Noi, oamenii, suntem dotati cu un „hardware” standard, numit creier. Putem folosi creierul asa cum dorim si putem sa-l programam cu diferite „software” pe care le mai numim si ganduri, sentimente, obiceiuri etc. Persoane pe care noi le consideram excelente (sau chiar genii) stiu sa-si foloseasca mai bine si mai eficient creierul. Acestia au reusit sa-si dezvolte o strategie de succes, mai ales in domeniile in care sunt activi. Desi aceste strategii nu sunt formule magice, ele contin anumite reprezentari senzoriale, esalonate intr-o anumita ordine logica. De cele mai multe ori, aceste persoane nu-si pot explica ce stil de gandire sau ce comportament specific le aduce succesul obtinut. Este vorba de o oarecare competenta inconstienta ce provoaca dorinta sau nevoia de a dezvolta strategii pentru orice actiune. O data ce reusim sa identificam o strategie, putem sa o si modificam – sau sa o „copiem”.Modelul NLP a luat nastere prin copiere sau imitare. Cei doi creatori ai NLP-ului, Richard Bendler si John Grinder, erau atat de obsedati de aceasta idee, incat incepusera sa se imbrace la fel ca cei studiati sau sa foloseasca aceleasi obiecte personale ca acestia. Totusi, ceva lipsea! Nu numai mimica era importanta in dezvoltarea modelului, dar si identificarea unui sistem sau a unei strategii care putea fi copiata, aplicata si modificata acolo unde era necesar.Modelul este foarte simplu si usor de invatat Urmarim, de exemplu, o persoana cunoscuta sau un coleg de la serviciu, care se pricepe foarte bine la organizarea unei zile de munca. Incercam sa identificam o strategie, felul cum sunt alcatuite listele de prioritati la executarea unor munci sau actiuni dintr-o anumita zi, cum si cand foloseste telefonul, organizarea programarilor etc. La aceasta se adauga si felul cum persoana respectiva se deplaseaza prin birou, cum comunica cu ceilalti colegi, cu sefii sau cu alte persoane aflate acolo. Deci incercam sa observam cat mai multe detalii in identificarea unei posibile strategii in tehnica de a organiza o simpla zi de munca.O data ce am incheiat cercetarile si inainte sa copiem strategia observata, aceasta trebuie analizata. Ea trebuie rupta in cat mai multe componente. Observam atat procesele interne, cat si cele externe, care se petrec in mintea si sufletul nostru atunci cand privim aceasta structura si incercam sa observam ce sisteme de reprezentare apar ca preferate, vizual, auditiv sau chinestetic. De rest se ocupa „autopilotul” personal pe care fiecare dintre noi il posedam. Nu ne mai ramane decat sa copiem acest sistem, apoi sa-l modificam, sa-l adaptam, sa-l potrivim persoanei noastre si, in final, sa-l transformam intr-o strategie personala de succes. In exemplul dat mai sus, transformam totul intr-o strategie personala noua de organizare a zilei de lucru.Modelul strategiei unei zi de lucru poate fi numai un inceput care trebuie repetat pana cand apar primele rezultate de succes. De aici se poate merge mai departe la un alt obiectiv mai important, deci la o alta persoana si o alta strategie, apoi si mai departe, pana ajungem chiar pe lista oamenilor de succes.     nChristian N. Iordanescu este Master Practitioner, certificat de Synapse NPL (Neuro-Linguistic Programming) Institut, Germania.