Din cauza scaderii nivelului de trai, dar si a lipsei investitiilor in hoteluri, Neptunul, altadata perla litoralului, a ajuns sa aiba in varf de sezon un grad de ocupare de 30%. Celebrele terase ale complexului Amfiteatru-Belvedere-Panoramic, unde acum doi ani stateai la coada sa prinzi o masa libera, sunt deprimant de goale, iar la miezul noptii, cei 10-12 clienti fideli pleaca, intrucat la ora 1 totul se inchide. „Numarul turistilor a inceput sa scada acum doi ani, o data cu ordinul dat de ministrul de atunci, Dan Matei Agathon, ca discotecile sa se inchida la ora aceasta”, spune Nicolae Moroianu, directorul hotelului Cocor, fostul hotel Galati, preluat si renovat integral de SC Cocor SA. Mai mult, standardul statiunii a scazut din cauza faptului ca cele noua hoteluri cumparate de grupul European Drinks nu au fost renovate, unele nefiind nici macar deschise. In mijlocul verii, Neptun este o statiune aproape moarta, potrivita doar pentru turistii care vor sa vina in concediu si sa doarma. Galagie se aude doar de la hotelul Majestic din Olimp (fostul hotel Transilvania), cumparat si renovat de grupul Perla-Majestic, controlat de holdingul Spring Time. Tariful promotional practicat de la deschidere – 1.500.000 lei camera cu mic dejun si acces la piscina – programul artistic care se desfasoara in fiecare seara si faptul ca Teo de la Pro TV filmeaza acolo o emisiune par a avea rezultatele scontate. Deranjant este numai zgomotul facut inca de la ora opt dimineata de catre muncitorii care renoveaza Muntenia, hotelul de alaturi, preluat neoficial de Dan Iosif. Pe lista unitatilor care urmeaza sa fie renovate integral pentru sezonul viitor se afla si Oltenia, tot din grupul hotelurilor cu 13 etaje din Olimp, care apartine acum armatorului Gheorghe Bosanceanu.
Cele mai animate statiuni din aceasta parte a litoralului sunt Saturn si Costinesti. Diferenta este ca in Saturn majoritatea hotelurilor au contracte cu sindicatele, deci turistii care vin aici platesc doar 30-50% din costul real al biletului, restul fiind suportat de sindicat. Hotelurile Hora si Balada, care fac parte din portofoliul SIF Transilvania, ofera conditii la fel de bune ca orice hotel de trei stele din Mamaia. Tarifele sunt mai joase – 1.200.000 lei camera cu mic dejun – dar psicina costa tot 100.000 lei. „La piscina vindem cam 400 de bilete pe zi. Hotelul merge destul de bine, sunt foarte multi turisti cu copii, dar pe ansamblu persoane cu bugete mai mici decat anul trecut”, afirma Rodica Popescu, directoarea hotelului Balada. La Costinesti, in ciuda abandonarii bazei BTT, transferata la RAPPS, gradul de ocupare este de peste 70%, Costinestiul ramanand statiunea preferata de studenti. Printre cele mai cautate spatii de cazare se numara vilele Vox Maris, fostul complex Amiral, transformat acum in club inchis. Pentru 50 de dolari vi se ofera o camera dubla cu mic dejun, piscina si discoteca. Pentru bugete mai mici aveti la dispozitie pensiunile care au rasarit ca ciupercile dupa ploaie, la fel ca in Vama Veche si 2 Mai. O camera dubla costa in jur de 600.000 de lei, iar pensiunea completa ajunge la 300.000 de lei. Pensiunile si corturile sunt in top, dar nu lipsesc nici minihotelurile scumpe.
Hotelierii din Venus, Cap Aurora si Jupiter, statiuni ocupate in proportie de 50%, se plang de lipsa turistilor. Majoritatea sunt de parere ca preferinta romanilor pentru Mamaia este cauzata de promovarea puternica facuta pana acum de Dan Matei Agathon si de Radu Mazare. „Este adevarat ca seara nu prea ai ce sa faci in zona, posibilitatile de agrement sunt reduse. De aceea, anul viitor intentionam sa investim intr-o baza de agrement pe mare. Speram ca si alte hoteluri vor fi renovate si astfel standardul statiunii va creste”, precizeaza Daniela Esanu, director de marketing la hotelul Carmen din Venus. Preluat de Asirom si modernizat, hotelul, care are in dotare un centru de conferinte si piscina acoperita, este ocupat de diverse companii.
Singurul hotel de trei stele din Cap Aurora, California, a fost cumparat in luna iunie de la Media Pro de catre grupul Alexandrion. „Din cauza vanzarii prea tarzii si din cauza ca pana acum nu au existat contracte cu agentiile de turism, hotelul fiind folosit in exclusivitate de grupul Media Pro, vom avea turisti abia in august”, spune Simona Ionescu, directoarea hotelului.
In Jupiter, unul dintre putinele hoteluri pe jumatate pline este Tismana, asta pentru ca are contracte cu touroperatorul german ITS pe sistemul all inclusive. „Insa nu exista inscrieri pentru toate camerele contractate, iar turistii nemti care vin in Romania au bugete foarte mici. Nu consuma absolut nimic in afara de ce este inclus in tarif, nici de la bar, nici de la magazin, nici de la restaurant, majoritatea vin cu copii mici pe care ii lasa in grija personalului nostru si sunt atat de stransi la portofel, incat depun in seifuri hotelului 10-20 de euro”, relateaza Giulia Stan, directoarea hotelului.
Probabil ca abia peste doi-trei ani statiunile din aceasta zona se vor ridica – pe ansamblu, nu ca servicii hoteliere – la nivelul la care a ajuns Mamaia. Acest lucru nu va fi posibil fara un parteneriat intre Primaria Mangalia si hotelieri.