Ilie Bolojan: Am avut sisteme publice care au funcționat în mod fundamental defectuos
Întrebat despre afirmațiile sale legate de perioada în care era comerciant, Ilie Bolojan a clarificat că nu a spus niciodată că ar fi dat mită. În schimb, a vorbit despre o realitate din trecut: șoferii sau comercianții erau adesea opriți pe drum de poliție, unde li se „căuta nod în papură”.
În astfel de situații, existau doar două opțiuni: fie primeai o amendă, fie „rezolvai” în mod prietenesc.
Premierul a spus că fiecare a acționat cum a crezut de cuviință, dar că important este să recunoaștem deschis că, înainte de aderarea României la Uniunea Europeană, anumite structuri de stat – cum ar fi Poliția de frontieră sau vămile – funcționau într-un mod pervertit, favorizând corupția la scară largă.
„Nu am spus că am dat mită la poliţie, am spus că erau nişte practici de a te opri pe drum şi de a-ţi căuta nod în papură. Şi aveai două posibilităţi, să iei amenzi sau să rezolvi formula prieteneşte. Şi fiecare om a procedat aşa cum a considerat de cuviinţă şi ani de zile în România, dacă nu recunoaşteam că am avut sisteme publice care au funcţionat în mod fundamental defectuos, vă rog să vă gândiţi cum se intra în România înainte de a fi în UE, în zona Poliţiei de frontieră. Vă rog să vă gândiţi cum se intra în zona vămii”, a spus premierul.

Ilie Bolojan a reamintit că în perioada în care a fost prefect al județului Bihor, iar apoi secretar general al Guvernului, a contribuit la modernizarea unor servicii publice esențiale. Printre acestea se numără: eliberarea permiselor auto, pașapoartele, cazierul judiciar și fiscal, înmatriculările auto.
În trecut, aceste servicii erau marcate de birocrație, întârzieri și suspiciuni de corupție. Bolojan a afirmat că, în acei ani, s-au făcut eforturi concrete pentru ca documentele să fie eliberate în maximum două ore, reducând astfel semnificativ interacțiunea cetățenilor cu funcționari corupți.
El a dat exemplu cozile imense de la Udriște, care au fost eliminate în aproximativ șase luni, prin reforme administrative și digitalizare parțială.
„Atunci când a depins de mine, vă rog să vă gândiţi că atunci când eram prefect în judeţul Bihor şi apoi secretar general al Guvernului, dacă am făcut ceva şi dacă vă uitaţi în 2005-2006-2007, este că serviciile care erau destul de pervertite în România în acea perioadă, înmatriculări, permise de conducere, paşapoarte, caziere fiscale, caziere jubiciare, au fost operaţionalizate, documentele s-au eliberat în două ore, cozile care erau în zona Udrişte, în Bucureşti, au dispărut, e adevărat nu de pe zi, pe alta, a durat vreo şase luni de zile”, a mai spus Bolojan.
Sistemele pervertite nu dispar singure
Premierul a insistat că niciun sistem public nu este perfect, dar ceea ce trebuie evitat cu orice preț este instituționalizarea corupției, adică transformarea practicilor ilegale în norme tolerate.
El a condamnat ferm orice tentativă de menținere a unor „sisteme de tip industrial” de corupție, în care funcționari și decidenți lucrează mână în mână cu rețele de interese.
Ilie Bolojan a declarat că responsabilitatea cade în primul rând pe liderii sistemelor publice, care ar trebui să ia măsuri pentru a descuraja orice abatere de la etică și lege. El a spus că, din funcția de premier, va continua să acționeze împotriva rețelelor de corupție, chiar dacă acest lucru presupune confruntări cu părți ale sistemului care „nu au interesul schimbării”.
„Noi avem obligaţia, atunci când ocupăm o funcţie publică, să facem tot ce ţine de noi ca aceste sisteme să nu mai funcţioneze. E foarte greu să ai sisteme perfecte în orice ţară din lume, totdeauna vor fi probleme uneori, oamenii ocupă poziţii de execuţie sau de decizie, niciunii nu suntem perfecti, dar nu trebuie să tolerăm niciodată sisteme de tip industrial şi eu cred că trebuie să-i condamnăm, în primul rând, pe cei care gestionează astfel de sisteme şi nu fac ceea ce trebuie şi asta va fi acţiunea mea”, a mai menţionat el.