Inginerii Constantin Burlacu, Aurelian Benu si Constantin Preduchin au fost timp de cativa ani colegi la Uzina de Avioane Romaero Baneasa. In 1990, imediat dupa Revolutie, au hotarat sa-si deschida propria afacere, pentru a nu mai depinde de nimeni. In plus, doreau sa incerce ceva nou. Pentru ca toti aveau pe-atunci copii relativ mici si stiau ca jucariile de calitate sunt greu de gasit, domeniul de activitate in care urmau sa se lanseze n-a fost greu de ales. Asa s-a nascut una din primele firme particulare inregistrate in Romania: Asociatia cu Scop Lucrativ – transformata ulterior in SC Juno SRL. Juno, adica, Jucariile Noastre.
Aceasta decizie a presupus initial cateva CAR-uri si imprumuturi facute de fiecare dintre cei trei asociati. Dar nu asta a fost cea mai mare dificultate a lor, ci „mentalitatea antiprivatizare” de care se loveau la tot pasul, la vremea cand patronii se numarau pe degete. Multe din utilajele si materialele de care aveau nevoie puteau fi procurate doar de la intreprinderi de stat, ceea ce insemna repartitie de la ministerul de resort, planificare pentru un an intreg si o multime de aprobari.
„Aversiunea celor carora le spuneam ca este vorba de o afacere particulara era evidenta; eram priviti ca niste extraterestri si toata lumea incerca sa ne stoarca de bani, crezand ca deja castigam milioane”, isi aminteste Constantin Burlacu, directorul general al SC Juno SRL.
Primele jucarii pe care le-au facut au fost niste masinute din plastic si tabla. Intr-o singura zi au vandut 100 de bucati, pe masutele amplasate in fata magazinelor Bucur Obor si Unirii. Cei trei ingineri concepeau, lucrau si montau jucariile, dar faceau si distributie si comert in acelasi timp, deoarece nu aveau suficienti bani pentru a angaja oameni specializati pentru fiecare operatiune in parte.
Acum, masinutele reprezinta doar un mic procent din activitatea firmei. Raspunzand la cererea pietei, aceasta s-a axat pe producerea jocurilor didactice si de constructie, care dezvolta abilitatile lingvistice, inteligenta si creativitatea copiilor de peste trei ani. In aceasta primavara, Juno a castigat o licitatie organizata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, pentru dotarea cu material didactic a 1.000 de scoli rurale din cateva judete. Firma participa la acest program-pilot cu trei tipuri de produse: un alfabetar magnetic pentru uzul elevilor, un macroalfabetar magnetic destinat profesorilor si o balanta menita sa-i ajute pe scolari sa inteleaga mai bine notiunile legate de cantarire si masurare.
Actionarii de la Juno si-au propus sa atace si un alt segment de piata, reprezentat de adolescenti, pentru ca in curand vor pune in circulatie jocul Risc Commander, un joc de tactica si strategie militara. Insa publicul tinta al firmei producatoare este format in continuare din prescolari si scolari din clasele mici, un public pretentios, care sanctioneaza dur orice greseala.
„Cred ca pregatirea inginereasca ne-a ajutat foarte mult sa rezistam si sa ne dezvoltam”, afirma Constantin Burlacu. „Inventivitatea, spiritul practic si capacitatea de a organiza un proces de productie au fost atuurile noastre. Pe de alta parte, o afacere bazata doar pe gandire inginereasca nu evolueaza. A trebuit sa ne dezvoltam si un spirit de comerciant, pregatire pe care am reusit s-o capatam in timp, mai ales din experientele negative prin care am trecut”, conchide interlocutorul nostru.     

Firma Juno in cifre

Capacitate:
– in 1990, un singur tip de produs in fabricatie (masinute din plastic si tabla), 40 bucati/zi
– in 2001, 40 de tipuri de produse in fabricatie (majoritatea sunt jocuri didactice si de constructie), peste 200.000 bucati vandute/an
Cifra de afaceri:
– in 2000, aproximativ 250.000 USD
– in 2001, se estimeaza 400.000 USD
Numar angajati:
– 3 in 1990
– 40 in 2001