Aproape 550 de debitori  s-au adresat, în prima jumătate a acestui an, CSALB pentru a încerca o negociere cu banca, a arătat, pentru Capital, Alexandru Păunescu(foto), membru în Consiliul Director al CSALB și director juridic al Băncii Naționale a României(BNR). 

Numărul cererilor primite de centru este de peste patru ori mai mare decât în primul semestru al anului trecut, când au existat doar 135 de astfel de solicitări. 

Mai important, explică Păunescu, este că băncile au început să accepte solicitările debitorilor într-o proporție mult mai mare decât o făceau anul trecut. „Dacă până în toamna anului trecut băncile refuzau 70% din cazuri, anul acesta procentul a scăzut la 30-35%. Avem inclusiv situații în care băncile au acceptat negocierea directă, fără ajutorul conciliatorilor noștri,  după ce debitorul s-a adresat CSALB. Băncile au început să trateze altfel consumatorii care vin la negociere prin Centru“, precizează directorul BNR. 

Conciliatorii CSALB au reușit să obțină pentru debitorii nemulțumiți de bancă reduceri semnificative ale costurilor. Recordul îl reprezintă o diminuare de 18.000 de euro soldului creditului, ca urmare a eliminării unor comisioane și a reducerii dobânzii. 

Potrivit lui Păunescu, sumele medii care au fost obținute pentru consumatori se învârt în jurul a 10.000 de euro.  Oamenii vin la CSALB atât cu credite ipotecare cât și cu credite de nevoi personale pe care nu le mai pot „duce“ din diverse motive, de obicei de natură socială cum ar fi pierderea locului de muncă, probleme de sănătate sau probleme în familie.

„Am avut inclusiv cazuri legate de credite în franci elvețieni. Oamenii veneau setați pe fixarea unui anumuit nivel al cursului de schimb. Ori acest lucru este imposibil. În funcție de ce criterii alegi cursul? În funcție de cum bate vântul. Pentru ei am încercat să ne concentrăm pe obținerea unui discount cât mai mare la sold“, spune Păunescu. 
Cel mai des apelează la CSALB bărbații cu vârsta între 25 și 50 de ani, însă vârsta debitorilor care vin la Centru merge până la 70 de ani.

 

Cum ajungi la CSALB  și de ce acte ai nevoie

Peste 80% din cazurile rezolvate de CSALB au fost operate online sau prin telefon, ceea ce înseamnă că nu este obligatorie nici „confruntarea“ directă dintre client și bancă, și nici măcar deplasarea clientului la sediul Centrului pentru a depune cererea. Totul se poate face online.  

„Nu cerem cine știe ce acte doveditoare. Este de ajuns o minimă dovadă că cel care face cererea a încercat o negociere cu banca. Este suficient, de exemplu, un e-mail trimis în acest sens către bancă, pentru a solicita băncii intrarea în procedură“, arată Alexandru Păunescu.

Mai departe, conciliatorii, unii dintre ei nume importante din avocatura de business sau foști judecători, încearcă să determine exact care sunt nevoile clientului și apoi să convingă banca să reducă povara debitorului. 
Argumentele care funcționează sunt de natură socială. Băncile încep să înțeleagă din ce în ce mai des că este interesul lor să își recupereze o parte cât mai mare din creditul acordat și atunci acceptă reduceri de rate pentru clienții care au ajuns în situația de a nu mai putea plăti.

Problemele de sănătate, pierderea locului de muncă ori a unei persoane apropiate, care aducea venituri pentru familie, pot fi, de exemplu, argumente în negociere. Aceasta nu înseamnă că sunt și singurele argumente. Reducerea veniturilor, de exemplu, sunt luate, de asemenea, în considerare.    

Procesele pierdute de clienți schimbă mentalitatea oamenilor

Dacă la început oamenii veneau la CSALB mai mult pentru a cere penalizarea băncilor, într-o formă sau alta, interesul începe să se mute, ușor, către rezolvarea problemei, explică Păunescu. 
Potrivit reprezentantului BNR, la schimbarea abordării a contribuit și faptul că majoritatea proceselor intentate de avocații clienților au fost pierdute de aceștia. „Noi încercăm să detensionăm relația aceasta polarizată de-a lungul timpului. S-a ajuns, nu știu cum, la concluzia că clientul are interese divergente față de ale bănci? De ce să aibă interese divergente? O bancă are interesul să își recupereze banii, iar consumatorul să deruleze relația cu banca. Oamenii încep să înțeleagă că procesul este o variantă mult mai dureroasă. Chiar și în situația în care câștigă, nu vor mai avea relații cu băncile. Așa, prin conciliere, totul poate fi rezolvat fără publicitate negativă și fără costuri foarte mari“, arată reprezentantul CSALB.