Daniel David respinge revenirea la teze și semestre, precum și revenirea la anul școlar cu semestre

Daniel David respinge public ideea reintroducerii tezelor în forma lor tradițională, precum și revenirea la structura anului școlar bazată pe semestre. Într-o declarație fermă, acesta îndeamnă la stabilitate și coerență în sistemul de învățământ, avertizând că modificările frecvente subminează echilibrul elevilor și al cadrelor didactice.

„V-aş ruga să ne focalizăm pe ce putem face bine în sistemul pe care îl avem, fără să ne apucăm să schimbăm din nou sistemul în arhitectura lui”, transmite Daniel David, într-un apel adresat celor care susțin revenirea la vechea organizare a anului școlar.

Mesajul ministrului vine în contextul unor dezbateri tot mai aprinse privind eficiența actualului model de structurare în module, introdus în urmă cu câțiva ani, și dorința unei părți a opiniei publice de a reveni la formatul familiar al semestrelor și tezelor obligatorii.

Tezele reintroduse în școlile din Românie

În ceea ce privește evaluările, ministrul subliniază că forma acestora este mai puțin relevantă decât fondul și calitatea lor. Daniel David respinge ideea că revenirea la teze ar însemna automat o îmbunătățire a procesului educațional.

„Nu opreşte nimeni pe nimeni să facă evaluări sumative pe disciplinele pe care le are, că se cheamă teză sau nu se cheamă teză, chiar contează? Chiar contează ponderea pe care o are în medie? Până la urmă contează evaluarea sumativă”, afirmă ministrul, atrăgând atenția asupra unei confuzii între formă și conținut în dezbaterea publică.

David subliniază că practica tezelor a fost, de-a lungul timpului, una profund inegală și adesea lipsită de criterii clare de evaluare, ceea ce duce la dezechilibre între elevi. Astfel, înainte de orice decizie legată de reintroducerea acestora, ar fi necesară o standardizare riguroasă.

„Până când clarificăm aceste standarde de notare, eu vă sugerez să nu mai tot schimbăm şi să înnebunim copiii, nu există niciun argument psiho-pedagogic pentru care ar trebui să ne reîntoarcem de la module la semestre, e drept că nu am avut argumente foarte puternice nici când am trecut de la semestre la module, dar odată ce am trecut şi lucrurile funcţionează, nu mai tot facem schimbări bulversând copiii.

Aşa că v-aş ruga să ne focalizăm pe ce putem face bine în sistemul pe care îl avem, fără să ne apucăm să schimbăm din nou sistemul în arhitectura lui”, susține ministrul.

Stabilitate în locul pendulării între modele

Declarațiile lui Daniel David vin în contextul unei presiuni crescânde din partea unor asociații de părinți, profesori și formatori de opinie care cer reîntoarcerea la formele cunoscute de organizare a procesului educațional, în speranța unei mai bune predictibilități și eficiențe. Însă ministrul insistă că tocmai aceste întoarceri repetate provoacă instabilitate și anxietate în rândul elevilor.

Daniel David
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Pe lângă chestiunile de structură educațională, ministrul a abordat și subiectul presiunii pe care unii părinți o exercită asupra copiilor, în numele performanței școlare. Într-o postare pe rețelele sociale, Daniel David a făcut apel la echilibru și rațiune în așteptările formulate de adulți.

„Nu e o problemă să vă doriţi ca copiii pe care îi aveţi să aibă o performanţă bună în procesul educaţional, doar să nu rămâneţi în ideea că trebuie cu necesitate, altfel e groaznic şi catastrofal”, a afirmat ministrul, invocând studii internaționale relevante.

Așteptări ridicate cu privire la sistemul de educație

David face trimitere la cercetări OECD și alte surse academice care arată că așteptările ridicate, formulate cu grijă și fără presiune excesivă, nu afectează negativ performanța școlară. Problema apare doar atunci când ambițiile părinților devin o sursă de stres și frustrare pentru elevi.

„Ştiţi că sunt mereu discuţii dacă aşteptările prea mari ale părinţilor faţă de performanţa copiilor nu interferează cumva cu performanţa lor în şcoală.

Studiile OECD şi alte studii pe care le ştiam şi eu dinainte arată că nu există interferenţă foarte mare, aşa că nu e o problemă să vă doriţi ca copiii pe care îi aveţi să aibă o performanţă bună în procesul educaţional, doar să nu rămâneţi în ideea că trebuie cu necesitate, altfel e groaznic şi catastrofal.

Deci aşteptările ridicate nu interferează cu procesul educaţional în sensul că ar pune presiune pe copii şi atunci ei nu ar mai putea să aibă o performanţă bună la şcoală”, a precizat acesta.

Despre temele pentru acasă

Un alt subiect tratat cu seriozitate de Daniel David este cel al volumului de teme pentru acasă, considerat adesea excesiv. Ministrul critică direct suprasolicitarea elevilor, pledând pentru o regândire a timpului de lucru impus copiilor după programul școlar.

„Chiar cred că este inuman ca, obligatoriu, la gimnaziu sau la liceu, după ce copilul stă şase ore şi ceva în şcoală să îi dai mai mult de două ore temă pentru acasă, dă-i două ore şi lasă-l dacă doreşte să facă el voluntar, fiindcă îi place, nu fiindcă este obligat!

Când vreţi să mai aibă o viaţă? Când?”, a transmis Daniel David, reluând un apel pe care l-a formulat în repetate rânduri în ultimele luni.