Pentru a obtine o astfel de inregistrare la Registrul Comertului, trebuie sa parcurgeti doua etape, datorita faptului ca inainte de inregistrarea propriu-zisa este necesar sa publicati, prin intermediul Registrului Comertului, in Monitorul Oficial Partea a IV-a, proiectul de divizare a societatii in cauza.


Astfel, in prima faza trebuie sa depuneti urmatoarele documente:

1. Cerere de depunere si mentionare acte original, in trei exemplare, intocmita de societatea supusa divizarii totale;

2. Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor (original);

3. Proiectul de divizare semnat de reprezentantii societatii participante la divizare (original + 2 copii);

4. Daca este cazul, avizele prealabile prevazute de legile speciale (original);

5. Daca este cazul, imputernicire speciala sau avocatiala pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);

6. Dovezile privind plata taxelor legale: taxa judiciara de timbru, in original; timbre judiciare; taxa de registru; tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a

Dupa publicarea in Monitorul Oficial, va fi necesar sa formati un dosar care sa cuprinda urmatoarele documente:

1. Cererea de inregistrare (original), intr-un exemplar, intocmita de fiecare dintre societatile rezultate din divizare;

2. Copie de pe Monitorul Oficial, Partea a IV-a, in care s-a publicat proiectul de divizare;

3. Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor societatii supuse divizarii totale, privind aprobarea executarii divizarii (original);

4. Darea de seama a administratorilor, in care se va justifica din punct de vedere economic si juridic necesitatea divizarii si se va stabili raportul de schimb al actiunilor/partilor sociale (original);

5. Raportul cenzorilor/raportul auditorilor financiari (la SA si SCA) – original; Situatia financiara de divizare (copie);

6. Protocolul de predare-primire a partilor din patrimoniul societatii supuse divizarii catre societatile rezultate (copie);

7. Actele constitutive ale societatilor rezultate prin divizare (original);

8. Daca este cazul, dovada verificarii disponibilitatii si a rezervarii firmei si/sau a emblemei (original);

9. Daca este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevazut de art. 39 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (original);

10. Dovezile privind sediile sociale/secundare ale societatilor rezultate prin divizare (copii);

11. Daca este cazul, acordul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de HG. nr. 400/2003 (original);

12. Declaratiile pe proprie raspundere ale fondatorilor/administratorilor/ cenzorilor privind indeplinirea conditiilor legale pentru detinerea acestor calitati (original);

13. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatilor rezultate prin divizare (original), precum si, daca este cazul, certificatul eliberat de cenzori, din care rezulta depunerea garantiei (original);

14. Certificatele de cazier fiscal pentru asociatii, actionarii sau reprezentantii legali ai societatilor comerciale rezultate prin divizare, care au domiciliul/resedinta/sediul in Romania sau pentru persoanele fizice sau juridice straine, care au aceasta calitate si sunt inregistrate fiscal in Romania (original) sau, dupa caz, declaratia autentificata pe proprie raspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice straine care nu este inregistrata fiscal in Romania, din care sa rezulte ca nu are datorii fiscale (original sau, dupa caz, copie tradusa si legalizata);

15. Daca este cazul: contractul de administrare prin care s-au desemnat reprezentantii permanenti persoane fizice ai administratorului/cenzorului persoana juridica (copie), precum si declaratiile pe proprie raspundere ale acestor persoane (original);

16. Daca este cazul, avizele prealabile prevazute de legile speciale (copie);

17. Daca este cazul, imputernicire speciala sau avocatiala pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original), alte acte doveditoare (ex.: efectuarea varsamintelor noilor aporturi la capitalul social (copii), acte de inregistrare a noilor asociati, administratori, cenzori – persoane juridice nerezidente – copii etc);

18. Declaratia-tip pe propria raspundere (original), semnata de asociati sau de administratori din care sa rezulte, dupa caz, ca:

• persoana juridica nu desfasoara, la sediul social sau la sediile secundare, activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani (model 1);

• persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor (P.S.I.), sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii, pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2).







Doresc sa inregistrez o marca la OSIM. Cum pot sa stiu daca marca pe care doresc sa o inregistrez poate fi sau nu inregistrata?



Andreea stefan – Bucuresti



Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice stabileste in art. 5 si art. 6 interdictii la inregistrarea marcilor, prin care se urmareste protectia drepturilor titularului marcilor si evitarea riscului de confuzie pentru public.

Interdictiile cu caracter general

Aceste interdictii privesc orice tip de marca si trebuie respectate pentru a se evita respingerea cererii de inregistrare de catre OSIM. Astfel, sunt interzise la inregistrare urmatoarele marci:

– marcile care sunt lipsite de caracter distinctiv

– marcile care sunt compuse exclusiv din semne sau indicatii devenite uzuale in limbajul curent sau in practicile comerciale loiale si constante

– marcile care sunt compuse exclusiv din semne sau indicatii putand servi in comert pentru a desemna specia, calitatea, cantitatea, destinatia, valoarea, originea geografica sau timpul fabricarii produsului ori prestarii serviciului sau alte caracteristici ale acestora;

– marcile constituite exclusiv din forma produsului, care este impusa de natura produsului sau este necesara obtinerii unui rezultat tehnic sau da o valoare substantiala produsului;

– marcile care sunt de natura sa induca publicul in eroare cu privire la originea geografica, calitatea sau natura produsului sau serviciului;

– marcile care contin o indicatie geografica sau sunt constituite dintr-o astfel de indicatie, pentru produse care nu sunt originare din teritoriul indicat, daca utilizarea acestei indicatii este de natura sa induca publicul in eroare cu privire la locul adevarat de origine;

– marcile care sunt constituite sau contin o indicatie geografica identificand vinuri sau produse
spirtoase care nu sunt originare din locul indicat;

– marcile care sunt contrare ordinei publice sau bunelor moravuri;

– marcile care contin, fara consimtamantul titularului, imaginea sau numele patronimic al unei persoane care se bucura de renume in Romania;

– marcile care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri sau imitatii de steme, drapele, embleme de stat, insemne, sigilii oficiale de control si garantie, blazoane, apartinand “tarilor Uniunii”

Caracterul distinctiv al marcii reprezinta capacitatea acesteia de a indica sursa de provenienta a serviciului sau produsului. Acest lucru se poate realiza cu ajutorul elementelor figurative (culori, desene, grad de inclinatie a literelor), prin intermediul carora se individualizeaza marca de celelalte marci similare.

Interdictii cu caracter special

Dispozitiile art. 6 din Legea nr. 84/1998, stabilesc o serie de interdictii care capata caracter special avand in vedere ca se refera numai la anumite tipuri de marci si anume, cele identice sau similare cu o marca anterioara. Astfel, este exclusa de la inregistrare o marca daca:

a) este identica cu o marca anterioara, iar produsele sau serviciile pentru care inregistrarea marcii a fost ceruta sunt identice cu cele pentru care marca anterioara este protejata.

b) este identica cu o marca anterioara si este destinata a fi aplicata unor produse sau servicii similare cu cele pentru care marca anterioara este protejata, daca exista un risc de confuzie pentru public;

c) este similara cu o marca anterioara si este destinata a fi aplicata unor produse sau servicii identice sau similare, daca exista un risc de confuzie pentru public, incluzand si riscul de asociere cu marca anterioara;

d) este identica sau similara cu o marca notorie in Romania pentru produse sau servicii identice sau similare, la data depunerii cererii de inregistrare a marcii;

e) este identica sau similara cu o marca notorie in Romania pentru produse sau servicii diferite de cele pentru care o marca este inregistrata, cu conditia ca folosirea marcii inregistrate pentru aceste produse sau servicii sa indice o legatura intre acestea si titularul marcii inregistrate, iar aceasta folosire sa creeze riscul producerii de daune titularului marcii inregistrate.


Marcile mentionate pot fi inregistrate numai cu acordul expres al titularului marcii deja inregistrate.

Din cele prezentate mai sus, rezulta ca in practica se pot ivi urmatoarele probleme:
A) Daca marca pe care doriti sa o inregistrati este identica sau similara cu o marca notorie in Romania, pentru clase de servicii identice sau similare, marca va fi refuzata la inregistrare deoarece exista un risc de confuzie pentru public.
B) Daca marca ce urmeaza sa fie inregistrata este identica sau similara cu o marca notorie in Romania, pentru clase de servicii diferite, marca va fi interzisa la inregistrare, pentru ca in caz contrar, s-ar profita de caracterul distinctiv sau de renumele marcii notorii ori aceasta folosire ar putea produce prejudicii titularului marcii notorii.
C) Daca marca ce va fi inregistrata este identica sau similara cu o marca fara caracter notoriu pentru produse sau servicii similare, marca va fi refuzata la inregistrare, existand un risc de confuzie pentru public.
D) Daca marca ce va fi inregistrata este identica sau similara cu o marca fara caracter notoriu, pentru servicii sau produse similare, marca va fi inregistrata, neexistand nici o interdictie legala.