”Lansarea recentei Dacia Duster a inclus multe surprize autentice, dar niciuna nu a fost mai deconcertantă decât constatarea că a produs o răsturnare în mintea mea. Până în acel moment, ar fi fost mai probabil să merg să locuiesc pe Marte decât să cumpăr o Dacia”, scrie autorul articolului.
Dacia este o companie românească, creată în perioada regimului Ceauşescu. Timp de decenii, Dacia s-a remarcat în principal prin fabricarea de maşini Renault care arătau chiar mai rău decât cele ale Renault însăşi. Folosind instrumentele Renault, Dacia a preluat Renault 8 şi 12, metamorfozându-le în ”urâciuni” pe care le-a numit Dacia 1100 şi 1300. La fel ca produsele din acea perioadă ale Lada şi Skoda, Daciile au fost legendare pentru calitatea lor grotesc de proastă şi au simbolizat exact tirania odioasă din România, este de părere autorul articolului. Daciile au fost printre singurele maşini pe care cetăţenii ţării au avut permisiunea să le cumpere şi totuşi compania a fost incapabilă să acopere şi acea cerere.
De când Renault a preluat controlul deplin al companiei în 1999, a avut loc o răsturnare la Dacia, care este aproape la fel de interesantă şi grăitoare politic precum cea de la Skoda. Dacia Logan, o maşină mică de familie, nu a fost vândută în Marea Britanie, dar a fost cumpărată în număr colosal în Europa Centrală şi de Est, India, Asia şi America de Sud, în special pentru că versiunea mai ieftină costă mai puţin de 5.000 de lire, este anonimă ca înfăţişare, remarcabil de fiabilă şi păstrează o mare parte din valoarea sa pentru revânzare. Dacia a adus aceleaşi calităţi pentru Duster SUV, care a fost lansată în Europa în 2010 şi va fi vândută în Marea Britanie din ianuarie 2013.
”Şocant de accesibilă’ este un slogan sub care Duster va fi comercializată. Un altul este ‘o maşină nouă la preţul uneia de mâna a doua’. Ambele sunt corecte. Preţul este atât de scăzut încât e greu de crezut că vânzătorii nu vor miza pe ea. Preţul de 8.995 lire pentru cea mai ieftină în varianta cu tracţiune pe faţă este aproximativ acelaşi pe care te-ai aştepta să-l plăteşti pentru un supermini cum ar fi un Kia Picanto sau Hyundai i10, nu un SUV cu cinci locuri.
Această maşină are aproximativ aceeaşi mărime ca un Nissan Qashqai şi Yeti de la Skoda, dar versiunea 4×4 a Duster testată de jurnalist – cu aer condiţionat, airbag-uri şi jante din aliaj – este mai ieftină decât cel mai ieftin Yeti cu tracţiune pe faţă.
În urma abordării de a oferi un service rezonabil, de bază, la un preţ scăzut, Dacia a deposedat de toate ornamentele scumpe Dusterul şi s-a concentrat pe furnizarea lucrurilor pe care clienţii le doresc cu adevărat la o maşină, la un preţ pe care şi-l pot permite. Astfel, trebuie să plăteşti în plus dacă vrei un aparat de radio în versiunea cea mai ieftină, dar, în acelaşi context ai posibilitatea să extinzi garanţia de trei ani la cinci sau şapte ani pentru adăugarea unei prime mici.
Dusterul arată ca un Hyundai de acum câţiva ani, iar interiorul său nu a eliminat în totalitate austerităţile epocii sovietice. Cel mai onest lucru pe care l-ai putea spune despre rularea sa pe drum este ‘nerafinată’, dar motoarele sale Renault pe benzină şi diesel şi cutiile de viteze în şase trepte sunt atât rezistente cât şi plăcute la funcţionare, iar sistemul cu tracţiune integrală furnizat de Nissan este cu adevărat impresionant.
După o cursă lungă şi solicitantă pe drumuri ocolite, autorul articolului s-a declarat sigur că Dusterul se va descurca cu toate cerinţele iernii pe dealurile scoţiene unde locuieşte el.
”Dacia nu spune cât de multe Dustere se aşteaptă să vândă, dar aş pune pariu că le va aduce în număr mare. Mă gândesc serios să cumpăr unul ca maşină de rezervă pentru familie. Are cineva un bilet pentru Marte?”, notează în final autorul articolului.
Sursa: Agerpres