Universitățile trebuie să fie mai transparente și autonome în definirea misiunii

Ministrul Educației a declarat că una dintre cele mai importante realizări din mandatul său este redefinirea modului în care universitățile își stabilesc direcțiile strategice. În opinia sa, universitățile sunt acum mai transparente față de viitorii studenți, de comunitățile din care fac parte și de societate, tocmai pentru că își asumă o misiune clară.

David a precizat că, pe viitor, evaluarea instituțiilor de învățământ superior ar trebui să se facă în funcție de misiunile asumate de acestea, nu după grile rigide impuse la nivel central.

El a explicat că acest model de evaluare diferențiată este aliniat la bunele practici internaționale, deși România nu l-a aplicat până acum. În plus, a subliniat că transparența și asumarea responsabilităților din partea universităților vin la pachet cu o mai mare autonomie și o descentralizare a deciziilor.

„În zona învăţământului superior cred că lucrurile cheie, şi acolo au fost multe lucruri, dar cred că cel mai important este cel legat de definirea misiunii universităţii. Suntem mult mai transparenţi faţă de viitorii studenţi, faţă de propria comunitate, faţă de societate atunci când ne-am asumat o anumită misiune şi dăm forţă universităţilor care vor trebui să fie evaluate prin prisma misiunii pe care şi-au asumat-o, nu prin alte criterii”, a declarat, sâmbătă, Daniel David, care şi-a prezentat un bilanţ al mandatului.

elevi, studenti
SURSA FOTO: Dreamstime

S-au eliminat blocajele administrative în organizarea programelor de studii

Un alt punct important în viziunea ministrului Daniel David a fost eliminarea blocajelor administrative în organizarea programelor de studii. Acesta a explicat că universitățile vor putea înființa programe de masterat chiar și în domenii în care nu au programe de licență, cu condiția să respecte criteriile de calitate. A subliniat că acest pas nu este o invenție locală, ci o preluare a unor norme europene și internaționale, care pun accentul pe flexibilitate și pe potențialul real al instituției.

Ministrul a precizat că s-a renunțat la formalisme și că focusul este pus exclusiv pe calitatea academică. În opinia sa, o instituție care îndeplinește criteriile de performanță și calitate merită să își extindă oferta educațională, chiar dacă nu respectă tradiționalele secvențe licență-master-doctorat în același domeniu.

„De asemenea, tot la nivel universitar am eliminat blocajele administrative în ceea ce priveşte organizarea programelor academice şi am ţinut doar criteriile de calitate, astfel încât o universitate care doreşte să organizeze masterat într-un domeniu să poată să o facă chiar dacă nu are licenţă în acel domeniu, dar îndeplineşte criteriile de calitate pentru organizarea acelui masterat, spre exemplu. Cred că este un demers important, nu l-am inventat eu, reprezintă set de bune practici europene şi internaţionale dar în România nu am avut acest lucru”, a mai afirmat ministrul Educaţiei.

Sistemul de educație va traversa o perioadă dificilă

Privind spre viitor, Daniel David a afirmat că sistemul de educație va traversa o perioadă dificilă, în care schimbările rapide și lipsa de predictibilitate vor fi frecvente. El i-a încurajat pe cetățeni și pe profesioniștii din educație să nu trateze aceste schimbări ca pe niște pericole, ci ca pe oportunități.

„Ce urmează? Urmează lucruri complicate, lucruri complicate şi pentru ţară, şi pentru sistemul nostru de educaţie şi cercetare, ce pot să vă spun este că atunci când apar schimbări majore, când apar provocări majore, când apar lucruri impredictibile, să nu le tratăm ca pericole, că dacă le tratăm ca pericole, începem să le evităm devenim defensivi, nu suntem capabili să ne dezvoltăm”, a declarat, sâmbătă, Daniel David, care şi-a prezentat un bilanţ al mandatului la Educaţie.

Ministrul a transmis că reacțiile defensive pot bloca dezvoltarea și a pledat pentru o abordare deschisă, orientată spre soluții. A subliniat că este esențial ca fiecare reformă să întărească părțile deja funcționale ale sistemului și să corecteze aspectele care nu dau randament.

„Mi-ar plăcea să vă proiectaţi şi să ne proiectăm, şi eu, chiar dacă nu voi fi ministru, voi rămâne rectorul universităţii, rămân în sistemul de educaţie şi de cercetare, să ne proiectăm în vremurile care vin căutând oportunităţi, căutând să întărim punctele tari pe care deja le avem şi în educaţie şi în cercetare şi să corectăm cu această ocazie punctele care nu funcţionează bine, aspectele care nu funcţionează bine”, a explicat ministrul Educaţiei.

Daniel David a încheiat prin a spune că, indiferent dacă va rămâne sau nu ministru, va continua să contribuie la sistemul educațional din poziția de rector. În viziunea sa, fiecare provocare trebuie privită ca un context de construcție și nu ca o amenințare. În cazul în care își va continua mandatul, a menționat că va urmări implementarea modificărilor în spiritul raportului QX. Dacă nu, le-a transmis viitorilor decidenți să folosească schimbările în favoarea dezvoltării sistemului educațional.