Legea îi obligă pe transportatori să le vândă bilete cu 50% mai ieftine pensionarilor, în schimbul cupoanelor de reducere de care aceştia beneficiază.
Cupoanele sunt apoi depuse la Ministerul Transporturilor, care apoi cere Ministerului Finanţelor aprobarea decontului. În mod normal, nu ar trebui să dureze mai mult de o lună. În realitate, arată Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatori­lor Români de Transport (FORT), s-a ajuns ca plăţile să se facă cu o întârziere de un an, restanţele statului către firmele din domeniu ajungând la circa 120 de milioane de lei.
„Neplata datoriilor ne creează o lipsă de numerar. Noi suntem obligaţi să emitem biletele cu reducere şi o facem, chiar dacă am înţeles că sunt firme care au renunţat la facilităţile pentru pensionari, riscând sancţiuni“, spune Ioan Zaharia, directorul general al companiei de transport călători C&I din Bucureşti. El arată că, oricum, cheltuielile firmei au crescut. „Motorina s-a scumpit, avem leasing la maşini şi la terenul pe care se află autogara, iar băncile nu te iartă. Am dat înapoi anul acesta 12 maşini pe care le luasem în leasing, din cauză că nu mai era rentabil să plătim ratele. Restanţele statului ne fac şi mai grea situaţia“, completează Zaharia.
Nici cei de la Dacos Râmnicu-Vâlcea nu sunt tocmai mulţumiţi de situaţie. „Avem de primit de la stat cam un milion de lei pentru reducerile acordate. E uşor să faci pomană pe banii altora“, spune directorul general, Dan Petrescu. El crede că cel mai cinstit ar fi ca aceste datorii să se compenseze cu sumele pe care firmele trebuie să le achite la buget. „Noi, dacă întârziem, plătim penalităţi. Nu vreau penalităţi de la stat, dar măcar să se ajungă la un sistem de compensare“, spune acesta.
Nu numai că acest lucru nu este posibil, spun reprezentanţii statului, din cauză că sunt implicaţi trei „actori“ (transportatorul, Ministerul Transporturilor şi cel al Finanţelor). Însă se ajunge şi la situaţii aberante. „Sunt cazuri în care firma s-a terzit cu conturile blocate, în condiţiile în care sumele pe care le are de recuperat de la stat sunt de patru ori mai mari decât cele pe care le datorează la buget“, arată Augustin Hagiu.
Unele probleme apar, afirmă reprezentanţii transportatorilor, şi în cazul deconturilor pentru reducerile de tarife care trebuie achitate de alte instituţii (consilii judeţene sau Autoritatea Naţională pentru Persoane cu Handicap) sau pentru alte categorii (veteranii de război). Împreună cu scăderea cererii şi creşterea costurilor, acestea au dus, potrivit FORT, la închiderea sau intrarea în stare de insolvenţă a unei bune părţi din firmele în domeniu.
Furtul din spatele deconturilor
Nu trebuie să credem, însă, că transportatorii sunt întotdeauna uşă de biserică. Directorul general al Dacos, Dan Petrescu, spune că există companii din domeniu care nu au niciun scrupul să fraudeze statul.
„Există adevărate reţele care cumpără aceste cupoane de reducere de la pensionari, în schimbul unor sume modice, şi le introduc în sistem fără ca transportul pensionarilor cu pricina să fie în realitate efectuat“, explică el.
În alte situaţii, firmele insistă ca pensionarii să predea respectivele cupoane necompletate, urmând ca mai apoi acestea să fie completate de angajaţi cu rute mai lungi decât cele efectuate în realitate. „Aşa se ajunge ca firme care operează un singur traseu interurban să depună la Ministerul Transporturilor cereri de decontare la fel de mari ca acelea ale unor companii cu douăzeci de trasee. În unele cazuri, frauda trece de 50%“, mai spune Dan Petrescu. Doar că, deloc surprinzător, să fii corect nu îţi aduce niciun avantaj în relaţia cu statul.
Avem de primit de la Ministerul Transporturilor cam un milion de lei pentru reducerile acordate pensiona­rilor. E uşor să faci po­mană pe banii altora.
Dan Petrescu, director general, Dacos

120 de milioane de lei datorează auto­rităţile către firmele de transport rutier de călători