Scopul componentei de finantare ,,pentru idei novatoare,, este, de fapt, ca mediul privat sa colaboreze cu primariile, consiliile locale si cele judetene, si sa le ofere asistenta. ,,Beneficiarii proiectului trebuie sa fie cetatenii, dar aceasta prin imbunatatirea activitatii autoritatilor locale,,, explica Radu Florea, program officer la departamentul de granturi al GRASP, un program finantat de USAID. ,,Proiectele trebuie sa se concentreze asupra problemelor importante, cum ar fi: reforma administratiei publice, dezvoltarea institutionala, eficienta serviciilor sociale, combaterea traficului de fiinte umane, infiintarea sau imbunatatirea serviciilor publice si altele,,, mai spune Florea. Cei care castiga licitatia pot beneficia de fonduri de pana la 100.000 de dolari. Pentru aceasta, exista mai multe variante.
O organizatie sau o firma trebuie sa gaseasca, in comunitatea locala sau in alte localitati sau judete exemple de idei, bazate pe parteneriatul public-privat, care au fost aplicate cu succes. Acestea, evident, trebuie sa poata fi adaptate si multiplicate pentru a fi puse in practica in comunitatea locala a solicitantului sau in alte comunitati. Cu cat potentialul de multiplicare a ideii este mai ridicat cu atat, proiectul devine mai bun. De asemenea, pot depune cereri de finantare organizatii sau firme care au aplicat deja cu succes o idee si doresc sa o extinda in alte orase sau judete, sau chiar la nivel national. ,,O alta varianta este ca solicitantii sa apeleze la consultantii nostri, care, mergand adesea pe teren, au observat exemple de buna practica la nivel local. Este totusi de preferat sa vina ei insisi cu sugestii, fiindca stiu mai bine ce se intampla la nivel local,,, explica Florea. Se pot finanta si proiectele care, descoperind o idee de buna practica a colaborarii dintre sectorul public si cel privat, acorda la randul sau finantari altor proiecte care valorifica aceasta idee.
Cat priveste eligibilitatea solicitantilor, criteriile sunt extrem de permisive. Organizatiile si firmele trebuie sa fie constituite conform legislatiei in vigoare. Cheltuielile eligibile trebuie sa fie ,,rezonabile, alocabile si permise,,, se arata in documentatia oficiala. ,,Pe scurt, costurile trecute in buget sa fie apropiate de cele intalnite pe piata,,, explica consultantii GRASP. Contributia proprie a solicitantului trebuie sa fie 20% din costul total al proiectului si poate fi in bani, munca voluntara, donatii in natura. ,,Mare atentie la contributia in natura! Spre exemplu, daca o cladire sau o sala este utilizata pentru mai multe proiecte, in buget se va trece o suma reprezentand chiria care ar trebui platita pe spatiul respectiv in timpul desfasurarii acestui proiect,,, mai spun consultantii GRASP. De asemenea, in bugetul proiectului nu poate fi cuprins un ,,profit,,. ,,Politica USAID este de a nu finanta direct obtinerea de profit. Evident, aceasta nu inseamna ca proiectele nu pot genera profit, dimpotriva, este chiar recomandabil. Dar dupa incheierea finantarii,,, explica Radu Florea.
Proiectele trebuie sa aiba durata de pana la doi ani, iar suma solicitata poate fi minimum 10.000 de dolari si maximum 100.000. Cererile de finantare pot fi trimise oricand, pana in anul 2005, la sediul GRASP din Bucuresti, prin posta sau curier, insa nu prin fax. Comisiile de evaluare, formate din reprezentanti GRASP si USAID, se intrunesc o data pe trimestru pentru a selecta propunerile trimise. Pentru prima etapa de evaluare, termenul limita este 10 septembrie. Inainte de 1 octombrie se va sti deja cine a primit finantare. Membrii birourilor GRASP mai recomanda solicitantilor sa ii contacteze din timp pentru consultari inaintea redactarii proiectelor.

Detalii despre programul GRASP

· Adresa biroului regional Bucuresti: Str. Grigore Mora nr. 11, sector 1, Bucuresti, tel. 021/2080600; fax: 021/2080627, e-mail: [email protected];
· Biroul regional Sibiu: Str. Gimnasticii nr. 33B, ap. 2, Sibiu; tel/fax: 0269/430763, e-mail: [email protected];
· Biroul regional Oradea: Str. Parcul Traian nr. 2, ap. 4, Oradea; tel/fax: 0259/413454, e-mail: [email protected];
· Biroul regional Iasi: tel/fax: 0232/261610, e-mail: [email protected];
· Primul termen limita: 10 septembrie. Evaluarea cererilor: 15-25 septembrie. Semnarea contractelor: 1-19 octombrie;
· Suma care poate fi solicitata: intre 10.000 si 100.000 dolari. Contributia proprie: 20%, in bani, in munca voluntara sau in natura;
· Plata se va face in transe lunare sau avansuri si nu se va avansa mai mult de 90% din bugetul total aprobat inainte de primirea tuturor rapoartelor financiare si de activitati finale ale proiectului;
· Proiectul trebuie sa demonstreze ca se va sustine singur dupa
incetarea finantarii;
· Mai multe informatii si documentatia necesara: www.grasp.ro.