lumea si presa cat de cavalereasca este confruntarea. Vrajeala! Seara de gala a aratat cat de lacome sunt cele doua agentii sa adune puncte din premii si nominalizari ca sa castige titlul suprem: Agentia Anului. Dupa trei ore, Naumovici a defilat la receptie, carand in brate (teatral, fireste!) ca pe o dulce povara cele 11 trofee Ad’Or. Enoiu si echipa sa disparusera, lingandu-si ranile de invinsi. Leo Burnett a castigat titlul mult ravnit, pentru a treia oara consecutiv, si conduce cu 3 la 2 in meciul cu McCann.Leo Burnett a castigat categoric aceasta editie, adjudecandu-si cele mai importante premii, avand ca „artilerie grea“ campania pentru Prigat. Este de salutat faptul ca trofeul Campania Anului s-a dus in acest an catre un brand comercial (Prigat) spre deosebire de mult huiduita (la propriu!) campanie pentru Muzeul Antipa, castigatoare anul trecut. McCann s-a remarcat (si a sperat la mai mult) cu campania „Votul“, „Connex pentru viitor“ si spotul „Violenta domestica“. Acesta din urma si-a impartit trofeul la categoria spot social cu surpriza festivalului, clipul „Fumatul si saracia – un cerc vicios“, realizat de cvasinecunoscuta agentie Totem Advertising. Agentia a mai luat si un premiu special al juriului (instituit la aceasta editie) cu acelasi spot. O surpriza placuta a fost si Propaganda, alta „necunoscuta“, care a castigat doua trofee la „cosmetice si farmaceutice“ si „autopromovare“. Cele doua mici agentii au plecat acasa coplesite de laude, mai ales ca s-au aflat pe lista castigatorilor intr-o companie magulitoare, pe langa Leo si McCann: Graffiti/BBDO, GMP/MAP, Saatchi. La 16 categorii nu s-au facut nici macar nominalizari, desi au reprezentat domenii puternic promovate in ultimul an: vanzari si distributie (print), telecomunicatii (print), servicii financiare (TV&print), cosmetice si farmaceutice (TV).In privinta agentiilor cu „greutate“, remarcam premiul lui Saatchi, dar cu un print discutabil: „Ariel Gost“. Potrivit verificarii Capital, lucrarea (o parodie la fantomele din festival) a aparut o singura data, pe 27 aprilie, in Romania Libera. Parodie sau nu, totusi, a fost o fantoma! Iata ce declara Radu Florescu, directorul Saatchi, in Cotidianul, chiar in ziua Galei: „Daca o sa castig cu un spot care a fost creat special pentru acest festival, o sa ma ascund intr-un dulap, undeva la subsol.“ L-a vazut cineva pe Radu Florescu?Graffiti/BBDO a luat trei premii, insa unul dintre ele poate intra la categoria fantome. Printurile campaniei pentru „Dosarele Istoriei“, „Lenin“ si „Hitler“ (un concept asemanator cu mult premiatul print de anul trecut pentru Guinness) au fost inserate doar de patru ori inainte de festival. Ciudat este ca, desi executiile promoveaza o revista, au castigat la sectiunea „divertisment“.Executiile campaniei MTV ale lui McCann (castigatoare la trei categorii) au fost inserate, potrivit verificarilor Capital, doar de trei ori, chiar in preajma festivalului: „Michael“ – Evenimentul Zilei si Romania Libera (de parca acest ziar ar fi pentru publicul MTV!) si „Manson“ – Gazeta Sporturilor. In campania „Votul“ exista chiar un spot TV, „Bideul“, care nu apare in monitorizari! Ciudata a fost si castigarea de catre GMP/MAP a categoriei spot social cu un clip electoral pentru Alianta D.A.Doar sase agentii au castigat premii la Ad’Or. Si in acest an, cu mai putine fantome, lupta s-a dus tot intre Leo Burnett si McCann. Urmatoarele editii risca sa devina plictisitoare daca celelalte agentii doar vor contempla disputa de orgolii pentru puncte intre cei doi rivali.

Cele mai importante trofee Ad’Or 2005

Agentia anului: Leo Burnett&Target
Campania anului: „Energie naturala“ – Prigat, Leo Burnett&Target
Cel mai bun spot TV: „Academia barbatilor“ – Tabu, Leo Burnett&Target
Cel mai bun ad de presa: „Manson“, „Michael“, „Slash“ – MTV,
McCann Erickson
Cel mai bun outdoor: „Balena“ – Prigat, Leo Burnett&Target
Premiul special al juriului: „Fumatul si saracia un cerc vicios“ – Ministerul Sanatatii, Totem Advertising
Cel mai bun spot TV:
• Bauturi nealcoolice: „Pescarul“ –
Prigat, Leo Burnett&Target
• Electrocasnice: „Razboiul stelelor“ – Teletech, Leo Burnett&Target
• Produse alimentare: „Vizita de lucru“ • Rom, McCann-Erickson
– intretinere casnica: „Atlasul“ – Tide, Leo Burnett&Target.
• Mass-media: „Academia barbatilor“ – Tabu, Leo Burnett&Target
• Vanzari si distributie: „Dezordinea“ – Altex, Leo Burnett&Target
• Telecomunicatii: „Reconstructia“, „Educatia“, „Curatenia“ – Connex,
McCann-Erickson
Cel mai bun print:
• Bauturi alcoolice: „Calendar“ – Guinnes, Graffiti/BBDO
• Bauturi nealcoolice: „Balena“ – Prigat, Leo Burnett&Target
• Produse de intretinere casnica: „Ariel Ghost“, Saatchi&Saatchi
• Mass-media: „Manson“, „Michael“, „Slash“ – MTV, McCann Erickson
• Divertisment: „Lenin“, „Hitler“, „Mao“ – Dosarele istoriei, Graffiti / BBDO
• Cosmetice si farmaceutice: „Unlock“ – Dulcolax, Propaganda.