Ne amintim cu toţii, sunt zeci de articole de presă care au acoperit subiectul şi o arată şi datele. Aşadar, scăderile de taxe chiar provoacă ieftiniri ceea ce, pe cale de consecinţă, înseamnă că introducerea de noi taxe înseamnă scumpirea carburanţilor de la 1 septembrie, asta dacă nu cumva Guvernul are vreo “armă” secretă prin care să îi determine pe petrolişti să suporte ei impactul suplimentar în preţ.

Coaliţia de Guvernare, prin vocea preşedintelui Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, şi a prim-ministrului Mihai Tudose au argumentat proiectul de majorare a accizelor la carburanţi la 1 septembrie, cu efect asupra scumpirii acestora, prin “lăcomia” companiilor petroliere, care, în momentul eliminării supraaccizei de 7 cenţi nu au ieftinit benzina şi motorina. “Când am scos acciza, prețul la pompă n-a scăzut. Încercăm s-o punem la loc. Dacă crește prețul la pompă, o să avem o altă discuție cu companiile distribuitoare și producătoare (…) Noi am scos acciza nu ca să le facem lor profit, ci ca să încercăm să ducem prețul mai jos. N-a funcționat, o punem la loc”.

Ataşat acestui articol, aveţi două ilustraţii, un grafic realizat de Petrom, care indică sinusoida preţului la benzină practicat în staţiile proprii în ultimul an, cu accent pe momentul 1 ianuarie 2017, când supraaciza s-a eliminat, şi o situaţie comparativă a preţurilor carburanţilor din ţările UE, decembrie 2016 şi ianuarie 2017. Din graficul Petrom reiese foarte clar cum Anul Nou a venit cu o ieftinire masivă, de circa 50 de bani pe litru, din supraacciză şi reducerea cotei TVA de la 20% la 19%. Că este aşa o confirmă şi datele Eurostat, ultimele pe 2016 care includ România(19 decembrie) şi primele pe 2017(16 ianuarie), care arată cum preţul benzinei şi motorinei a pierdut 10 cenţi, pe medie, adică 0,45 lei – efectul reducerii accizelor. După cum relatam atunci în publicaţia noastră, carburanţii s-au ieftinit într-o noapte de la circa 5,10 lei la 4,60 lei. Ulterior, ieftinirile au continuat, pe baza reducerii corespondente al preţurilor la ţiţei de pe pieţele internaţionale.

 

 
 

 

Lăcomia petroliştilor sau “foamea de bani” a statului?

Prin urmare, atât premierul cât şi preşedintele Senatului nu au dreptate atunci când spun că nu au existat ieftiniri făcute de benzinari. Datele o arată, în mod clar. Atunci, nu pretextul lăcomiei petroliştilor este motivul reintroducerii accizei suplimentare în preţ, ci altul. Cel mai probabil, “foamea” de bani a statului care are multe obligaţii de onorat la buget şi puţini bani. Acciza este o formă directă de a vărsa bani în buget, pentru că este doar colectată de petrolişti în numele statului şi vărsată imediat la Finanţe. Acum, un litru de carburant conţine în proporţie de 35-45% cotaţii internaţionale ale produselor petroliere, 50% taxare, iar logistică şi marja companiei înseamnă alte 10 – 15%. Creşterea accizei înseamnă majorarea proporţiei ce îi revine taxării spre 60%.

Dacă eliminarea supraacizei a însemnat ieftiniri ale carburanţilor, reintroducerea ei înseamnă scumpiri? În mod normal, da. Petroliştii vor transfera integral în preţ acciza, cum au făcut-o şi la prima ei introducere, în 2014. Totuşi, Tudose dă asigurări că acest lucru nu se va întâmpla şi că acest lucru ar fi fost discutat cu firmele, ca să absoarbă ele impactul. „Nu-i va influenţa negativ (pe români – n. red.). Pot să-i asigur.  Plus că avem discuţii şi dacă ne înţelegem, asta e, o facem. Ia să vedem, dacă o punem la loc (acciza – n.r.) cresc? Eu cred că nu vor creşte. Totuşi perioada aia de romantism când făceau ce voiau pe aici s-a cam închis”, a afirmat şeful Guvernului, la o emisiune la Romania TV. Asigurări asemănătoare a dat şi Tăriceanu. Premierul chiar a supralicitat spunând că, dacă petroliştii nu vor să înţeleagă, noul sistem de redevenţe va fi regândit.

Benzinarii nu au comentarii de făcut. Deocamdată

 

La aceste atacuri dure ale membrilor Coaliţiei, petroliştii s-au abţinut până acum de la comentarii. “Vom comenta numai în momentul în care această decizie(de majorare a accizelor – n.r.) se aprobă – devine oficială”, a precizat Mariana Gheorghe, directorul Petrom.

Ministerul Finanţelor a redactat un proiect de ordonanţă de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principalele noutăţi fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanţi de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că şoferii vor plăti mai mult cu până la 40 – 45 de bani pe litru. Practic, Ministerul Finanţelor propune revenirea accizelor la carburanţi exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014. Preţul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge similar cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau Luxemburg, potrivit unei ponderări a impactului noilor accize pe structura actuală a preţurilor carburanţilor din UE, publicată de Eurostat.