Facebook introduce propria platformă de știri în UE. Este vorba despre un flux de ştiri format numai din articole de la editori de presă, remuneraţi de gigantul tech.

Luna mai a anului curent este anunțată pentru lansarea în Uniunea Europeană a noului serviciu, după ce în SUA și Marea Britanie noutatea a fost deja introdusă.

Facebook introduce propria platformă de știri

Reţeaua americană de socializare Facebook a anunţat luni lansarea în Germania, începând din mai, a platformei sale de ştiri Facebook News, care va difuza articole de la circa o sută de instituţii media germane care au acceptat remunerarea din partea gigantului tech, relatează AFP.

„Facebook News, un spaţiu dedicat conţinutului jurnalistic, va porni în mai 2021 în Germania”, a anunţat grupul lui Mark Zuckerberg într-un comunicat.

Serviciul, lansat la sfârşitul lui 2019 în SUA, apoi, de la sfârşitul lui ianuarie, şi în Marea Britanie, este un flux de ştiri format numai din articole de la editori de presă, remuneraţi de Facebook.

Dorinţa de a promova jurnalismul

Prin acest proiect, grupul îşi arată dorinţa de a promova jurnalismul şi de a scăpa de reputaţia că ar contribui la dezinformare.

Facebook s-a asociat „cu peste o sută de branduri media” din Germania, printre care prestigioasele publicaţii Der Spiegel şi Frankfurter Allgemeine Zeitung sau cotidianul economic Handelsblatt.

Lipseşte totuşi un actor important: grupul Axel Springer, editorul celui mai citit tabloid din Germania, Bild, care a refuzat să participe la proiect.

„Este problematic că o platformă încearcă să devină ea însăşi o instituţie media de informare şi să le plătească anumitor editori remuneraţii prea scăzute”, a declarat pentru AFP un purtător de cuvânt al grupului.

Criză a veniturilor din publicitate

„Suntem mai degrabă în favoarea unui drept de autor european care permite, în mod transparent, ca toţi editorii să primească o remuneraţie echitabilă”, a adăugat el.

Editorii de presă trec printr-o criză a veniturilor din publicitate, care ajung în majoritate la giganţii digitali ce difuzează articolele lor fără a plăti.

Această situaţie s-a agravat odată cu pandemia de coronavirus, care a dus la prăbuşirea pieţei de publicitate.

Pentru a reechilibra încasările între media şi platformele digitale, Uniunea Europeană a adoptat în 2019 o directivă care le impune giganţilor digitali să semneze acorduri de remunerare cu instituţiile media.

Controversele din Australia

Însă, pentru moment, Facebook nu a semnat niciun acord şi a preferat să vină cu propriile iniţiative, cum ar fi Facebook News sau fonduri de susţinere a jurnalismului.

În Australia, Facebook a suspendat în februarie timp de mai mult zile opţiunea de a distribui articole pe platforma sa, pentru a protesta împotriva unui proiect de lege al guvernului care urmărea o mai bună remunerare a media. Mai multe pagini oficiale de Facebook ale serviciilor de salvare au fost de asemenea afectate involuntar.

În faţa nemulţumirii publice, compania a făcut în cele din urmă un pas în spate şi a ajuns la un compromis de ultim moment cu Canberra şi, la fel ca Google, a încheiat direct acorduri cu media australiene.

Parlamentul australian a adoptat proiectul la 25 februarie. Este primul text legislativ de acest fel, ceea ce a atras atenţia unor guverne din întreaga lume.