Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Business planuri care funcționează

Autor: | | 0 Comentarii | 99 Vizualizari

La mai puțin de 30 de ani de la restartul capitalismului în România, uzanțele de afaceri autohtone sunt în continuare destul de intuitive. Printre documentele cele mai utile și în același timp neglijate – total sau parțial – sunt business planurile. Cu siguranță, există produse și afaceri care au avut succes și în lipsa acestora. Dar dacă e vorba de bani, trebuie să minimizăm pe cât posibil norocul, lucru pe care îl realizează un „plan de bătaie” bine gândit.

O structură tipică

Dacă e vorba de capitole, literatura de specialitate propune diferite structuri. În cele ce urmează, vă recomand ceea ce am constatat din experienţa proprie că funcţionează:

1. Executive Summary. Un rezumat text, pe puncte, al planului, pentru uzul managerilor şi al potenţialilor finanţatori. În ciuda scurtimii, nu e o introducere, ci are sens în sine.

2. Ideea de afacere. Expunerea necesităţii de piaţă şi definirea produsului/serviciului care vine în întâmpinarea acelei necesităţi.

3. Descrierea detaliată a produsului. Trebuie să fie convingătoare şi suficientă, spre deosebire de consideraţiile anterioare. O tehnică uzuală în startup-urile de tech e proiectarea unui aşa-numit Minimum Viable Product (MVP), care include minimul de funcţionalităţi sau facilităţi pe care produsul trebuie să le ofere pentru a avea succes. Asta implică o investiţie de pornire moderată, iar produsul poate fi îmbogăţit ulterior cu noi funcţionalităţi.

4. Analiza pieţei. O descriere cantitativă, în cifre referitoare la consumatori şi numărul de produse vândute, dar şi ca din punct de vedere financiar. Plasarea ofertei proprii în piaţa respectivă.

5. Analiză SWOT. Se referă nu la piaţă, ci la produsul sau serviciul propus şi e una din cele mai cunoscute şi mai simple metode de a radiografia o idee. Știţi, probabil, că se referă la Strengths (Puncte tari), Weaknesses (Puncte slabe), Opportunities (Oportunităţi) şi Threats (Ameninţări). Nu e un capitol obligatoriu, dar situaţiile când o astfel de evaluare nu aduce un plus sunt foarte rare.

6. Aspecte operaţionale. Cum va funcţiona noua afacere, în jurul respectivului produs? Ce furnizori sunt necesari? Care este workflow-ul, adică succesiunea paşilor de producţie? Ce dotări materiale sunt necesare?

7. Resurse umane. Oamenii, specialităţile şi calificările necesare. Estimări de costuri, în funcţie de segmentul de piaţă a muncii.

8. Vânzări şi marketing. Cum va fi noul produs/serviciu comunicat potenţialilor clienţi şi cum va fi el distribuit?

9. Planul financiar. E vorba desigur de costuri şi venituri prognozate, în mod obligatoriu cu o componentă temporală – evoluţia lor în primii trei sau cinci ani, de exemplu.

10. Timeline. Nu e un capitol de sine stătător, dar sintetizează grafic viitoarea evoluţie a business-ului.

 

Stil şi punere în pagină

Din punctul de vedere al expunerii, ea trebuie să fie factuală şi serioasă, fără „strigările” de marketing care sunt admisibile într-un pitch deck, de exemplu. Din punct de vedere vizual, desigur că toate datele de piaţă, financiare etc. trebuie să fie organizate în grafice îngrijite. Din punctul de vedere al layout-ului, business plan-urile pot fi concepute şi în format portret, în procesoare de text, şi pe format lat, în programe de prezentare gen Powerpoint, şi în fişiere de tip Excel. Dacă doreşti să creezi senzaţia de consistenţă şi ai pasaje text mai lungi, bătrânul „doc” nu e deloc de ocolit – ci accentuează seriozitatea propunerii.

În fine, lungimea e o chestiune destul de discutată. Dacă Small Business Administration din SUA vine cu o recomandare conservatoare, de 30-50 de pagini, alţi experţi propun o lungime de 15-25 de pagini, cu precizarea că datele suplimentare pot fi incluse într-o anexă. Recomandarea mea e să nu laşi pe din afară niciun fel de date utile, evitând în acelaşi timp pasajele neacoperite de fapte şi retorica triumfală.

Business planurile pentru startup-uri

Cine are nevoie de astfel de planuri? Antreprenorii care încep să construiască un startup, cu siguranţă. Ne putem însă imagina şi că o companie globală lansează un nou produs, caz în care lucrurile arată diferit mai ales la punctul al nouălea, cel financiar. Un jucător de dimensiuni mari are la dispoziţie resursele respective şi trebuie doar, eventual, să-şi convingă acţionarii, în timp ce antreprenorul care lansează un startup e în căutarea aceloraşi resurse. Un angel investor, care asigură finanţarea în primii paşi, va dori să ştie foarte clar care e investiţia iniţială şi valoarea de exit a business-ului, ca şi timpul după care se produce acesta.

Prin urmare, viabilitatea unui business plan depinde de felul în care antreprenorul va şti să fie realist şi convingător la capitolul financiar. Fără îndoială, ideile seducătoare sunt mult mai multe decât succesele de piaţă, fiindcă planificarea realistă şi accesul la finanţări sunt mai dificile.

==============

Octavian Pătraşcu este un antreprenor şi angel investor cu o carieră de peste 10 ani în pieţele de capital, tech, fintech şi real estate. A realizat trei exituri de succes, dintre care două pentru branduri globale care activează în pieţele financiare şi unul, ca investitor minoritar în Vector Watch. Este managing partner al Key Way Group şi fondator al TVP Family Office. Comentariile lui pot fi găsite online pe Octavianpatrascu.com.

Articol susţinut de TVP Family Office

 

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.