a incheiat prima incercare de privatizare a companiei Avioane SA Craiova fara ca vreo companie internationala de profil sa fi depus vreo oferta de cumparare a pachetului majoritar de actiuni. Reprezentanti ai companiei spun ca de Avioane Craiova s-au interesat cateva firme: Aircraft Engines Technologies (SUA), proprietarii de la Aerostar Bacau, adica asociatia creata intre PAS si IAROM Bucuresti, dar si o persoana fizica din Israel, Otto Brauer. Nici una dintre firme nu si-a concretizat intentiile. Directorul general al Avioane SA, Pantelimon Valceanu, sustine ca nu este momentul propice pentru a investi in industria aviatica: „In mod clar, pe plan mondial este o criza de supraproductie. Nu exista nici o sansa de relansare pana in anul 2005, dar Romania, prin fabrica de la Craiova, ar putea deveni interesanta pentru ca rezolva o problema de mediere a costurilor, oferind calitate buna si pret bun. Un alt motiv ar fi acela ca uzina din Craiova a fost tinuta departe de lumea aeronautica civila”. Compania producatoare de avioane din Banie ofera un produs complex: avionul de antrenament IAR 99 soim, este un produs militar greu digerabil de aviatia civila din lume. Concurenta este acerba. Numai in Europa, „soimul” craiovean se lupta cu Hawk (n.r. – soim) – fabricat de britanicii de la BAE Systems, cu avionul de antrenament MAKO – realizat de concernul european EADS si cu M 346 – produs de Aermatchi Italia. Toate cele trei aparate de zbor sunt din categoria Advanced Trainer, adica au simulatoare si radar virtual. Principalul avantaj al aparatului produs la Craiova este pretul competitiv: cinci milioane de dolari. Hawk-ul britanic costa 30 de milioane de dolari, sustine conducerea de la Avioane Craiova. Principalul dezavantaj al producatorului autohton este ca pe piata interna exista un singur beneficiar: MapN.Sindicatele vor privatizare cu un investitor puternicDe remarcat ca firma engleza BAE Systems ar putea deveni din competitor cumparator, avand in vedere ca atat conducerea Avioane Craiova SA, cat si ministerul de resort si administratia doljeana incearca sa convinga firma britanica sa preia producatorul de avioane din Dolj. Conducerea executiva a companiei considera ca nici un investitor strain nu va dori sa achizitioneze o fabrica – mamut, precum cea de la Craiova, care se intinde pe nici mai mult, nici mai putin de 23 de hectare. Solutia care s-a gasit dupa discutii cu administratia judetului si cu actionarul majoritar (Ministrul Economiei si Comertului) a fost aceea a divizarii colosului industrial. Astfel, 40% din activele societatii, care se intind pe zece hectare de teren, vor fi cedate Consiliului Judetean Dolj, pentru ca institutia sa infiinteze un parc industrial. Lucrurile au avansat, iar, in ultima sedinta, plenul Consiliului Judetean Dolj a hotarat, de principiu, preluarea in patrimoniu a unor obiective de la Avioane Craiova SA, urmand ca pana la sfarsitul anului sa se efectueze transferul. Vicepresedintele Consiliului Judetean Dolj, Petre Petrescu, a declarat ca ideea transferului de active de la Avioane SA grabeste aparitia unui parc industrial in Dolj, deoarece „in zona respectiva exista deja toate utilitatile necesare desfasurarii unei activitati economice si, totodata, se creeaza locuri de munca. Putem angrena chiar personal disponibilizat de la fabrica de armament”. Petre Petrescu a mentionat ca se va infiinta o societate care sa administreze activele ce vor fi cedate de fabrica de avioane. si sindicatele agreeaza transferul de proprietate, dar numai in anumite conditii. „Vom accepta privatizarea numai daca fabrica intra pe mana unui investitor puternic, de talie internationala”, a declarat liderul sindical Victor Peta. Concept romanesc, dar cu componente straine, „soimul” craiovean nu a putut patrunde pe piata externa, dominata de marii producatori europeni enumerati mai sus. „Pana anul trecut, exista in Romania un singur aparat de tip IAR 99 soim. Acum, MApN are patru avioane din modelul acesta si 15 aparate IAR 99 Standard. In al doilea rand, abia de anul acesta au inceput sa zboare noua aparate, deci avionul incepe sa aiba istorie, concretizata in numar de ore de zbor”, sustine Pantelimon Valceanu.Fabrica participa la mai toate saloanele aeronautice din lume, unde avionul este expus si testat. Faptul ca armata romana a achizitionat avionul realizat la Craiova a adus credibilitate si in randul potentialilor cumparatori straini.
Vulnerabilitate in fata creditorilor
Asupra companiei craiovene planeaza pericolul deschiderii procedurilor de faliment. Pe 27 noiembrie 2003, compania iese de sub protectia oferita de supravegherea financiara, ceea ce face ca, teoretic, dupa aceasta data orice creditor poate sa solicite declansarea procedurii de faliment. Conducerea executiva a companiei spune ca ar trebui ca pana la 27 noiembrie a.c. sa fie achitate datoriile considerate mai periculoase sau sa se declanseze un nou proces de privatizare, pentru ca SC Avioane sa intre din nou sub incidenta Legii nr. 137/2002 privind accelerarea procesului de privatizare. Pe perioada instituirii supravegherii financiare se suspenda orice executare silita sau aplicarea oricarei actiuni judiciare. Datoriile firmei catre bugete totalizeaza 350 de miliarde de lei, iar creditorii bugetari, dar mai ales cei privati, asteapta sa inceapa executarea silita.
La ce ar folosi privatizarea
Trecerea companiei in proprietatea privata ar rezolva cel putin trei dintre dificultatile actuale: ar asigura independenta din partea statului, ar aduce investitii din partea cumparatorului. Tehnologia existenta in fabrica dateaza din anii ‘70 . Ar exista sanse de crestere a numarului de salariati care lucreaza in procesul de productie. Problemele de exces de personal treneaza si la fabrica de armament din Craiova. Cu toate ca la inceputul anului acesta 400 de persoane au parasit compania, cei 870 care au ramas nu au de lucru. Potrivit reprezentantilor unitatii, doar 30% din forta de munca este angajata in productie. Salariatii nu privesc incheierea primului proces de privatizare ca pe un esec. Dimpotriva, daca societatea se va scinda si va ajunge la dimensiuni rezonabile, atunci cresc sansele ca vanzarea fabricii sa se faca doar cu un investitor de prim rang pe plan international.
Productia civila ia amploare
Dupa un relativ insucces cu avionul, producatorul de armament nu renunta la aeronautica, dar s-a reorientat si catre produse civile, capabile sa incarce temporar capacitatea de munca. Astfel, la Avioane Craiova se mai produc scari de pompieri, se finalizeaza linii de metrou pentru firma Bombardier Transportation din Suedia si se presteaza o gama vasta de servicii civile, cum ar fi vopsirea si retusarea unor avioane civile din tara si strainatate. Cifra de afaceri pe anul in curs este de 3,5 milioane de euro, in timp ce fondul anual de salarii depaseste 30 de miliarde de lei.