al Garzii Financiare, demisii, iarasi premii (internationale!), iarasi demisii. Asa ar putea sa arate telegrama cu istoria agentiei, D’Arcy din anul 2003. O telegrama pentru Australia, de exemplu, unde traieste Liviu David, fostul director de creatie al agentiei sau o telegrama pentru SUA, acolo unde traiesc Joe si Alana Perez, patronii agentiei.
Demisiile s-au tinut lant in ultimele luni
Anul 2004 a inceput prost pentru D’Arcy. Directorul general, Liviu Lambrino, a demisionat dupa doar trei luni de exercitare a mandatului. Impreuna cu el Alina Simpetru, Strategic Planning Director si membru in consiliul de conducere, a parasit agentia. Demisiile celor doi au venit dupa un intreg sir de plecari ale unor nume importante, care au construit in timp „echipa de aur” de la D’Arcy. (Nu ne ferim de cuvinte mari!) Publicitatea este un domeniu foarte dinamic, lumea se misca foarte mult (dupa bani, dupa cariera si prestigiu, e firesc!), dar de la D’Arcy, in cateva luni, au plecat aproape 30 de oameni. In prima jumatate a anului trecut, lumea parea fericita la D’Arcy (cel putin asa se vedea din afara): agentia castigase opt licitatii din noua, depasind prognozele de new business cele mai optimiste, obtinuse un loc trei la Festivalul Ad’Or, avea clienti multumiti si intrau bani in agentie. Faptul ca la nivel international reteaua D’Arcy fusese desfiintata in 2002 nu parea sa afecteze afacerile agentiei sotilor Joe si Alana Perez.Criza a inceput in august 2003, cand au fost concediati brusc in jur de zece oameni, ca urmare a unui proces de reorganizare. „S-a renuntat la o parte din oameni care nu erau folositi la potential maxim. La scurt timp, Dana Holingher, Group Account Director, un nume cu greutate in agentie, paraseste D’Arcy. „Programul de reorganizare urma sa transforme agentia dintr-una cu structura de multinationala intr-o firma cu o birocratie mai redusa si adaptata realitatilor locale”, spune Liviu Lambrino, General Manager D’Arcy in perioada noiembrie 2003 – februarie 2004. Planul nu a mai continuat, pentru ca Garda Financiara „a lovit” agentia. Ofiterii Garzii au descoperit ca D’Arcy prejudiciase bugetul statului cu 27 de miliarde de lei prin neplata impozitelor. De asemenea, s-a constatat ca patronul Joe Perez s-a imprumutat de la firma cu 119 miliarde de lei (in valuta), suma pe care a transferat-o in exterior ca sa sustina o firma asociata. Controlul a provocat un adevarat cutremur atat in mentalul angajatilor, cat si printre clienti. Anumiti clienti au fost apoi mai retinuti in relatia cu agentia (potrivit unor surse, Coca-Cola a inchis colaborarea si din acest motiv). Impactul a fost devastator. „Controlul Garzii a mutat atentia patronatului de la investitia in echipa agentiei (care incepuse restructurarea) la rezolvarea problemelor financiare”, afirma Alina Simpetru. In acest context a aparut o criza de comunicare intre patronat, consiliul de conducere si angajati, mai ales ca sotii Joe si Alana Perez locuiau de cativa ani in SUA. Oamenii nu stiau ce se va intampla, nesiguranta instaurandu-se in agentie. „Cand nu exista argumente rationale, incep sa primeze cele emotionale”, explica Alina Simpetru plecarile in echipe. Impreuna cu Diana Flutur, Chief Operating Officer, au plecat zece oameni printre care Valentin Suciu, proaspatul premiat la Portoroz cu Marele Premiu – Golden Drum si au infiintat o noua agentie, Odyssey. La scurt timp, si Manuela Necula, alt om cu state vechi si membru in conducerea agentiei, paraseste corabia pentru a relansa agentia Bates ca Red Cell Romania. Departamentul de BTL s-a mutat la agentia Saatchi& Saatchi. Liviu Lambrino (directorul general al agentiei in perioada noiembrie 2003 – februarie 2004) nici nu apuca bine sa-si intre in atributii dupa plecarea Dianei Flutur, ca si demisioneaza, adancind criza.Radacinile crizei actuale sunt mult mai vechi. „Sistemul a inceput sa se clatine serios in momentul in care s-a pus o presiune mult prea mare asupra oamenilor, fara ca aceasta sa fie compensata intr-un fel, spune Liviu David, fost director de creatie care a crescut practic in agentie si a contribuit decisiv la consacrarea lui D’Arcy ca agentie creativa. Interesele personale ascunse si diversele manevre politice din interior au slabit tot mai tare masinaria.” La randul sau, Alina Gavrila, fost director de creatie care a plecat in urma cu doi ani, autoarea unor campanii antologice (Pepsi – Nea Nicu, Papagalii Nei si Vara asta se poarta Kodak), precizeaza ca D’Arcy era un mediu care permitea o desfasurare a orgoliilor, fapt care a contribuit la destramarea echipei.
D’Arcy a ramas in pana de clienti
In locul unui lider, care sa gestioneze afacerile agentiei, D’Arcy a fost condusa de un consiliu din care faceau parte patru oameni: Diana Flutur, Manuela Necula, Alina Simpetru si Beatrice Spineanu. „D’Arcy trebuia sa identifice acel lider (nu doar de companie, dar si ca viziune) care sa-i dea puterea pe piata. In locul acestui lider a fost preferat un sistem birocratic care intarzia deciziile si reactiile”, spune Alina Simpetru. Pentru o agentie de publicitate, cand ii pleaca oamenii, sufera clientii. „Increderea si relatiile dintre oameni sunt vitale intr-o agentie de publicitate. Este si normal ca apoi sa inceapa si exodul clientilor”, afirma Manuela Necula. Intr-adevar, in prezent, D’Arcy a fost parasita si de clienti: Rompetrol (care s-a mutat la Odyssey), Carpatcement, Coca-Cola. Alti fosti clienti D’Arcy sunt in licitatii: ING, Caroli. Relatia cu clientul sau traditional, Connex, este stabila.In prezent, agentia este condusa de Simona Goncea (venita de la Alltrom Group), iar departamentul de creatie va fi coordonat de Mihai Coliban.

Agentia D’Arcy a fost infiintata in 1992 de sotii Joe si Alana Perez sub numele OFC International. Dupa schimbari succesive de nume si afilierea la reteaua DMB&B, devine D’Arcy Rominia. Agentia se pozitioneaza ca fiind una dintre cele mai creative firme de publicitate din Romania. Este prima agentie care a adus in tara un premiu international de la festivalul Golden Drum (Portoroz). Este una dintre cele mai premiate agentii romanesti. Foarte multi oameni care au trecut pe la D’Arcy sunt nume grele in publicitatea autohtona: Adrian Botan, Andrei Cohn, Costin Popescu, Florin Dumitrescu, Alina Gavrila etc.

Ce spun oamenii care au plecat
Liviu Lambrino, General Manager D’Arcy in perioada noiembrie 2003 – februarie 2004. A lucrat sapte ani in agentie ca Media Buying Manager, Regional New Business Director si Media & New Business Manager. In prezent este consultant de imagine KA