Directorul general al Directiei Generale a Vamilor,i temeiul prevederilor art. 374 din Hotarirea Guvernului nr. 626/1997 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al Rominiei,avind i vedere prevederile Hotaririi Guvernului nr. 170/2001 privind organizarea si functionarea Directiei Generale a Vamilor,emite urmatoarea decizie:
1. Se aproba Normele tehnice privind realizarea supravegherii si controlului vamal ulterior, cuprinse i anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
2. Directia supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale si serviciile supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene vor aduce la ideplinire dispozitiile prezentei decizii.

Directorul general al Directiei Generale a Vamilor,
Dinu Mihail Gheorghe

Bucuresti, 14 martie 2001.
Nr. 633.

ANEXĂ
NORME TEHNICE
privind realizarea supravegherii si controlului vamal ulterior
I. Dispozitii generale
Art. 1. – Supravegherea vamala si controlul vamal ulterior cuprind orice actiune a autoritatii vamale itreprinsa i vederea asigurarii respectarii reglementarilor vamale si a altor norme aplicabile marfurilor si bunurilor aflate sub supraveghere vamala.
Art. 2. – Supravegherea vamala si controlul vamal ulterior se realizeaza de Directia Generala a Vamilor prin Directia supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale si prin serviciile supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene.
Art. 3. – Directia supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale, respectiv serviciile supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene, reprezinta corpul de control specializat i prevenirea, combaterea, constatarea si sanctionarea fraudei de orice natura i domeniul vamal, care urmareste modul de aplicare si de respectare a legislatiei privind importul, exportul, regimurile suspensive, precum si alte regimuri vamale realizate de persoanele fizice si juridice, romine sau straine, pe itregul teritoriu al Rominiei.
Art. 4. – Personalul Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale are competenta de control, potrivit atributiilor, pe itregul teritoriu al tarii, i baza programului de activitate si i cazurile dispuse de directorul general al Directiei Generale a Vamilor sau de directorul general adjunct care coordoneaza activitatea directiei. Controlul se va efectua cu prioritate la persoane fizice si juridice si, i functie de constatari si necesitati, se va extinde si la birourile vamale de control si vamuire.
Art. 5. – Personalul din cadrul serviciilor supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene executa actiuni de control la agentii economici din zona de competenta teritoriala, i baza sarcinilor stabilite prin programele de activitate. in cazul misiunilor sau actiunilor de control, investigatii, supraveghere, cercetare operativa sau isotire, care nu sufera aminare, personalul serviciilor supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene poate actiona si i afara razei teritoriale de competenta, pe baza unei cereri motivate a sefului de serviciu sau a directorului directiei regionale vamale interjudetene, aprobata de conducerea Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale.
Art. 6. – in exercitarea atributiilor legale personalul de specialitate din cadrul Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale, respectiv din serviciile supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene, este ivestit cu exercitiul autoritatii publice, beneficiind de protectie potrivit legii.
Art. 7. – Actiunile de control asupra mijloacelor de transport, precum si la depozite, locuri de productie sau de comercializare se pot efectua la orice ora din zi sau din noapte, iar la agentii economici controlul se va face, de regula, i zilele i care acestia sunt i activitate, tinindu-se seama de prevederile legale i vigoare.
II. Programarea si organizarea activitatilor
Art. 8. – Activitatea de supraveghere vamala si control vamal ulterior se desfasoara pe baza de programe trimestriale aprobate de conducerea Directiei Generale a Vamilor.
Art. 9. – Proiectul programului de activitate se itocmeste de Directia supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale pina la data de 10 a ultimei luni din trimestru, pe baza sarcinilor primite de la conducerea Ministerului Finantelor Publice si a Directiei Generale a Vamilor.
Se au i vedere, de asemenea, propunerile serviciilor si birourilor din cadrul Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale.
Alte actiuni ce urmeaza sa fie realizate se iscriu i programul de activitate pe baza sesizarii altor organe sau a propunerilor altor directii din structura centrala sau teritoriala a Directiei Generale a Vamilor.
Art. 10. – Propunerile pentru proiectul programului de activitate facute de serviciile supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale, isusite de directorul directiei regionale vamale interjudetene, se iainteaza Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale pina la data de itii a ultimei luni din trimestru.
Art. 11. – Dupa aprobarea programului de activitate itocmit de Directia supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale aceasta directie va transmite, pina la data de 25 a ultimei luni din trimestru, programele aprobate pentru fiecare directie regionala vamala interjudeteana.
Art. 12. – Actiunile ordinare de supraveghere vamala si control vamal ulterior se desfasoara pe baza de ordin de control/misiune aprobat de conducerea Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale sau de directorul directiei regionale vamale interjudetene (model prezentat i anexa nr. 1), iar actiunile extraordinare (operative), pe baza de ordin de control/misiune aprobat de seful serviciului supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale sau, i cazuri temeinic justificate, pe baza legitimatiei de control.
Art. 13. – Evidenta actiunilor de supraveghere vamala si control vamal ulterior se va organiza potrivit regulilor stabilite de Directia supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale.
Art. 14. – in situatiile i care i efectuarea controalelor tematice nu se pot respecta duratele stabilite prin program directorul general adjunct al Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale, respectiv directorul directiei regionale vamale interjudetene, va analiza conditiile concrete si va putea dispune prelungirea duratei actiunii fara a influenta realizarea celorlalte actiuni prevazute i programul de activitate.
Art. 15. – Informarea si documentarea sistematica a itregului aparat al Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale asupra reglementarilor vamale si fiscale care apar, precum si pregatirea actiunilor de control se desfasoara la sediul Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale sau al directiilor regionale vamale interjudetene lunar sau ori de cite ori este necesar.
III. intocmirea actelor de control
Art. 16. – Organele de control ale Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale, respectiv ale serviciilor supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene, itocmesc de regula urmatoarele documente:
a) proces-verbal de control;
b) proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor;
c) proces-verbal preliminar;
d) nota de constatare;
e) nota unilaterala;
f) proces-verbal de ridicare a documentelor/preluare de mostre/prelevare de probe.
Procesul-verbal de control
Art. 17. – Procesul-verbal de control constituie titlu de creanta pentru diferentele de drepturi vamale si alte sume cuvenite bugetului de stat. Constatarile iscrise i procesul-verbal de control (model prezentat i anexa nr. 2) trebuie sa fie proprii organelor de control, bazate pe date si documente expuse clar si precis, eliminindu-se orice elemente si descrieri personale neconcludente, care icarca nejustificat continutul procesului-verbal de control.r
Neregulile constatate se vor consemna i procesul-verbal de control i mod obligatoriu, precizindu-se i mod concret actele normative icalcate (articol, alineat), cu determinarea exacta a influentelor asupra datoriei vamale cuvenite bugetului de stat (taxe vamale, accize, T.V.A., alte taxe stabilite prin acte normative).r
in procesul-verbal de control se vor iscrie, la fiecare abatere constatata, masurile luate operativ i timpul controlului, cu mentionarea documentelor itocmite, sau masurile ce vor fi luate i continuare de persoanele fizice ori juridice controlate, cu indicarea termenului de comunicare la Directia supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale sau la directiile regionale vamale interjudetene.r
Termenul de comunicare la Directia supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale sau la directiile regionale vamale interjudetene va fi stabilit de organul de control.r
Procesul-verbal de control se semneaza de organul de control si de persoanele fizice si juridice, prin reprezentantii legali ai acestora, si se iregistreaza la registratura organului de control i termen de maximum 3 zile de la icheierea controlului. Procesul-verbal de control i care sunt consemnate fapte ce atrag raspunderea materiala sau penala, dupa caz, se semneaza obligatoriu si de persoanele facute raspunzatoare.r
Data comunicarii rezultatelor controlului este considerata data semnarii de catre agentul economic sau de reprezentantul sau legal a procesului-verbal de control.r
Art. 18. – in cazul i care conducerea sau salariatii agentilor economici controlati au unele obiectii asupra constatarilor organelor de control, acestea vor fi clarificate si solutionate iainte de semnarea procesului-verbal de control.r
Daca se mentin obiectiile, acestea vor fi prezentate i scris o data cu semnarea procesului-verbal de control sau i termen de 5 zile lucratoare de la aceasta data.r
in situatia i care se refuza semnarea procesului-verbal de control, rezultatele controlului vor fi comunicate prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, data primirii de catre agentii economici a scrisorii fiind data comunicarii.r
in cazul i care scrisoarea recomandata este returnata, procesul-verbal de control ramine valabil i forma redactata de organul de control.r
Obiectiile formulate prin contestatie se vor iainta si se vor solutiona conform reglementarilor legale i vigoare.r
Art. 19. – La procesul-verbal de control se vor anexa situatii, tabele, acte, documente si note explicative privind sustinerea constatarilor.r
Tabelele sau situatiile se itocmesc i cazurile i care este necesara sintetizarea expunerii constatarilor i procesul-verbal de control. Tabelele si situatiile anexate la procesul-verbal de control vor fi semnate de organele de control si de conducerea si salariatii persoanelor juridice controlate, dupa caz.r
Documentele sau actele necesare pentru consemnarea ori fundamentarea constatarilor se anexeaza, dupa necesitati, i copie certificata de organul de control si de seful compartimentului de la care emana actul. Acestea se anexeaza i original cind sunt considerate fictive sau dubioase ori cind exista indicii ca se va urmari sustragerea sau distrugerea lor. in acest caz se lasa persoanelor juridice, persoanelor fizice si birourilor vamale de control si vamuire controlate copii certificate de conducerea acestora si de organele de control.r
Pentru clarificarea cauzelor si imprejurarilor care au condus la nerespectarea prevederilor legale organele de control pot solicita note explicative persoanelor care se fac vinovate de abaterile constatate si consemnate i procesul-verbal de control si pot fi stabilite anumite raspunderi i sarcina acestora, precum si a altor persoane care pot sa contribuie la clarificarea problemelor aflate i control.r
Notele explicative se pot lua i orice etapa a controlului, cu conditia ca organele de control sa fie i masura sa puna itrebari precise si sa combata eventualele raspunsuri necorespunzatoare. Organele de control vor analiza raspunsurile primite, iar concluziile desprinse din analiza vor fi avute i vedere la itocmirea procesului-verbal de control.r
Daca cei i cauza refuza sa dea nota explicativa sau sa raspunda la unele itrebari, organele de control vor formula itrebarile printr-o adresa scrisa (iregistrata la persoana juridica controlata), stabilind termenul i cadrul caruia trebuie primit raspunsul.r
in cazul i care nu se primeste raspuns i termenul stabilit, organul de control va consemna refuzul i procesul-verbal de control (anexind o copie de pe adresa), aplicind sanctiunile prevazute de lege.r
in cazul efectuarii controlului prin inventariere, la procesul-verbal de control se vor anexa situatiile privind cantitatile existente, precum si declaratiile gestionarilor luate iainte de iceperea inventarierii.r
in cazul ridicarii de documente/preluarii de mostre/prelevarii de probe se itocmeste proces-verbal de ridicare a documentelor/preluare de mostre/prelevare de probe (model prezentat i anexa nr. 3).r
Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilorr
Art. 20. – Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se icheie i conformitate cu dispozitiile legale i vigoare, potrivit carora organele de control ale Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale, respectiv ale serviciilor supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene, sunt organe constatatoare.r
Pentru constatarea si sanctionarea contraventiilor se va itocmi proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor (model prezentat i anexa nr. 4).r
Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor va cuprinde mentiunile prevazute de lege.r
Lipsa din procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor a mentiunilor privind numele si prenumele contravenientului, fapta savirsita si data comiterii acesteia sau lipsa semnaturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal.r
r
Atit i cazul i care organul constatator aplica sanctiunea, dispunind si confiscarea, cit si atunci cind sanctiunea si confiscarea se aplica de un alt organ, organul constatator va descrie bunurile supuse confiscarii i procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor si va lua i privinta lor masurile de conservare sau de valorificare prevazute de dispozitiile legale. Despre masurile luate se fac mentiunile corespunzatoare i procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.r
Daca bunurile confiscate apartin altei persoane decit contravenientului, i procesul-verbal se vor mentiona numele, prenumele si domiciliul persoanei fizice ori denumirea si sediul persoanei juridice, i masura i care aceste date sunt cunoscute.r
La constatarea, stabilirea, sanctionarea si icasarea contraventiilor se vor aplica prevederile legilor speciale si generale cu privire la contraventii. Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se itocmeste, de regula, i 3 exemplare.r
Procesul-verbal preliminarr
Art. 21. – in cazul i care din control a rezultat savirsirea unor fapte prevazute de legea penala, se icheie un proces-verbal preliminar care va fi iaintat organelor de cercetare penala competente, impreuna cu mijloacele materiale de proba (corpul delict, buletinul de analiza etc.).r
Nota de constatarer
Art. 22. – Notele de constatare se itocmesc atunci cind i timpul controlului se fac constatari a caror reconstituire ulterioara nu este itotdeauna posibila sau care nu pot fi dovedite ori i alte situatii apreciate de organele de control.r
in notele de constatare se consemneaza situatiile de fapt, precum si masurile luate operativ pentru remedierea diferentelor constatate. in situatii mai deosebite este indicata folosirea martorilor la stabilirea realitatii faptelor constatate. Notele de constatare se semneaza de organul de control, de conducatorul persoanei juridice si de persoanele la care se refera constatarea ori, dupa caz, de martori.r
Nota unilateralar
Art. 23. – Notele unilaterale se itocmesc i cazul i care i urma controlului nu s-au constatat abateri.r
in aceste note organele de control vor mentiona concret documentele controlate si constatarile facute.r
Procesul-verbal de ridicare a documentelor/preluare de mostre/prelevare de prober
Art. 24. – Atunci cind este cazul, se vor ridica documente, se vor prelua mostre si/sau se vor preleva probe, i vederea determinarii naturii marfii. Pentru prelevarea probelor si preluarea mostrelor se vor respecta prevederile metodologiilor stabilite.r
Probele vor fi numerotate, cintarite, ambalate si sigilate, iar restul cantitatii (martorii) va fi pastrat i birourile vamale de control si vamuire unde a avut loc evenimentul, respectindu-se procedura de pastrare si asigurare.r
Probele prelevate pentru analiza, cu toate caracteristicile explicit descrise, vor fi mentionate i procesul-verbal itocmit la locul de prelevare (model prezentat i anexa nr. 3).r
Pe baza analizelor calitative si cantitative de specialitate, efectuate de laboratorul de analiza droguri, se vor emite buletine de analiza, care vor fi transmise impreuna cu restul probei biroului vamal de control si vamuire unde a avut loc evenimentul.r
inregistrarea actelor de control si valorificarea constatarilor controluluir
Art. 25. – Procesul-verbal de control si notele de constatare impreuna cu anexele si celelalte documente referitoare la controlul efectuat se iregistreaza obligatoriu la organul care a dispus controlul.r
in cazul i care actul de control se perfecteaza la sediul persoanei fizice sau juridice controlate, se iregistreaza si la aceasta.r
Art. 26. – Masurile care se dispun si se iau pe baza actelor de control legal itocmite de organele de control ale Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale si de cele ale serviciilor supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene se adreseaza, i toate cazurile, persoanelor fizice sau reprezentantului legal al persoanei juridice controlate ori al biroului vamal de control si vamuire.r
Art. 27. – La actele de control icheiate se anexeaza notele de prezentare, care cuprind i principal urmatoarele:r
a) organele sau persoanele, dupa caz, i afara persoanelor fizice si juridice controlate sau a biroului vamal de control si vamuire, care au contribuit la savirsirea faptelor constatate;r
b) problemele care necesita control i continuare, facindu-se propuneri corespunzatoare;r
c) masurile ce trebuie luate i continuare de catre persoanele fizice si juridice sau de biroul vamal de control si vamuire controlat, precum si de organul care a dispus controlul.r
IV. Evidenta, urmarirea si raportarea rezultatelor activitatii de controlr
Art. 28. – Serviciile si birourile din cadrul Directiei supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale si, respectiv, serviciile supraveghere vamala si lupta impotriva fraudelor vamale din cadrul directiilor regionale vamale interjudetene vor asigura, ori de cite ori este necesar, urmarirea, la persoanele fizice si juridice controlate si la birourile vamale de control si vamuire, a aplicarii masurilor stabilite i timpul controlului, precum si raportarea rezultatelor controlului.r
Art. 29. – in cazul i care prin actele de control icheiate s-au stabilit obligatii de plata i sarcina celor controlati, acestea vor fi virate la bugetul statului conform legislatiei i vigoare. Daca obligatiile de plata nu sunt achitate i timpul controlului, acestea vor fi transmise spre urmarire si icasare compartimentelor specializate printr-o adresa la care se vor anexa copii de pe actele itocmite, ce reprezinta titlu executoriu. Organele de urmarire si icasare vor confirma primirea acestora.r
V. Dispozitii finaler
Art. 30. – in masura i care dispozitiile legale nu dispun altfel, prevederile prezentelor norme tehnice referitoare la icheierea actelor de control se aplica si activitatii de control ulterior desfasurate de personalul birourilor vamale de control si vamuire, unde exista obligatia efectuarii acestuia conform procedurii de vamuire aplicate.r
Art. 31. – Orice dispozitii contrare prezentelor norme isi iceteaza aplicarea.r
Art. 32. – Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentele norme tehnice.