat, pentru verificarea modului i care sunt respectate dispozitiile prezentei ordonante, regulile de bursa sau regulamentele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare i temeiul acesteia.”r
22. Titlul sectiunii a III-a a capitolului III va avea urmatorul cuprins:r
„SECL?IUNEA a III-ar
Asociatia bursei de marfuri”r
23. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 16. – Asociatia bursei de marfuri cuprinde societatile de brokeraj care au calitatea de membru al acelei burse de marfuri si care efectueaza tranzactii pe piata la disponibil, futures sau cu optiuni, daca au obtinut autorizatie de la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.”r
24. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 17. – (1) Asociatia bursei de marfuri se itruneste cel putin o data pe an, dupa itrunirea adunarii generale ordinare a actionarilor societatii de bursa, si este legal constituita cu trei patrimi din numarul total al membrilor sai. Deciziile asociatiei se iau cu majoritatea absoluta a voturilor membrilor prezenti.r
(2) Votul este secret cind imprejurarile necesita o asemenea masura sau la cererea a cel putin unei treimi din numarul membrilor prezenti. Cind asociatia bursei procedeaza la alegerea presedintelui sau a vicepresedintelui, votul este itotdeauna secret.r
(3) Daca la o prima convocare nu s-au itrunit trei patrimi din numarul membrilor, i termen de 15 zile se convoaca o noua adunare, care este legal constituita cu o treime din numarul total al membrilor sai.”r
25. La articolul 18, partea introductiva si literele c), d), e) si g) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 18. – Asociatia bursei de marfuri are urmatoarele atributii:r
r
……………………………………………………………………………………….r
r
c) sa dezbata raportul de activitate al bursei, itocmit de consiliul bursei, pe care sa il iainteze Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;r
d) sa pronunte motivat suspendarea de la negocieri a brokerilor pentru o perioada cuprinsa itre o luna si 6 luni sau excluderea lor, i cazul unor abateri grave de la normele de conduita emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si de la regulamentele bursei de marfuri;r
e) sa hotarasca suspendarea societatilor de brokeraj de la negocieri pe o perioada cuprinsa itre o luna si 6 luni, i cazul unor abateri grave de la normele de conduita emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si de la regulamentul de functionare a bursei sau pentru neachitarea taxelor cuvenite bursei;r
r
……………………………………………………………………………………….r
r
g) sa pronunte excluderea din asociatie a unei societati de brokeraj, daca aceasta a savirsit abateri grave de la regulamentul bursei si de la normele emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, de natura sa produca prejudicii morale sau materiale unui client i contul caruia a operat sau pentru starea de faliment declarata prin hotarire judecatoreasca.”r
26. La articolul 18 se introduce alineatul (2) cu urmatorul cuprins:r
„(2) Asociatia bursei nu poate include pe ordinea de zi si nu poate dezbate si aproba nici o problema ce tine de competenta adunarii generale a actionarilor dintre cele prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata.”r
27. Titlul sectiunii I a capitolului IV va avea urmatorul cuprins:r
„SECL?IUNEA Ir
Societatile de brokeraj”r
28. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 19. – Societatile de brokeraj, membre ale unei burse de marfuri, pot presta servicii de brokeraj si la alte burse de marfuri, daca vor obtine i prealabil autorizarea de la bursele respective si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.”r
29. La articolul 20, partea introductiva si literele a), b) si d) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 20. – Autorizarea unei societati de brokeraj de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare este conditionata de examinarea:r
a) constituirii legale ca societate comerciala, potrivit Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare;r
b) obiectului de activitate exclusiv, prevazut i contractul de societate si i statut, i conformitate cu legislatia i vigoare;r
r
……………………………………………………………………………………r
r
d) existentei itr-un cont la casa de compensatie, la un membru compensator sau la o banca a unui fond de risc, pentru acoperirea eventualelor pierderi iregistrate pe piata futures sau cu optiuni.”r
30. La articolul 21, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:r
„a) negocierea ofertelor si perfectarea contractelor pe piata la disponibil, futures sau cu optiuni i contul unor terte persoane sau i cont propriu;r
r
……………………………………………………………………………………r
r
c) gestiune pe baza de mandat pentru constituirea garantiilor la contractele futures si cu optiuni, precum si pentru plata primei la contractele cu optiuni perfectate i contul unor terti;”r
31. La articolul 21, dupa litera d) se introduce litera e) cu urmatorul cuprins:r
„e) orice alte servicii conexe, subsidiare, adiacente sau complementare operatiunilor prevazute la lit. a)-d), agreate si clasificate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.”r
32. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 22. – (1) Societatile de brokeraj, prin brokerii lor, executa ordine de vinzare sau de cumparare si raspund, i cazul executarii unui contract la scadenta, de transmiterea tuturor informatiilor privind predarea marfii, plata pretului si ideplinirea obligatiilor asumate prin intermediul lor. Societatile de brokeraj sunt obligate sa pastreze confidentialitatea i legatura cu persoana i numele careia negociaza, cu exceptia cazului i care aceasta se afla i stare de lichidare judiciara.r
(2) Societatile de brokeraj sunt obligate sa execute cu bunacredinta, confidentialitate si diligenta ordinele care le sunt transmise de clientii lor, i ordinea i care le-au primit, si sa le iscrie, alaturi de contractele pe care le-au icheiat, i registrele pe care Codul comercial sau alte legi le impun.r
(3) Prin buna-credinta se itelege obligatia unei societati de brokeraj si a brokerului sau de a apara interesele clientilor pe care ii reprezinta; prin confidentialitate se itelege obligatia unei societati de brokeraj si a brokerului sau de a nu divulga ordinele pe care le-a primit si operatiunile pe care urmeaza sa le icheie sau pe care le-a icheiat; prin diligenta se itelege obligatia unei societati de brokeraj de a negocia printr-un broker o oferta, strict i conformitate cu instructiunile primite i mod legal printr-un ordin.r
(4) Societatile de brokeraj sunt obligate sa trateze distinct, ca bunuri ale clientului, toate sumele, valorile mobiliare si alte bunuri primite cu scopul de a constitui marja, de a garanta si de a efectua tranzactii sau de a perfecta contracte, precum si rezultatele obtinute din asemenea operatiuni i numele clientului respectiv. Asemenea sume, valori mobiliare sau alte bunuri ale clientului vor fi iregistrate i evidente separate si nu vor fi confundate cu fondurile societatii de brokeraj respective ori utilizate i folosul altui client pentru a constitui marja sau pentru a garanta tranzactii ori contracte sau pentru a obtine ori acorda credite.”r
33. La articolul 23, partea introductiva si literele a), b) si f) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 23. – Societatii de brokeraj ii este interzis:r
a) sa se asocieze cu alta societate de brokeraj pentru executarea i comun a tuturor ordinelor primite sau a unei parti din acestea, fara acordul clientului sau;r
b) sa lichideze prin compensare contractele futures sau cu optiuni fara acordul prealabil al clientului sau, cu exceptia situatiei i care clientul nu a achitat obligatiile financiare conform normelor stabilite de bursa ori pentru nerespectarea regulilor impuse de casa de compensatie;r
r
……………………………………………………………………………………….r
r
f) sa transmita un ordin de bursa pe piata futures sau cu optiuni fara constituirea garantiilor cerute de casa de compensatie sau fara plata primei.”r
34. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 24. – Societatile de brokeraj au dreptul sa solicite si sa primeasca de la clientii lor orice masura de protectie impotriva riscului financiar propriu, rezultind din garantarea contractelor perfectate prin intermediul lor.”r
35. La articolul 25, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 25. – (1) Brokerii sunt persoane fizice care negociaza ofertele la vinzare si/sau la cumparare. Ei sunt autorizati separat pentru piata la disponibil, futures si cu optiuni, potrivit tipurilor de tranzactii pe care bursa de marfuri le faciliteaza.”r
36. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 26. – (1) Brokerii sunt autorizati de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare i baza certificatului de atestare obtinut de la asociatia bursei de marfuri la care isi vor desfasura activitatea.r
(2) Pentru obtinerea certificatului de atestare solicitantul trebuie sa aiba virsta minima de 21 de ani si exercitiul drepturilor civile si sa ideplineasca standardele profesionale stabilite de asociatia bursei de marfuri unde isi va desfasura activitatea.r
(3) Nu pot obtine certificatul de atestare persoanele cu antecedente penale, persoanele destituite anterior pentru abateri disciplinare i calitatea lor de broker, conform normelor emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.”r
37. La articolul 27, litera a) va avea urmatorul cuprins:r
„a) sa fie actionari, asociati ori administratori sau cenzori la o bursa de marfuri, casa de compensatie, societate de brokeraj concurenta sau la o societate de consultanta ori de expertiza contabila, autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;”r
38. La articolul 28, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:r
„(2) Prin buna-credinta se itelege obligatia ca fiecare broker sa apere interesele societatii de brokeraj pe care o reprezinta; prin discretie se itelege obligatia de a nu divulga ordinul cu care a fost isarcinat, operatiunile pe care urmeaza sa le icheie sau pe care le-a icheiat, precum si de a pastra confidentialitatea datelor iscrise i carnetul cu note de icheiere si i jurnalul bursei; prin diligenta se itelege obligatia de a negocia i conformitate cu instructiunile primite i mod legal printr-un ordin.”r
39. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:r
„CAPITOLUL Vr
Organizarea pietelor la disponibil, futures r
si cu optiuni”r
40. La articolul 29, alineatele (1)-(5) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 29. – (1) in baza autorizatiei acordate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare bursele de marfuri, ca organisme de autoreglementare, pot ifiinta piete specializate pentru facilitarea tranzactiilor la disponibil, futures si cu optiuni.r
(2) Organizarea pietelor futures si cu optiuni este permisa, fiecare i parte, numai cu autorizarea prealabila a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.r
(3) O piata la disponibil poate fi organizata fara autorizarea prealabila a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare numai daca societatea de bursa care a organizat-o a fost autorizata sa organizeze bursa de marfuri, i conformitate cu prevederile prezentei ordonante.r
(4) Contractele de bursa perfectate de o persoana juridica neautorizata sau i cadrul unei burse care nu a primit autorizare pentru organizarea pietei la disponibil, futures sau cu optiuni sunt nule de drept.r
(5) La bursele de marfuri, i cadrul fiecarei piete organizate, sedintele de bursa se desfasoara i mod distinct, conform regulilor licitatiei cu strigare sau i sistem informatizat.”r
41. La articolul 30, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 30. – (1) Oferta de vinzare/cumparare reprezinta manifestarea de vointa ferma si irevocabila a unui client de a perfecta un contract, i conformitate cu regulamentul de functionare a bursei si cu prevederile prezentei ordonante.r
(2) Pentru a fi valabila, oferta trebuie sa fie ferma, sa fie formulata i mod expres, potrivit regulilor de publicitate impuse de regulamentul bursei, si sa fie completa.”r
42. La articolul 31 alineatul (1), litera b) va avea urmatorul cuprins:r
„b) contractelor futures sau cu optiuni, i cadrul pietelor futures si cu optiuni.”r
43. La articolul 31, alineatele (3), (4), (6) si (7) vor avea urmatorul cuprins:r
„(3) Forward este un contract de vinzare-cumparare, cu clauze negociabile si cu termen suspensiv, care se executa la scadenta convenita de parti. Termenul unui contract forward poate fi stabilit pina la 18 luni, dar nu mai putin de 10 zile.r
(4) Prin futures se itelege un contract de vinzare-cumparare cu termen suspensiv, dar cu clauze uniforme, ce confera fiecarei parti:r
a) posibilitatea de a-l compensa oricind pina la implinirea termenului;r
b) posibilitatea de a-si executa obligatiile contractuale la scadenta convenita, i baza unei notificari; o data cu transmiterea notificarii obligatiile contractuale se executa itr-un interval de timp ce nu poate fi mai mare de 10 zile.r
r
……………………………………………………………………………………….r
r
(6) Contractul futures este evidentiat i cont la casa de compensatie, i registrele bursei si ale societatii de brokeraj i contul careia s-a negociat si i sistemul lor electronic, precum si i carnetul cu note de icheiere al brokerului.r
(7) Prin contractul cu optiuni se itelege o conventie ce confera cumparatorului din contractul cu optiuni dreptul, dar nu si obligatia, de a vinde ori de a cumpara o cantitate determinata dintr-o marfa, un activ monetar, financiar sau un contract futures, la un pret convenit, denumit pret de exercitiu, itr-un termen definit sau la expirarea acestuia, i schimbul platii unei prime catre vinzator. Cumparatorul itr-un contract cu optiuni poate sa isi exercite dreptul pina la scadenta contractului, sa abandoneze optiunea pina la scadenta contractului sau sa isi compenseze contractul.”r
44. La articolul 32, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 32. – (1) Achizitiile si vinzarile prin contracte futures ori prin contracte cu optiuni se efectueaza numai i cadrul burselor de marfuri, i sectiuni distincte, organizate i functie de clasa de produs, natura tranzactiei si scadenta contractuala, i orele stabilite pentru sedintele de bursa, sub sanctiunea nulitatii lor.r
(2) Contractele spot si forward, precum si navlosirea si asigurarea maritima si fluviala se negociaza de catre societatile de brokeraj i localul burselor sau i afara acestora, cu obligatia fiecarei societati de brokeraj de a le iscrie i registrul-jurnal al bursei i termen de o zi, sub sanctiunea nulitatii lor.”r
45. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 33. – (1) Operatiunile de bursa sunt tehnici comerciale privind negocierea ofertelor, perfectarea si conexarea contractelor cu optiuni, futures, forward si spot, i scopul acoperirii riscurilor financiare determinate de volatilitatea preturilor sau al obtinerii unui profit.r
(2) Mecanismele specifice efectuarii operatiunilor de bursa sunt prevazute i regulamentul de functionare a fiecarei burse de marfuri, i temeiul puterii lor de autoreglementare conferite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.”r
46. La articolul 34, alineatele (1), (2), partea introductiva si literele b)-f) ale alineatului (3) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 34. – (1) Tranzactiile pe piata futures sau cu optiuni se efectueaza printr-o casa de compensatie, a carei activitate se stabileste prin regulament propriu de functionare, cu avizul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.r
(2) Casa de compensatie se poate ifiinta ca:r
a) societate comerciala pe actiuni, de catre membrii bursei de marfuri, banci si societati de asigurare, i scopul asigurarii evidentei contractelor futures si cu optiuni, decontarii platilor si compensarii contractelor futures si cu optiuni;r
b) departament i cadrul unei burse de marfuri.r
(3) Pentru functionarea pietelor futures sau cu optiuni casa de compensatie ideplineste urmatoarele atributii:r
r
……………………………………………………………………………………r
r
b) iregistreaza si garanteaza contractele futures si cu optiuni;r
c) isi asuma obligatia de a deveni parte i toate contractele futures si cu optiuni negociate i localul burselor, prin novatie;r
d) asigura executarea contractelor futures necompensate pina la scadenta, precum si executarea contractelor cu optiuni exercitate conform regulilor sale de operare;r
e) solicita fonduri banesti pentru perfectarea contractelor futures si a contractelor cu optiuni, pentru mentinerea acestor contracte pe piata futures sau cu optiuni pina la compensare sau scadenta, dupa caz;r
f) reevalueaza la piata pozitia fiecarui contract futures sau cu optiuni necompensat.”r
47. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 35. – (1) Depozitele constituite pentru garantarea contractelor futures si a contractelor cu optiuni, i numele unui membru compensator, dar i contul unui tert, sunt evidentiate separat de contul membrului compensator, la un nivel adecvat, conform cererii casei de compensatie, pentru a asigura solvabilitatea si protectia membrului compensator si a clientului pe care il reprezinta.r
(2) Bursele de marfuri si casele de compensatie sunt obligate sa adopte si sa impuna reguli stricte privind confidentialitatea conturilor deschise i numele unui membru compensator, precum si i legatura cu structura acestor conturi.r
(3) Identitatea si structura conturilor nu vor putea fi cunoscute decit de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, printr-o cerere expresa, pentru cazurile prevazute la art. 11, art. 18 lit. f) si h), art. 23 si la art. 27 lit. b)-f), precum si de catre Comisia arbitrala a bursei, de catre o instanta judecatoreasca, i situatia solutionarii unui litigiu, sau de catre judecatorul-sindic, i cazul falimentului.”r
48. Titlul capitolului VII va avea urmatorul cuprins:r
„CAPITOLUL VIIr
Raspunderi si sanctiuni”r
49. La articolul 36, alineatul (1) si alineatul (2) literele a)-c), e), f), i) si k) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 36. – (1) Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare este imputernicita sa aplice sanctiuni i cazul icalcarii dispozitiilor prezentei ordonante sau ale regulamentelor pe care le-a emis i temeiul acesteia.r
(2) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca, potrivit conditiilor i care au fost savirsite, nu sunt prevazute de legea penala ca infractiuni:r
a) primirea unui ordin sau negocierea ofertelor fara autorizare de functionare emisa de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;r
b) executarea unui ordin i mod discretionar, fara acordul clientului;r
c) lipsa unei evidente separate i registrele contabile ale unei societati de brokeraj itre contractele futures si cu optiuni perfectate i cont propriu si contractele icheiate i contul unor terti;r
r
……………………………………………………………………………………….r
r
e) primirea unui ordin sau negocierea unei oferte i contul unei persoane aflate i redresare sau i stare de faliment;r
f) neexecutarea unui ordin sau a unui contract de catre o societate de brokeraj, care produce prejudicii morale sau materiale unui client, membru al asociatiei bursei sau al societatii de bursa;r
r
……………………………………………………………………………………….r
r
i) transmiterea unui ordin de catre o societate de brokeraj altei societati de brokeraj, fara acordul clientului;r
r
……………………………………………………………………………………….r
k) neiregistrarea contractelor futures si cu optiuni i registrul-jurnal al bursei, i evidenta contabila a casei de compensatie, societatilor de brokeraj sau clientilor acestora.”r
50. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 37. – (1) Savirsirea cu intentie sau din culpa a uneia dintre contraventiile prevazute la art. 36 se sanctioneaza de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare cu:r
a) amenda itre 10-50 milioane lei, al carei cuantum va fi indexat periodic i functie de rata inflatiei, prin norme stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;r
b) suspendarea temporara a autorizatiei de functionare pentru o perioada cuprinsa itre o luna si 6 luni sau anularea autorizatiei, i conformitate cu prevederile art. 6 lit. d).r
(2) Savirsirea contraventiilor se constata de functionarii imputerniciti i acest scop de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.r
(3) Deciziile de sanctionare se aplica la sesizarea persoanelor prevazute la alin. (2) de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, sub semnatura presedintelui, i baza actelor de constatare si a probelor administrate, si isi produc efectele de la data comunicarii lor.r
(4) Deciziile de aplicare a sanctiunilor administrative, emise de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, pot fi atacate, icepind de la data comunicarii lor, la judecatoria competenta constituita i prima instanta, conform art. 2 lit. c) din Codul de procedura civila, precum si art. 1 si 6 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.r
(5) Contraventiilor prevazute la art. 36 li se aplica prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.”r
51. La articolul 38, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 38. – (1) Litigiile aparute i legatura cu modul de executare a unui ordin de bursa sau a unui contract de brokeraj, precum si i legatura cu modul de executare a unui contract iregistrat la bursa se solutioneaza de Camera arbitrala a bursei de marfuri.”r
52. Titlul capitolului IX va avea urmatorul cuprins:r
„CAPITOLUL IXr
Dispozitii speciale privind lichidarea judiciarar
a societatilor de brokeraj”r
53. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 39. – (1) Orice creditor a carui creanta are o cauza comerciala itr-un contract de bursa perfectat de o societate de brokeraj poate depune o cerere la tribunal pentru lichidarea judiciara a bunurilor societatii de brokeraj debitoare, cu proba icetarii platilor.r
(2) Lichidarea judiciara a societatilor de brokeraj se supune prevederilor cuprinse i sectiunile a 6-a si a 7-a ale cap. III din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata.”r
54. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 40. – (1) in cazul admiterii cererii de icepere a lichidarii judiciare toate conturile deschise pe numele societatii de brokeraj debitoare la o banca sau casa de compensatie vor fi comunicate judecatorului-sindic, la cererea acestuia, si vor fi tratate separat de conturile prin care societatea de brokeraj debitoare a efectuat tranzactii i contul clientilor sai.r
(2) Soldul rezultind din registrele si conturile deschise pe numele unei societati de brokeraj debitoare nu va putea fi compensat cu soldul rezultind din conturile prin care societatea de brokeraj debitoare le-a deschis i contul clientilor sai.”r
55. La articolul 41, alineatele (1)-(4) vor avea urmatorul cuprins:r
„Art. 41. – (1) Continuarea tranzactiilor la bursa, i tot sau i parte, dupa iceperea procedurii de lichidare a unei societati de brokeraj se poate face numai cu acordul creditorului sau al majoritatii creditorilor, i limitele si i conditiile pe care acestia le stabilesc. in caz contrar toate contractele futures sau cu optiuni perfectate la bursa si nescadente la data iceperii procedurii de lichidare se compenseaza conform regulilor de bursa.r
(2) Efectuarea tranzactiilor la bursa se face de societatea de brokeraj debitoare, pina la ichiderea procedurii de lichidare, sau de o alta societate de brokeraj, care a preluat tranzactiile la bursa ale societatii de brokeraj debitoare.r
(3) Cererea de continuare a tranzactiilor la bursa pina la ichiderea procedurii de lichidare se introduce de creditori la tribunalul i a carui raza teritoriala debitorul isi are sediul principal. O data sesizat, tribunalul este obligat sa examineze cererea si documentele care o isotesc. Acestea trebuie sa cuprinda date cu privire la conturile deschise i numele societatii de brokeraj debitoare pentru operatiuni i contul creditorilor sai, numarul si tipul de contracte nelichidate, clasa de produs contractata, calitatea si cantitatea acesteia sau tipul de activ monetar ori financiar si valoarea acestuia.r
(4) in cazul i care cererea de continuare a tranzactiei este admisa, tribunalul dispune continuarea acesteia si desemneaza societatea de brokeraj care va compensa sau va executa la bursa contractele futures ori cu optiuni, nescadente la data introducerii cererii.”r
56. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 42. – Perfectarea unui contract la bursa i contul unui client al societatii de brokeraj debitoare se face cu aprobarea judecatorului-sindic, numai i cazul i care oferta a fost negociata, cel mai tirziu i termen de 5 zile de la primirea unui ordin de bursa, iar acesta a fost iregistrat la bursa pina la formularea cererii creditorilor de icepere a procedurii de lichidare sau ulterior, dar nu mai iainte de implinirea termenului de 5 zile pentru executarea ordinului de bursa.”r
57. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 44. – in toate cazurile i care cursul de bursa la o clasa de produs, activ monetar sau financiar depaseste valoarea garantiilor depuse i contul unui contract futures necompensat, pe care societatea de brokeraj debitoare l-a icheiat i contul unui client, atunci judecatorul-sindic, prin lichidator, cu acordul titularului de contract, compenseaza acel contract, achita toate debitele catre casa de compensatie sau transfera contractul unei alte societati de brokeraj care nu face obiectul lichidarii judiciare.”r
58. Articolul 45 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 45. – (1) Este interzisa orice participare la capitalul unei societati de bursa ce confera detinatorului sau detinatorilor, persoane implicate sau afiliate, mai mult de 5% din totalul drepturilor de vot i adunarea generala a actionarilor si care poate asigura astfel o pozitie semnificativa.r
(2) Se interzice oricarei persoane ca, i mod direct sau indirect:r
a) sa efectueze i cursul aceleiasi zile, pentru orice contract pe piata futures sau pe piata cu optiuni, tranzactii egale sau care depasesc valorile limita stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;r
b) sa detina pentru orice marfa pozitii egale sau care depasesc limitele stabilite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.r
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) cazurile i care persoana respectiva itocmeste si iainteaza la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare rapoarte privind asemenea tranzactii sau pozitii, conform prevederilor cuprinse i regulamentele si dispozitiile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si, de asemenea, pastreaza evidenta tuturor acestor tranzactii si pozitii, precum si a tranzactiilor la disponibil, a stocurilor si a contractelor de vinzare si cumparare, asa cum se prevede i regulamentele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.r
(4) Se interzice oricarei persoane ca, pentru orice marfa:r
a) sa manipuleze sau sa icerce sa manipuleze preturile contractelor futures sau cu optiuni ori ale contractelor spot si forward iregistrate la bursa de marfuri;r
b) sa cumpere o marfa sau un contract de bursa i asa fel icit sa obtina controlul pretului acestuia sau sa icerce acest lucru;r
c) sa furnizeze cu intentie raportari false, confuze sau lipsite de precizie ori sa fie sursa unor asemenea raportari privind recoltele, informatiile de piata sau conditiile care influenteaza ori pot sa influenteze preturile acestor marfuri.”r
59. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 46. – (1) Bursele de marfuri sunt obligate sa pastreze registrele-jurnal cel putin 5 ani. Copiile de pe registrele-jurnal vor fi transmise la sfirsitul fiecarui an financiar Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare. Registrele-jurnal vor putea fi verificate oricind, la cererea Camerei arbitrale a bursei, a unei instante judecatoresti sau a Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare.r
(2) Orice persoana sau entitate autorizata ori care urmeaza sa fie autorizata ca societate de brokeraj, broker sau societate de consultanta:r
a) va tine documentele si evidentele activitatii sale de societate de brokeraj, broker si societate de consultanta si ale tranzactiilor si pozitiilor sale, precum si ale tranzactiilor si pozitiilor clientilor sai, dupa cum se prevede i reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;r
b) va itocmi rapoarte cu privire la activitatea desfasurata si la tranzactiile si pozitiile sale, precum si la tranzactiile si pozitiile clientilor sai, dupa cum se prevede i reglementarile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare;r
c) va pastra asemenea registre si evidente cu privire la activitati, tranzactii si pozitii timp de cel putin 5 ani;r
d) va pune aceste registre si evidente la dispozitie persoanelor imputernicite de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sa efectueze controale.”r
60. Dupa articolul 46 se introduce articolul 461 cu urmatorul cuprins:r
„Art. 461. – Prin derogare de la dispozitiile art. 1 alin. (2) lit. a), bursele de marfuri pot facilita tranzactii cu orice tip de produs industrial pentru o perioada de cel mult 5 ani. De asemenea, bursele de marfuri pot organiza licitatii pentru vinzarea de active ale societatilor comerciale la care statul este actionar, pentru achizitii si vinzari publice de bunuri si servicii, precum si pentru orice alte produse si servicii.”r
61. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 47. – La bursele de marfuri se pot efectua tranzactii cu active monetare i cadrul pietelor futures sau cu optiuni, i baza autorizatiei speciale acordate de Banca Nationala a Rominiei.”r
62. Dupa articolul 47 se introduc articolele 471 – 474 cu urmatorul cuprins:r
„Art. 471. – Societatile comerciale, bancile si fondurile de investitii – persoane juridice – pot compensa cistigurile sau pierderile rezultate i urma tranzactiilor pe pietele futures si cu optiuni cu pierderile sau cu cistigurile obtinute din activitatea curenta a acestora, daca tranzactiile efectuate au ca obiect active prevazute la art. 47. Astfel de compensari vor fi evidentiate contabil potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor.r
Art. 472. – Bursele de marfuri si societatile de brokeraj ifiintate iainte de intrarea i vigoare a prezentei ordonante se vor reorganiza i termen de 24 de luni de la intrarea i vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante, vor functiona cu autorizatia Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si vor fi incluse i lista pietelor reglementate, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea a IV-a.r
Art. 473. – Sumele provenite din amenzile aplicate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare se constituie i sursa de alimentare a Fondului de compensare a investitorilor, reglementat de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.r
Art. 474. – in termen de 60 de zile de la data intrarii i vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante Parlamentul Rominiei va completa lista membrilor cu 2 noi membri ai Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, inclusiv vicepresedintele responsabil cu bursele de marfuri.”r
63. Articolul 48 se abroga.r
64. Articolul 49 va avea urmatorul cuprins:r
„Art. 49. – in aplicarea dispozitiilor art. 3 lit. l), ale art. 31 alin. (1) lit. a) si alin. (2) si (3), precum si ale art. 32 alin. (2) si (3), care privesc piata la disponibil, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare va emite reglementari speciale i termen de 6 luni de la data publicarii legii de aprobare a prezentei ordonante i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I.”r
Art. II. – Ordonanta Guvernului nr. 69/1997 privind bursele de marfuri, publicata i Monitorul Oficial al Rominiei, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata, dindu-se articolelor si alineatelor numerotarea corespunzatoare.r