O prima precizare. Foarte putine din materialele promotionale oferite pe piata de firmele de profil sunt produse in tara, marea majoritate a acestora fiind importate. Pietele cele mai cautate de importatori sunt Germania, Marea Britanie, Italia, dar si China. Pe de alta parte, pe langa firmele care importa astfel de produse exista alte firme care se ocupa doar cu personalizarea lor, conform cererii clientilor.
Desi importa in general toata gama de promotionale (de la brichete, pixuri si agende la ceasuri elvetiene, seturi de lux pentru birou sau serviete din piele), firmele din domeniu se axeaza, in functie de clientii pe care ii au in portofoliu, preponderent pe anumite segmente.
Terranita Trading este, de pilda, unicul distribuitor in Romania al brichetelor marca Tokai, pe care firma le ofera la preturi cuprinse intre 0,46 DM si 13,56 DM. Pe langa brichete, o mare parte din incasarile Terranita provin din vanzarea de instrumente de scris, pretul acestora depinzand de materialul din care sunt confectionate (plastic, metal). „Principalii nostri clienti nu sunt in mod direct companiile de pe piata, ci agentiile mici de publicitate cu care lucreaza o parte a acestora”, declara Mircea Moldovan, directorul general al firmei.
Reducerile de preturi oferite de Terranita, dar si de celelalte firme de pe piata sunt in general de 15 -20% si depind in primul rand de volumul vanzarilor, dar si de cel al comenzilor anterioare facute de acelasi client.
Elite Promotion, companie cu sediul in Cluj, a avut anul trecut o cifra de afaceri de 500.000 USD. „Produsele cel mai des cerute de clientii nostri sunt brichetele pe care le oferim la preturi cuprinse intre 0,2 si 5,5 USD, pixuri (0,1 – 3 USD), cani (0,7 – 2 USD), brelocuri (0,2 – 7 USD)”, declara Bara Barabas, directorul general al companiei.
Piata promotionalelor se diversifica
Tendinta generala a pietei este aceea de diversificare a serviciilor. Fata de anii trecuti, acum firmele din domeniu ofera pe langa produsele clasice si pachete de servicii care includ creatie de produs si consultanta. A crescut de asemenea cererea de obiecte personalizate 100% ca forma, culoare sau dimensiuni.
Una dintre firmele care ofera acest gen de servicii si ale carei produse se adreseaza direct companiilor este La Strada. „Pentru sezonul de toamna – iarna ne axam in special pe cadouri de „corporate representative” pentru toate gamele de preturi: gama basic (rechizite, agende, calendare), gama medie (accesorii de birou, articole de voiaj, ceasuri etc.) si gama VIP (ceasuri de mana Swiss Made, accesorii personale Nino Cerruti, Azzaro, Pierre Balmain, produse din piele, metal, inclusiv argint)”, declara Cecilia Minculescu, director executiv La Strada. Conform oficialilor companiei, personalizarea unor obiecte cum sunt ceasurile de mana este facuta direct de catre producatorul acestora. Principalul client al firmei La Strada este MobiFon (Connex), in portofoliul companiei mai figurand Coca-Cola, Shell, McDonalds, ING Barrings.