Înfiinţarea unei autorităţi sau agenţii pentru digitalizare nu reprezintă o invenţie mioritică, astfel de entităţi funcţionând în ţări precum Danemarca sau Estonia, a declarat, luni, într-o dezbatere publică organizată la Guvern, pe marginea înfiinţării Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR), Sabin Sărmaş, preşedintele ADR.

„În programul de guvernare al Partidului Naţional Liberal, care, odată votat devine lege, principalul obiectiv era înfiinţarea Autorităţii pentru Digitalizarea României, o structură aflată direct în subordinea Guvernului şi coordonarea primului ministru. Probabil că mulţi dintre dvs., fiind din domeniu, ştiţi faptul că aceste agenţii sau autorităţi pentru digitalizare nu sunt neapărat o invenţie mioritică, ci sunt autorităţi care funcţionează extrem de bine în ţări precum Danemarca, ţară care este pe primul loc în Europa în privinţa serviciilor de e-Guvernare, depăşind Estonia, într-un studiu al Naţiunilor Unite prezentat de curând.

Acest obiectiv a fost atins imediat după preluarea guvernării prin prevederile din Ordonanţa 68/2019, act care prevede faptul că, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, se creează această Autoritate pentru Digitalizarea României, în coordonarea primului ministru. O autoritate care preia o serie de activităţi de la fostul AADR (Agenţia pentru Agenda Digitală a României – n.red.), respectiv de la fostul MCSI (Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale – n.red.). Operaţionalizarea noii structuri se va realiza în mai mulţi paşi”, a spus Sabin Sărmaş.

Acesta a adăugat că, odată cu adoptarea OUG 90/2019, Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) a trecut de la Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în coordonarea primului ministru.

Atribuţii în avizarea proiectelor cu o valoare de peste 500.000 de euro

„Tot în cadrul aceluiaşi program de guvernare, ca primă prioritate, era înfiinţarea, respectiv operaţionalizarea ADR. Prima etapă a fost adoptarea unei noi Ordonanţe de Urgenţă, prin care de la fostul MCSI s-au preluat două structuri de o importanţă semnificativă, pentru continuarea proiectelor, derularea noilor proiecte propuse, respectiv OIPSI şi o unitate de implementare proiecte, ce are acronimul de UIPAT. În aceeaşi Ordonanţă de Guvern, în sprijinul Autorităţii pentru Digitalizarea României, s-a preluat de la fostul MCSI Comitetul Tehnico-Economic pentru Societatea Informaţională. A fost o asumare la fel de importantă, având în vedere că acest comitet are atribuţii în avizarea proiectelor cu o valoare de peste 500.000 de euro, iar nefuncţionarea acestui comitet ducea la blocarea oricărui proiect de anvergură din aria IT&C publică. Tot prin OUG 90 din 2019, CERT-RO a trecut de la Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în coordonarea primului ministru. Este, iarăşi, o asumare foarte importantă, având în vedere că securitatea cibernetică este un domeniu strategic şi de importanţă naţională pentru România”, a explicat preşedintele ADR, potrivit Agerpres.

Sărmaş a subliniat, totodată, că, prin intermediul noii Hotărâri de Guvern aflată în consultare publică, există asumarea unei serii de obiective, printre care digitalizarea sectorului public, realizarea interoperabilităţii sistemelor informatice existente sau a celor care vor fi implementate, precum şi alfabetizarea digitală a cetăţenilor.

„A doua etapă, graţie Hotărârii de Guvern pe care o dezbatem astăzi, este să reuşim să-i dăm rolul Autorităţii pentru Digitalizarea României de a realiza implementarea strategiilor şi a politicilor publice în domeniul digitalizării. HG-ul prezintă obiectivele şi atribuţiile pe care şi le asumă noua autoritate creată. Câteva dintre ele sunt: digitalizarea sectorului public, realizarea interoperabilităţii sistemelor informatice existente sau a celor care vor fi implementate, reglementările guvernării prin mijloace electronice, operarea sistemelor deja dezvoltate sau care vor urma a fi dezvoltate, implementarea de soluţii bazate pe tehnologii moderne cum ar fi Big Data sau Inteligenţa Artificială şi, nu în ultimul rând, alfabetizarea digitală a cetăţenilor”, a afirmat oficialul Autorităţii pentru Digitalizarea României.

Cum este organizată Autoritatea pentru Digitalizarea României

Conform Notei de fundamentare care însoţeşte Hotărârea de Guvern privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Autorităţii pentru Digitalizarea României, entitatea se organizează şi funcţionează ca structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, având rolul de a realiza şi asigura implementarea strategiilor şi a politicilor publice în domeniul digitalizării.

Conducerea ADR este asigurată de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, ajutat în activitatea de conducere de un vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de stat, numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului. De asemenea, pentru buna funcţionare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter funcţional, Autoritatea are un secretar general, iar numărul maxim de posturi este 35, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului preşedintelui.

Noua entitate vizează atingerea unor obiective, printre care: digitalizarea sectorului public, dezvoltarea şi asigurarea interoperabilităţii între autorităţile şi instituţiile publice, dezvoltarea sistemelor de autentificare informatică şi interconectarea sistemelor informatice publice, dezvoltarea serviciilor publice electronice, implementarea la nivel naţional de sisteme informatice care furnizează servicii de eGuvernare, operarea de sisteme informatice ce furnizează servicii de eGuvernare, asigurarea securităţii cibernetice pentru sectorul public, implementarea inteligenţei artificiale în sectorul public.

ADR va primi finanţare integral de la bugetul de stat, prin Secretariatul General al Guvernului. Încasările obţinute din tarifele practicate de Autoritate vor fi virate integral la bugetul de stat.


Te-ar putea interesa și: