Inspectoratul de Stat în Construcţii (ISC) a efectuat peste 20 de controale pe lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu, din care 15 inspecţii au vizat verificarea calităţii lucrărilor ajunse în faze de execuţie determinante pentru rezistenţa mecanică şi stabilitatea construcţiilor, potrivit informaţiilor obţinute de revista Capital. Încă din mai 2012, adică în plină construcţie a lotului 3, inspectorii au dispus oprirea lucrărilor la viaductul de la Aciliu şi a podului pe autostradă de la km 53, după ce au constatat că nu au fost respectate detaliile de execuţie şi reglementările tehnice.

Mai exact, la controalele efectuate în timpul execuţiei lucrărilor, inspectorii sibieni au consemnat existenţa alunecărilor de teren, disputa dintre antreprenorul italian Salini Impregilio şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) privind responsabilitatea rezolvării alunecărilor de teren, dar şi lipsa unor soluţii tehnice clare, la data controlului, şi a autorizaţiilor de construire necesare execuţiei lucrărilor care să rezolve problema alunecărilor de teren.

În ciuda acestor nereguli, cei 22 de kilometri din lotul 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu au fost inauguraţi în noiembrie 2014, cu două zile înainte de alegerile prezidenţiale. Deoarece recepţionarea lucrărilor ar fi presupus şi prezenţa obligatorie a unor reprezentanţi ai Inspectoratului de Stat în Construcţii, beneficarul, adică CNADNR, a preluat lucrările executate de italieni pe propria răspundere.

La patru luni de la deschiderea traficului pe lotul 3, inspectorii ISC au mai efectuat un control pentru a verifica respectarea autorizaţiei de construire la executarea lucrărilor. În urma acestuia s-a constatat că autostrada a fost dată în funcţiune pe răspunderea exclusivă a CNADNR şi a constructorului, fără efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor. Inspectorii au constatat că mai erau de finalizat lucrări precum remedierea deficienţelor de la viaductul Aciliu, remedierea şi monitorizarea continuă a crăpăturilor apărute la nivelul căii de rulare, consolidarea terasamentelor cu micropiloţi sau coloane, şanţuri de colectare/descărcare a apelor pluviale, execuţia sferturilor de con la poduri şi viaduct şi altele. Raportul inspectorilor arată că alunecările de teren au afectat lucrările deja executate. Ei pun alunecările pe seama apei subterane de infiltraţie care a provocat degradări ce au dus la închiderea unei porţiuni a lotului 3 al autostrăzii.

În urma controlului din martie anul trecut, inspectorii sibieni au mai constatat că lucrările de consolidare erau executate fără autorizaţie de construire, motiv pentru care a cerut CNADNR, consultantului, antreprenorului şi proiectantului să solicite autorizarea lucrărilor în regim de urgenţă. În plus a mai cerut proiectantului autostrăzii să solicite urgent verificarea documentaţiei tehnice, a „soluţiilor tehnice adoptate pentru zonele afectate de instabilitate a versanţilor“ şi emiterea rapoartelor de verificare corespunzătoare cerinţelor, de către verificatorii de proiect atestaţi. Pe baza acestui control, în decembrie anul trecut – adică la trei luni de la închiderea lotului 3 şi după schimbarea Guvernului, ISC a formulat un denunţ penal către Parchetul de pe lângă Judecătoria Sibiu.

Continuă ilegalităţile

Oficialii CNADNR şi-au luat angajamentul că vor redeschide traficul pe lotul 3 fără a avea o expertiză pivind refacerea celor 200 de metri de autostradă demolaţi. Mai mult, Compania de Autostrăzi astupă groapa şi toarnă asfalt pe cei 200 de metri de autostradă fără a avea autorizaţie de construcţie, aviz de mediu şi proiect tehnic. „Sunt nereguli constatate pe 6 km. Fostul constructor Salini Impregilo a oprit lucrările după ce inspectorii ISC au constatat că nu avea avize de mediu şi autorizaţie de construcţie. În prezent, CNADNR nu are nimic, drumarii se grăbesc să astupe groapa. Cu toate avertizările şi dosarele penale aflate la Parchet şi DNA, drumarii lucrează tot fără avize şi acord de mediu. Nu există nici măcar expertiza pentru cei 200 m de autostradă demolaţi”, ne-au declarat foşti ingineri implicaţi în construcţia autostrăzii Orăştie-Sibiu.

În ultima perioadă, din cauza ploilor, groapa de pe aliniamentul autostrăzii Orăştie-Sibiu se umple cu dealurile care alunecă de jur împrejur. „Nu se poate pune în funcţiune autostrada până nu se rezolvă problema versanţilor, pentru că se pune în pericol viaţa şoferilor. Au cedat sistemele de colectare a apei şi alte lucrări hidrotehnice. În prezent, CNADNR a comandat o expertiză pentru tot lotul de autostradă, alte cheltuieli în valoare de aproximativ 500.000 euro. Dacă nu se recepţionează întreg lotul 3 de autostradă Orăştie-Sibiu până la sfârşitul anului riscăm să pierdem finanţarea şi să dăm banii înapoi Uniunii Europene”, ne-au precizat sursele citate.

Pentru aceast lot de autostradă, CNADNR a facturat aproximativ toată valoarea contractului, de circa 604 mil. lei, la care s-au adăugat alţi 90 mil. lei, iar constructorul a mai cerut în instanţă încă 90 mil. lei.

Autostrăzi blocate la Parchet

Finalul anului trecut a fost unul atipic pentru ISC. Instituţia a sesizat organele de urmărire penală, pentru fapte care constituie infracţiuni, în cazul a 48 de lucrări, mult peste acţiunile de acest fel întreprinse în anii anteriori. Spre exemplu, în octombrie, Inspectoratul Judeţean în Construcţii Hunedoara a dispus oprirea lucrărilor de pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva din cauza lipsei autorizaţiei de construire. Controlul ISC a fost urmat de un denunţ către Parchetul de pe lângă Judecătoria Deva, formulat în 27 octombrie.

Tot din lipsa autorizaţiei de con­struire, inspectorii din Alba au dispus oprirea lucrărilor la lotul 1 şi 3 al autostrăzii Sebeş-Turda şi în noiembrie au făcut un denunţ penal către Parchetul de pe lângă Judecătoria Sebeş. Pe aceeaşi autostradă, dar la lotul 4, inspectorii din Cluj au constatat că s-au făcut o serie de lucrări fără autorizaţii de construire. Practic s-au efectuat lucrări de terasamente, lucrări de artă (piloţi executaţi integral, fundaţii şi elevaţii integral şi pasaj nod rutier Turda), coloane şi fundaţii integral, elevaţii parţial, poduri casetate nod rutier Turda executate până la nivel de placă de suprabetonare şi podeţe metalice. Infracţiunea a fost denunţată de inspectori Parchetului de pe lângă Judecătoria Turda.

Reguli schimbate

Inaugurarea lotului 3 al autostrăzii Orăştie-Sibiu fără recepţionarea lucrărilor a declanşat o procedură de modificare a Hotărârii de Guvern care aprobă regulamentul de recepţie a lucrărilor de construcţii. Nelu Stelea, inspectorul general al ISC, a declarat pentru Capital că în câteva săptămâni se va modifica regulamentul în sensul impunerii condiţiei ca inspectoratul să participe obligatoriu la comisiile de recepţie a lucrărilor de infrastructură.

„Pe toate proiectele realizate din fonduri europene participarea ISC va fi obligatorie. Până acum, inspectoratul era doar invitat în comisiile de recepţie. Practic, se impune condiţia ca ISC să participe obligatoriu la recepţionarea lucrărilor din clasa de importanţă A şi B, adică la imobile de la şase etaje în sus, iar la cele din clasele C şi D va participa doar ca invitat“, menţionează Nelu Stelea.

Tot ca urmare a incidentului de pe autostrada Orăştie-Sibiu, ISC a dispus alocarea câte unui inspector pentru fiecare tronson de autostradă.

„Nu mai e ca înainte, când se mergea doar incognito. Acum fiecare inspector răspunde personal de tronsonul alocat. În plus, avem un inspector de la centru, specializat în căi ferate, drumuri şi poduri, care face verificări lunar pe fiecare tronson în parte“, spune Stelea.

ATENŢIE În planul de amenajare a teritoriului, legiferat în 2001, Miercurea Sibiului, pe unde trece Orăştie-Sibiu, figurează ca zonă cu grad ridicat de producere a alunecărilor de teren

550 milioane de euro este valoarea autostrăzilor de pe coridorul IV Pan-European în cazul cărora au fost înaintate denunţuri penale pentru infracţiuni

4.992 reprezintă numărul comisiilor de recepţie la terminarea lucrărilor la care a participat Inspectoratul de Stat în Construcţii în 2015

Redăm mai jos răspunsurile CNADNR la întrebările revistei Capital

Inspectorii de Stat în Construcţii participă la recepţionarea lucrărilor de construcţie a tronsoanelor de autostradă aflate pe Coridorul IV Paneuropean?

Conform legii, Inspectorii de Stat în Construcții fac parte din Comisia de recepție cu statut de invitat și participă la recepția lucrărilor.

Inspectorii ISC au validat lucrările pe tronsonul 3 de autostradă Orăştie-Sibiu? Dacă răspunsul este negativ, care este motivul?

Pe tronsonul 3 al Autostăzii Orăștie – Sibiu nu a fost efectuată Recepția la Terminarea Lucrărilor.

Inspectorii ISC au efectuat, în funcție de disponibilitate, controale (prin sondaj pentru verificarea execuției sau datorită convocării de către Antreprenor la faze determinante) pe Șantierul Autostrăzii Oraștie – Sibiu pe parcursul execuției lucrărilor și au întocmit procese – verbale în consecință față de cele constatate cu privire la respectarea proiectului tehnic, a prevederilor reglementărilor tehnice în vigoare, precum și a condițiilor de continuare a execuției lucrărilor.

Ce nereguli au constatat inspectorii ISC ca urmare a controalelor efectuate pe şantierele loturilor de autostradă Orăştie-Sibiu, Lugoj-Deva, Sebeş-Turda şi reabilitare DN 76 Deva-Oradea?

Pe Autostrada Orăștie – Sibiu lot 3, inspectorii ISC au constatat: lipsa Autorizației de Construire pentru lucrări de consolidare a versanților, executate în afara coridorului expropriat; neconformități la lucrările executate, defecte, aplicarea incorecta, în unele situații, a tehnologiilor de execuție de către Antreprenor. 

Pe Autostrada Sebeș – Turda lot 1, inspectorii ISC au constatat: executarea unor lucrări în lipsa Autorizației de Construire, pentru care ISC a dispus oprirea lucrărilor și demararea procedurilor de intrare în legalitate solicitând totodată conservarea acestor lucrări.

Pe Autostrada Sebeș – Turda lot 2, nu s-au constatat nereguli de către inspectorii ISC.

Pe Autostrada Sebeș – Turda lot 3, inspectorii ISC au constatat: executarea unor lucrări în lipsa Autorizației de Construire, iar ISC dispune oprirea lucrărilor și demararea procedurilor de intrare în legalitate.

Pe Autostrada Sebeș – Turda lot 4, inspectorii ISC au constatat: executarea unor lucrări în lipsa Autorizației de Construire, iar ISC dispune oprirea lucrărilor și demararea procedurilor de intrare în legalitate; degradări izolate și de mică anvergură la structurile din beton, ce trebuie remediate în termenele impuse de ISC.

Pe Autostrada Lugoj – Deva lot 2, inspectorii ISC au constatat: degradări izolate și de mică anvergură, ce au fost/vor fi remediate în termenele impuse de ISC.

Pe Autostrada Lugoj – Deva lot 3, inspectorii ISC au constatat: degradări izolate și de mică anvergură, ce au fost/vor fi remediate în termenele impuse de ISC.

Pe Autostrada Lugoj – Deva lot 4, inspectorii ISC au constatat: execuția lucrărilor în lipsa Autorizației de Construire, iar ISC dispune oprirea lucrărilor pe sectoarele C și D pâna la obținerea Autorizației de Construire.

Pe DN 76, Deva – Oradea, km 0+000 + km 184+390, în data de 18.07.2014 IJC Bihor a dispus oprirea lucrărilor pe sectorul de drum cuprins între km 179+438 – km 180+078 aferent contractului de reabilitare Beiuş-Oradea, km 133+660 + km 184+390. De asemenea a fost dispusă şi expertizarea lucrărilor executate de un expert tehnic atestat în domeniul A4, B2 privind stabilirea cauzelor apariţiei degradărilor şi realizarea măsurilor dispuse prin expertiza tehnică.