a diminua cantitatea de transpiratie axilara, modificand, prin intermediul ingredientelor continute, o functiune fiziologica. In ultima perioada insa, romanii au descoperit diferentele dintre cele doua categorii de produse si sunt mult mai atenti la specificatiile de pe ambalaj, majoritatea preferintelor indreptandu-se astazi catre antiperspirant, acesta avand si proprietati deodorante. O alta modificare vizibila a intervenit in zona optiunilor manifestate de utilizatori pentru o anumita forma de prezentare. Se pare ca miresmele emanate de apa de toaleta sau de parfumul folosit intra in conflict cu cele ale produselor ce protejeaza impotriva transpiratiei, motiv pentru care, cele solide, cum sunt stick-urile, mult mai discrete sau chiar fara miros, au castigat procentaje importante din piata, in defavoarea aerosolilor.Educatia, veniturile si varsta influenteaza consumulIn luna iulie a.c., compania Daedalus Consulting a efectuat un sondaj pe un esantion constituit din 865 de respondenti, reprezentativ pentru persoanele din mediul urban cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 de ani. Sondajul a scos in evidenta gradul de utilizare a deodorantelor si antiperspirantelor in randul populatiei, tipurile de produse folosite, atat ca actiune, cat si ca forma de prezentare, frecventa si durata de aplicare, obiceiurile de achizitie. Potrivit rezultatelor, 85% din oraseni au folosit un deodorant sau antiperspirant in ultimele patru saptamani premergatoare sondajului. Utilizarea, intr-o masura mai mare sau mai mica, a acestor produse de igiena personala este influentata de mai multi factori. Astfel, cei cu educatie redusa recurg la ele intr-o pondere de 72%, fata de 92%, cum este cazul persoanelor cu studii superioare. De asemenea, gradul de utilizare creste de la 79% in randul orasenilor cu venituri mici, la 94% pentru cei care beneficiaza de castiguri mari. Analizand rezultatele sondajului si in functie de apartenenta la gen a respondentilor, constatam ca 21% din totalul barbatilor intervievati nu au folosit nici un deodorant sau antiperspirant, fata de numai 10% din totalul femeilor. Mai mult de jumatate (52%) din oraseni utilizeaza un singur tip de deodorant sau antiperspirant, in timp ce aproape 24% aplica alternativ doua tipuri de produse, iar 8% aleg, in functie de dispozitie, intre cel putin trei variante diferite. Ca forma de prezentare, cele mai populare sunt sprayurile si stick-urile, produsele tip roll-on si tip crema avand o penetrare mult mai redusa in randul utilizatorilor. Totusi, femeile le folosesc intr-o proportie semnificativ mai mare decat barbatii. Totodata, aceasta ultima categorie de produse este preferata de cei cu varsta intre 25 si 34 de ani. Fata de situatia inregistrata in urma cu doi ani, in 2004 se constata o crestere cu opt procente a gradului de utilizare a antiperspirantelor, deodorantele ramanand insa populare, intr-o masura mai mare, printre persoanele trecute de 45 de ani (peste 50%, comparativ cu media la nivel national, de 40%). Ca frecventa de utilizare, cele mai multe persoane aplica deodorantul, respectiv antiperspirantul, cel putin o data pe zi (92%). In functie de tip, de forma si de cat de des este folosit, difera si asteptarile legate de durata de folosire a unui astfel de produs: de la doua saptamani (29% din utilizatori), la o luna sau mai mult (34%). Cei mai multi insa apreciaza durata de utilizare la maximum trei-patru saptamani (37%). De cele mai multe ori, utilizatorii isi cumpara singuri deodorantele/antiperspirantele, mai ales daca este vorba de femei (82%, fata de media de 72%), de tineri intre 18 si 24 de ani (87%), de elevi/studenti (86%), de persoane cu un venit lunar pe membru de familie mai mare de 150 USD (85%) sau de bucuresteni (82%). Pe de alta parte, cei care nu achizitioneaza personal aceste produse se regasesc intr-o proportie mai mare in randul barbatilor (38%, fata de media de 28%), al celor cu varsta intre 45 si 54 de ani (40%), al pensionarilor (44%), al banatenilor (37%) si al rezidentilor din orasele de marime medie (37%). Pentru aproape o treime din cumparatori, supermarketul ramane locul favorit pentru achizitia deodorantelor si antiperspirantelor, in timp ce 25% prefera magazinul universal, iar 14%, locatiile restranse ca suprafata. Daca in anul 2004, fata de 2002, magazinele universale au castigat 6% din cumparatori, parfumeriile si tarabele din piete au pierdut 3%, respectiv 5% din acestia, se arata in sondajul companiei Daedalus Consulting. Pe masura ce creste dimensiunea orasului ca numar de locuitori, creste si ponderea celor care achizitioneaza deodorante si antiperspirante de la supermarket: de la 19,5% in randul rezidentilor din orasele mici, la 66% in randul bucurestenilor.