In timpul unei reuniuni mondene, o cunoscuta prezentatoare de stiri a fost interpelata de o cuconita, nelipsita de la astfel de manifestari de care Bucurestiul nu duce lipsa, cu urmatoarea replica: „Frumoasa rochie, si la televizor aratati foarte bine cu ea!” Afirmatia cuconitei, rautacioasa si pornita din invidie, ascunde intr-un fel un mic adevar. Vedeta stirilor aparuse la reuniune imbracata in aceeasi rochie cu care aparuse si pe micul ecran. Asta nu pentru ca n-ar fi avut alte haine de purtat, ci pentru ca rochia respectiva ii placuse foarte tare si era mandra ca vesmantul intrase de putin timp in garderoba proprie. Nu o cumparase de la vreun magazin de lux, ci o primise de la postul de televiziune la care lucra. Dar rochia care starnise atata invidie nu facuse nici ea parte din recuzita televiziunii, ci fusese daruita de o casa de moda.
Prezentatorii stirilor de televiziune sunt vedetele-fanion ale posturilor. Crainicul nu poate aparea imbracat oricum pe micul ecran, de exemplu, in trening sau in tricou, pentru ca, indiferent ce stiri fulminante ar prezenta sau oricat de bine ar citi de pe prompter, nu l-ar crede nimeni. De aceea, tinuta crainicilor trebuie sa fie impecabila. Pe de alta parte, hainele lor nu trebuie sa fie extravagante sau sa abunde in tot felul de excentricitati numai pentru a fi in ton cu moda. Decenta si bunul-gust primeaza in aparitiile prezentatorilor de stiri. Acest amanunt, in aparenta minor, se adauga la cresterea credibilitatii programelor de stiri. (Nu inseamna ca un buletin de stiri este bun pentru ca prezentatorii sunt imbracati elegant!) Pentru a le asigura hainele, pe parcursul unui an, televiziunile ar trebui sa-si deschida veritabile fabrici de confectii. Ar fi o investitie neprofitabila. De aceea, s-a apelat la serviciile profesionistilor in domeniu: casele de moda. Colaborarea dintre aceste firme si posturi consta in faptul ca primele livreaza vestimentatia, care include si accesoriile, si primesc din partea posturilor tv un spatiu publicitar care consta fie in difuzarea unui spot publicitar independent, fie in afisarea numelui casei de moda in caseta redactionala a jurnalelor. Este o afacere corecta, in ciuda unor voci din Consiliul National al Audiovizualului care sustin ca este vorba de o publicitate mascata.
Un stirist se dichiseste o ora inainte de emisie
Claudia Forgaci, realizator tv si designer vestimentar Antena 1, afirma ca modul de colaborare intre televiziune si casele de moda este avantajos pentru ambele parti. In alegerea vestimentatiei se tine cont de preferintele prezentatorilor, dar este consultat si designerul vestimentar al postului de televiziune. La Antena 1, garderoba unui prezentator este innoita, in general, o data la doua luni. In functie de necesitati, accesoriile (camasi, cravate etc.) pot fi trimise de casele de moda si saptamanal. De cele mai multe ori, vestimentatia ramane in proprietatea Antenei 1, in functie de tipul de contract incheiat intre cele doua parti. Postul colaboreaza cu numeroase firme: Exclusiv, Obsession, Steilmann, Mistral, Carol Fashion, Di’Elio, Samric, Di’ Gio. O mare importanta se acorda si machiajului si coafurii. Serviciile de care Antena 1 este multumita in acest domeniu au fost prestate de: Dumarex, Niran, Magazinul Nr. 36, Seventeen Cosmetics. Inainte de a intra in emisie, un prezentator de stiri petrece in cabina de machiaj a Atenei 1 intre 15 minute si o ora.
Spre deosebire de televiziunile particulare, postul national de televiziune nu are acum nici un contract in acest sens. Pana la sfarsitul anului 1998, TVR a colaborat cu Steilmann si cu Casa Wanda pentru a asigura vestimentatia crainicilor de la Jurnal. In prezent, are loc un concurs pentru postul de coordonator-responsabil cu conceptia decorurilor si costumelor pentru ambele canale de televiziune. Concursul face parte din complexul proces de restructurare prin care trece TVR. Castigatorul concursului va aviza vestimentatia tuturor angajatilor TVR, care apar pe sticla, deci a prezentatorilor de stiri. „Dupa acest concurs, Televiziunea Romana va fi deschisa colaborarii cu casele prestigioase de moda”, ne-a declarat Irina Corbu, sef birou presa TVR. In colaborarile pe care televiziunea le-a avut pana anul trecut cu cele doua firme, de obicei, hainele au ramas in recuzita TVR. Unui prezentator de stiri de la TVR i se schimba complet garderoba de patru ori pe an, iar la un interval de trei luni se fac retusuri vestimentare. TVR are un serviciu propriu de machiaj si coafura, care este in permanenta la dispozitia crainicilor. Imaginea unui crainic, in intelesul „prizei” la telespectatori, se construieste in aproximativ trei luni. Dupa ce a intrat in gratiile publicului, prezentatorul nu mai este atat de chinuit in cabinele de coafura si machiaj. Este de ajuns sa vina cu o ora inainte de emisie pentru a i se „aranja frizura”.
Prima TV a incheiat contracte cu Luca Vestiment, Madame, Casa Monique, Scarlet, L.S., El Coral. Vestimentatia este selectata la indicatiile lui Valentin Calinescu, director artistic la Prima TV. O parte din costume ramane in garderoba televiziunii, iar o alta parte, la dispozitia prezentatorilor de stiri. Crainicii de la Prima TV isi innoiesc vestimentatia o data sau de doua ori pe luna. Cele mai solicitate produse cosmetice folosite pentru machiajul si coafura crainicilor sunt ale firmelor: Chanel, YSL, Guerlaine si Elisabeth Arden, produse oferite de Dumarex. Anca Rusu, director PR Prima TV, afirma ca un prezentator de stiri are nevoie de doua saptamani pentru a-si pregati imaginea, iar din momentul in care intra pe post aloca zilnic machiajului o ora.
La Tele 7 abc, vestimentatia este asigurata de Casa Siliana pentru prezentatoare si Casa Venus pentru crainici (acest contract, a expirat in martie 1999). Hainele sunt inapoiate caselor de moda, iar garderoba prezentatorilor este innoita la patru zile. In alegerea vestimentatiei nu este consultat nici un creator de moda. Produsele cosmetice Oriflame sunt folosite de prezentatorii de la Tele 7abc.
Postul de televiziune ProTV a refuzat sa ne furnizeze astfel de informatii, motivand ca acest subiect este minor in comparatie cu probleme mult mai importante cu care se confrunta. Are dreptate, parafrazand proverbul: „Oficiul National al Cinematografiei ii blocheaza conturile in banca si Andreea Esca se piaptana!”
Casele de moda
isi croiesc imaginea
Luminita Grigore, unul dintre managerii casei Luca Vestiment, ne-a declarat ca acest tip de colaborare intre televiziuni si firme se deruleaza pe baza unor contracte ferme, ce pot fi reinnoite daca partile doresc. Ea considera ca vanzarile si numarul de clienti nu au crescut, dar si-a imbunatatit imaginea firmei. „De obicei, televiziunile sunt cele care fac apel la serviciile casei noastre”, precizeaza Luminita Grigore. Prezentatorii vin personal in magazinele firmei, isi aleg hainele si se consulta cu designerul vestimentar al casei de moda, in privinta materialelor si a culorilor. Luca Vestiment ii imbraca in special pe barbati. Un astfel de costum si accesoriile costa in jur de 2,5 milioane lei. Un compleu de dama ajunge la 900.000 lei.
Mihai Lungu, presedintele Casei de Moda Venus, a colaborat foarte bine cu Vlad Petreanu, pe vremea cand acesta lucra la Tele 7 abc. Societatea Venus a renuntat sa-i mai imbrace pe stiristi, preferand emisiunile de divertisment, cu precadere pe cele ale Antenei 1. Mihai Lungu declara nu si-a facut un calcul amanuntit in ceea ce priveste profitul acestor sponsorizari, pentru ca, in paralel, mai exista si alte mijlocace prin care isi promoveaza produsele.
Oamenii de stiri pot prezenta linistiti jurnalele. Casele de moda stau cu ochii pe ei.