Reprezentanţii sectoarelor de asigurări din România şi Bulgaria s-au reunit, marţi, în capitala bulgară pentru a dezbate problemele actuale transfrontaliere din segmentul auto în cadrul conferinţei ‘Asigurările auto în Sud-Estul Europei: Soluţii pentru probleme transfrontaliere’. Evenimentul este organizat de Media XPRIMM (România) şi Insmarket (Bulgaria).
Bogoev a declarat cu această ocazie că, prin modificările legale, noul proprietar al unui vehicul auto va fi obligat să-l înmatriculeze la adresa sa de domiciliu în termen de 14 zile după achiziţionare. După expirarea a două săptămâni de la achiziţionare, vechiul număr de înmatriculare a vehiculului îşi va pierde valabilitatea. În acest fel nu va mai fi posibil ca vreun român să-şi cumpere un autoturism din Bulgaria şi să continue să-l conducă în ţara sa fără să-i schimbe numărul de înmatriculare. Urmează să fie modificat şi regimul de emitere a procurilor prin care cetăţenii bulgari transferă dreptul de conducere a maşinii unei persoane terţe, a mai spus oficialul.
Borislav Bogoev a adăugat că, dacă vreun autoturism înmatriculat în Bulgaria produce un accident în România, despăgubirile sunt plătite de compania de asigurări din Bulgaria, sau în cazul în care acesta nu are poliţă de răspundere civilă auto – de Fondul de garantare din Bulgaria. În momentul de faţă, la acest fond au fost reclamate despăgubiri de peste 33 milioane de euro. Este vorba de fapt de scurgerea unor capitaluri naţionale din Bulgaria către România, a spus Bogoev.
Reprezentanţii sectorului de asigurări din Bulgaria au notat că cea mai mare problemă pentru ei este că media primelor de despăgubire în România este mult mai mare faţă de cea din Bulgaria. În acelaşi timp, preţul poliţelor de asigurare în Bulgaria este mai mic decât în România. O altă problemă ar fi că asiguratorii nu au cum să facă o evaluare personală a riscului când este vorba de un şofer român deoarece nu deţin nici un fel de informaţii despre persoană respectivă.
Din punctul de vedere al asiguratorilor din România, problema cu maşinile înmatriculate în Bulgaria este faptul că ei plătesc despăgubirile persoanelor afectate de accidentele rutiere, dar apoi îşi încasează banii cu o mare întârziere.
Când eu plătesc o despăgubire pentru un accident cu autoturism înmatriculat în Bulgaria, îmi cer banii de la Fondul de garantare din România care la rândul său se adresează fondului respectiv din Bulgaria, a declarat pentru Agerpres, Ionel Dima, vicepreşedinte al companiei AVUS Austria. Problema este că trebuie să aştept un an până când îmi primesc banii înapoi, a precizat Dima. El a menţionat că biroul din Bucureşti pe care îl conduce a plătit, dar nu a încasat, aproximativ 500 mii de euro pentru daune provocate de vehicule înmatriculate în Bulgaria.
Fenomenul maşinilor înmatriculate în Bulgaria pe drumurile româneşti nu aduce daune numai companiilor de asigurări din cele două state, ci mai ales sistemelor fiscale ale României şi Bulgariei, a semnalat şi Kosta Ciolakov, vicepreşedinte al Asociaţiei asiguratorilor din Bulgaria. În majoritatea cazurilor, maşinile îşi schimbă proprietarul printr-un contract de vânzare-cumpărare încheiat între un cetăţean bulgar şi un cetăţean român. Acest contract rămâne însă secret pentru autorităţile române, fiind folosit numai în Bulgaria. În ţara sa, românul nu conduce autoturismul pe baza acestui contract, ci pe baza unei procuri potrivit căreia proprietarul autoturismului ar fi cetăţeanul bulgar. În acest fel, nici vechiul, nici noul proprietar al maşinii nu plătesc taxe. Această practică există din cauza unor notari bulgari care emit asemenea procuri, deşi ştiu că autoturismul nu mai aparţine vânzătorului.
Comisarul Alexi Stratiev, director al poliţiei rutiere din Bulgaria, a declarat că, la începutul acestui an, poliţia bulgară a informat autorităţilor române despre circa 4.000 de maşini care sunt achiziţionate de români. În urma cu câteva zile am primit informaţii că doar 500 din acestea maşini nu mai au numere de înmatriculare din Bulgaria, a indicat Stratiev. El s-a declarat surprins de faptul că poliţia română nu reacţionează, deşi deţine informaţii că celelalte 3.500 de maşini nu mai aparţin unor cetăţeni bulgari.
Mona Cucu, din Comisia de supraveghere a asigurărilor, a prezentat date statistice potrivit cărora în doar patru ani numărul accidentelor petrecute în România cu autoturimse înmatriculate în Bulgaria a crescut de 15 ori: de la 204 în 2006 la 3155 în 2010. În primele şase luni ale anului, numărul acestor accidente este de 1798, Bulgaria situându-se pe primul loc în această privinţă, la mare distanţa de Italia, cu 500 de cazuri.
SURSA: Agerpres