Facturile la servicii şi la utilităţi pot fi plătite şi la comercianţi. Numărul acestora este în creştere, pe măsură ce furnizorii de servicii specializate de plată se înmulţesc.

„Tigări, apă şi vreau să plătesc şi factura la telefon!“ O comandă cu care vånzătorii din magazinele de cartier încep să se obişnuiască. În circa 1.000 de buticuri, în care sunt instalate terminale PayPoint, o astfel de cerere poate fi deja îndeplinită. Pånă în primavara anului viitor, compania britanică cu acelaşi nume, care deţine pe plan local Pay Store, intenţionează să mai instaleze încă 1.500 de terminale, în puncte de vånzare cåt mai apropiate de consumator.

„Romånia este o ţară ideală pentru noi: economia este dinamică, sistemele de plată s-au dezvoltat, 95% din populaţie preferă să plătească facturile cu numerar“, a declarat Lorraine Buhagiar, directorul de operaţiuni al Pay Store, subsidiara companiei britanice PayPoint. Potrivit oficialilor companiei, piaţa autohtonă de încasare a facturilor se ridică la circa 600.000 de tranzacţii. În prezent, terminalele PayPoint permit achitarea facturilor Romtelecom, UPC, Distrigaz Sud şi Zapp, dar numărul de furnizori urmează să crească. Cei care îşi plătesc factura prin PayPoint nu suportă comisioane, dar nu pot plăti decåt cash.

Piaţa de profil începe deja să se aglomereze. În farmaciile Dona sau în librăriile Diverta pot fi achitate facturi emise de cei mai importanţi operatori de telefonie sau de o parte din furnizorii de utilităţi. În spate este un serviciu dezvoltat de BRD şi disponibil în aproximativ 400 de magazine şi farmacii. Banca are chiar şi un card de credit dedicat plăţii facturilor şi un robot inventat tot pentru încasarea plăţilor lunare, dar prezent numai în agenţiile instituţiei de credit.

La bezinăriile Agip pot fi plătite facturile unora dintre furnizorii de servicii şi utilităţi. În spate este serviciul Unikasa al Citibank. În acelaşi timp, banca mai are şi automate dedicate plăţii facturilor şi la care plăţile se fac cash. Numărul acestora este însă redus, de numai 16, iar cele mai multe sunt amplasate în Bucureşti.  Serviciile de încasare de facturi ies astfel în calea romånilor din ce în ce mai ocupaţi. Multe magazine sunt deschise pånă seara tårziu, în timp ce benzinăriile şi o parte din farmacii au program non-stop.

Terminalele PayPoint urmează să fie instalate cåt mai aproape de consumatorul final, atåt în magazinele de cartier, cåt şi în supermarketuri sau în benzinării. Programul prelungit al comercianţilor este un criteriu şi pentru britanici, la care se adaugă stabilitatea financiară a comercianţilor. Biletul de intrare pe piaţa autohtonă plătit de PayPoint a costat 10,3 milioane de lire (peste 15 milioane de euro). Acesta este preţul achitat pe Pay Store, companie cumpărată anul trecut de la grupul RTC şi care  va oferi în continuare servicii de reîncărcare a cartelelor preplătite.

Alegi cum vrei să plăteşti

Aproape toate băncile şi-au dezvoltat serviciile prin care clienţii lor pot achita facturi fără a se deplasa la o agenţie: internet banking, iar numărul celor care au servicii de debit direct sau phone banking este în creştere.

Serviciile de internet banking, prin care utilizatorii acestora pot efectua transferuri, permit şi plata furnizorilor de servicii sau de utilităţi. Există însă şi site-uri dedicate plăţii facturilor. Prin intermediul e-facturi.ro, de exemplu, site dezvoltat de firma autohtonă Pay Trust, pot fi făcute plăţi către operatori de telefonie, furnizorii de gaze naturale, doi furnizori de internet, iar în viitor vor putea fi achitate şi facturile emise de distribuitorii de energie electrică şi de RCS&RDS, potrivit managerului de proiect al Pay Trust, Sebastian Doroftei. Potrivit acestuia, cåteva mii de clienţi îşi plătesc facturile prin intermediul site-uluii. Plăţile se fac utilizånd carduri, tranzacţiile efective urmånd să fie efectuate pe platforma securizată a Romcard. Cei care aleg să îşi plătească facturile în acest mod trebuie să suporte şi un comision de 3,5% din valoarea facturii.

Prin debit direct, clienţii băncilor pot scăpa de grija plăţilor pe care trebuie să le facă lunar, dar mai întåi trebuie să verifice cu ce furnizori are convenţii de acest tip instituţia de credit la care au cont. Serviciile bancare prin butonarea telefonului mobil pot servi atåt pentru achitarea facturilor, cåt şi pentru efectuarea de transferuri către alte conturi, cu condiţia ca acestea să fie predefinite în momentul încheierii contractului cu instituţia de credit.

Operaţiunile bancare prin telefon pot avea loc şi prin efectuare de apeluri la call-centerurile instituţiilor de credit, dar în intervalele orare în care sunt asigurate aceste servicii. În schimb, plăţile la bancomate pot fi realizate şi la miezul nopţii, cu condiţia ca bancomatele băncii care a emis cardul să permită astfel de operaţiuni, iar banca să aibă un contract cu furnizorul de servicii care a emis factura.

120-17726-34lorraine33_rp.jpg«Romånia este ideală pentru noi: economia este dinamică, sistemele de plată s-au dezvoltat, 95% din populaţie preferă să plătească facturile cu numerar.»
Lorraine Buhagiar, directorul de operaţiuni al Pay Store

10,3 mil. lire sterline a plătit PayPoint anul trecut pe compania Pay Store, tranzacţie prin care a intrat pe piaţa autohtonă

CREDIT PENTRU FACTURI

GADGET BRD are un card de credit dedicat plăţii facturilor – Gadget, cu limita de credit stabilă la 300 de lei, fiind dedicat celor care rămån în pană de bani, dar nu vor să acumuleze restanţe. Cardul se eliberează pe loc, dar pentru activarea limitei de credit trebuie prezentată o factură la utilităţi. Instrumentul de plată poate fi folosit numai pentru plata furnizorilor de servicii sau utilităţi emise de furnizori care au parteneriate cu banca şi numai la bancomatele sau POS-urile băncii. Dobånda percepută de bancă pentru creditul acordat astfel este de 23% pe an. Cardul poate fi utilizat însă şi pentru încasarea veniturilor.

120-17727-1.jpg


Te-ar putea interesa și: