priveste marcile si din ce in ce mai mica: de la 200.000 de microcentrale vandute anul trecut, in acest an se va ajunge probabil la doar 100.000 de bucati. Este clar, conjunctura e nefavorabila: taxe din ce in ce mai mari pentru cei care renunta la sistemul de incalzire centralizat, imposibilitatea de debransare de la retea in perioada anotimpului rece, zvonurile ca in curand se va revizui complet sistemul si ca, oricum, peste cativa ani va fi mai bine sa fii „la colectiv”. Toate aceste piedici, puse de stat, au descurajat populatia sa opteze pentru microcentrale. Ca urmare, companiile din domeniu, obisnuite cu cresteri exponentiale in ultimii patru ani, trebuie sa contracareze toate aceste masuri ale statului. Piata centralelor pentru locuinte individuale, adica vile noi, este inca prea mica pentru a constitui o miza. Incalzirea apartamentelor a fost anul trecut si va fi, probabil, si in urmatorii ani, grosul pietei. Grupul german Vaillant-Hepwort este primul ca marime din Europa in ce priveste vanzarile de microcentrale termice, iar in Romania comercializeaza marcile Vaillant, Saunier Duval, Protherm si Hermann. Anul trecut, a avut o cota de circa 30% din totalul pietei romanesti si a realizat vanzari de 30 milioane de euro. In 2004, potrivit estimarilor directorului pentru Europa Centrala si de Est, Dieter Muller, probabil se va ajunge la doar 15 milioane de euro. Pana la inceputul anului, centralele oferite de acest grup se vindeau doar prin importatori, dar din aceasta primavara Vaillant si-a deschis si reprezentanta in Romania. Toate planurile companiei sunt construite insa pe termen lung: Vaillant intentioneaza sa ia in calcul orice varianta aleasa de guvernanti privind solutiile de incalzire a populatiei. Vaillant este lider mondial pe piata microcentralelor murale, dar tot atat de bine are experienta si privind echipamente pentru sistemele de incalzire centralizata. In Romania, va furniza instalatii fie ca va fi nevoie de modernizarea sistemului existent, fie ca se vor instala centrale pe cartiere sau grupuri de cladiri, alimentate prin metode conventionale (gaz si pacura) ori neconventionale (deseuri menajere), fie ca se va opta in masa pentru microcentrale. „Noi avem foarte multa rabdare. Avem o experienta in instalatii de incalzire de peste 100 de ani si ne permitem sa asteptam cativa ani, pana cand reglementarile de pe piata romaneasca se vor limpezi. O data cu apropierea de 2007, va fi nevoie ca si legislatia din Romania sa fie aliniata cu cea din Uniunea Europeana”, sustine Michel Brosset, presedinte al Vaillant International. Ca tinta pe acest an, Vaillant–Hepwort si-a propus sa-si pastreze cota de 30% din piata romaneasca de centrale termice. Un alt actor important, cu o campanie agresiva de promovare, este Baxi Romania. Strategia acesteia este diferita, compania plusand cu diversificarea gamei de produse si cu o campanie puternica de marketing. „Vanzarile au crescut in primele sase luni ale acestui an cu aproximativ 65% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2003 (an in care am comercializat numai centrale termice marca Westen). Cresterea s-a datorat, in principal, consolidarii pozitiei noastre pe piata si lansarii celei de-a doua marci din portofoliu – Baxi. De asemenea, un factor important al acestei cresteri a fost reprezentat de lansarea, in luna iunie, a campaniei integrate de comunicare”, afirma Sever Scarlat. Astfel, Baxi Romania a inregistrat in prima parte a anului 2004 o cifra de afaceri de 1,5 milioane euro.

baxi
Westen Termo SA este in Romania din august 2002. Pana la sfarsitul anului 2002, compania a vandut 220 centrale termice si a realizat o cifra de afaceri de 3,2 miliarde lei. Pe parcursul anului 2003, compania a vandut 9.050 centrale termice, acumuland o cifra de afaceri de 152,5 miliarde lei, care a reprezentat aproximativ 5% din piata centralelor termice.

Vaillant-Hepwort
Vaillant-Hepwort este prezent in Romania din 1993, prin marcile Vaillant, Saunier Duval, Protherm si Hermann. Anul trecut, grupul a realizat vanzari de 30 milioane de euro, acaparand o cota de piata de 30% din totalul microcentralelor si fiind, potrivit estimarilor proprii, lider. In 2004, va ajunge abia la 15 milioane de euro, potrivit estimarilor din acest moment, si isi va pastra cota de piata.