tranzitie se afla de mai mult timp intr-o competitie pentru atragerea investitiilor straine. Din Europa Centrala si de Est castigatoarele sunt Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia, in timp ce in Romania si Bulgaria s-a investit mult mai putin. Cele patru tari au atras doua treimi din totalul investitiilor efectuate in ultimii 12 ani in statele est-europene. Romania si Bulgaria nu au reusit sa detina impreuna decat 10% din aceste fluxuri de capital. Directionarea investitiilor straine directe s-a facut spre tarile care se aflau in cea mai buna pozitie pentru aderarea la UE. Volumul investitiilor straine a crescut puternic dupa anuntarea, in 1994, a deciziei de extindere a UE, prin includerea tarilor din Europa Centrala si de Est. In ultimii 12 ani, Romania a atras investitii straine in valoare de aproape noua miliarde de dolari. Suma este incomparabil mai mica fata de tarile din regiune. De exemplu, Polonia a atras investitii de 38 de miliarde de dolari, Republica Ceha – 26 miliarde dolari, iar Rusia – 9,7 miliarde dolari. In primele sapte luni ale acestui an, volumul investitiilor s-a cifrat la aproape 800 milioane de dolari, ceea ce inseamna ca valoarea intregului an se va situa in jurul mediei inregistrate in ultimii trei ani: un miliard de dolari. De remarcat ca topul celor mai mari investitii, dupa tarile de origine, este practic neschimbat din 1997: Olanda, Germania, Statele Unite, Franta, Austria si Italia.
Investitiile straine efectuate in economia romaneasca sunt direct legate de procesul de privatizare. Asa numitele investitii „greenfield”, realizate de la zero, pentru Romania sunt practic inexistente, mai ales in domeniul productiei industriale. Acest fapt este resimtit in prezent prin plafonarea exporturilor si cresterea sustinuta a importurilor. Uniunea Europeana, care se afla in plina criza economica, este destinatia a 70% din exporturile romanesti. Cererea de pe piata europeana a scazut, si pe segmentul produselor care constituie exporturile traditionale ale Romaniei au aparut noi competitori. Deja o parte dintre companiile care importau sau au investit in Romania se uita spre tarile din fostul spatiu sovietic, unde salariile sunt si mai mici. Una dintre conditiile avute in vedere cand companiile s-au orientat spre Romania a fost mana de lucru ieftina. De aceea, majoritatea exporturilor constau in produse cu valoare adaugata mica. Insa acest avantaj nu mai poate fi mentinut o perioada indelungata. Majoritatea investitiilor efectuate in tara au vizat exportul si doar o mica parte piata interna. In mare parte, acestea au vizat transferul operatiunilor care ridicau pretul de cost in tara de origine spre regiuni unde forta de munca este mai ieftina. Acest lucru este usor de remarcat in salariile mici pe care le primesc angajatii din ramurile industriale care asigura cel mai mare volum al exporturilor: confectii, incaltaminte si prelucrarea lemnului.
Facilitatile sunt oferite la nivel global
Oferirea de facilitati pentru atragerea de investitori este o practica utilizata de toate tarile din regiune. Insa se pare ca numai facilitatile nu sunt suficiente. Acest lucru s-a vazut in mod evident la ultimele privatizari: Roman, Tractorul si Aro. Numai la Tractorul Brasov, cumparatorul este o companie de renume in domeniu, Landini, pentru celelalte societati investitorii sunt de mica anvergura, viitorul acestor societati nefiind sigur, chiar in conditiile in care li s-au sters datoriile istorice, iar pretul a fost mai degraba simbolic.
Insa doar procesul de privatizare si oferirea de facilitati nu asigura o crestere a volumului de investitii straine. Economiile est-europene au avut de castigat de pe urma recesiunii globale, in conditiile in care ingustarea pietelor a intetit concurenta, obligand multinationalele sa se orienteze catre locatii mai ieftine, in special in privinta mainii de lucru. Adoptarea de norme legislative care favorizeaza investitiile straine a constituit un alt stimulent, insa aceasta nu este o initiativa exclusiva a tarilor ECE si ele nu vor putea conta in viitor pe acordarea de facilitati ca pe un avantaj competitiv. Liberalizarea regimului investitiilor si acordarea de garantii si inlesniri este acum un proces global. Numai in cursul anului trecut, 71 de tari au adoptat 208 reglementari in acest domeniu, dintre care 194 sunt favorabile investitorilor straini. Nici oportunitatile de privatizare in sine nu constituie secretul atragerii companiilor multinationale. Au dovedit-o Ungaria, Cehia si Polonia, care, dupa ce si-au epuizat practic ofertele de privatizare, au lansat noi sisteme de atragere a investitorilor straini, reusind sa-si pastreze pozitia de principali beneficiari de capital in regiune.
Contractarea cererii in economiile dezvoltate face ca multinationalele sa se uite cu maximum de interes catre celelalte zone. Ele vor prefera investitiile greenfield in tarile in curs de dezvoltare, in timp ce achizitiile si fuziunile vor fi solutia extinderii in tarile dezvoltate. Cat priveste perspectiva zonei noastre pentru urmatorii trei-cinci ani, doua treimi din multinationalele chestionate de UNCTAD si-au declarat optiunea de a se extinde in ECE. Insa este de asteptat ca implicarea companiilor europene de dimensiuni medii sa creasca in aceasta regiune, volumul investitiilor realizate de acestea urmand sa se majoreze, mai ales dupa extinderea Uniunii Europene.
La nivel global se constata o diminuare abrupta a investitiilor efectuate peste hotare. Insa dintre toate regiunile lumii, cea mai favorizata de conjunctura ultimului an a fost aceea a Europei Centrale si de Est (ECE), 14 dintre cele 19 tari reusind sa absoarba mai multe investitii straine decat in anul anterior. Pentru urmatorii doi ani se anticipeaza o continua crestere a investitiilor straine in ECE, insa cele mai multe se vor orienta, ca pana acum, inspre statele care vor adera la anul la Uniunea Europeana. La noi o crestere a fluxurilor de investitii straine va avea loc o data cu privatizarea principalilor furnizori de utilitati si a societatilor nationale, foste regii. In domeniul investitiilor greenfield, Romania nu va atrage sume importante, in ciuda integrarii in 2007 in Uniunea Europeana.