Curtea se întruneşte joi la ora 12.00 pentru a analiza cererea adresată de Guvern de a  soluţiona conflictul juridic de natură constituţională între Guvern şi Parlament privind Legea educaţiei.
„Primul ministru susţine în faţa Curţii Constituţionale a României argumentele care au stat la baza sesizării transmise de premier către CCR, cu privire la soluţionarea conflictului juridic de natură constituţională dintre Guvern şi Parlament”, a anunţat Guvernul.
Premierul a solicitat Curţii să constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Guvern, pe de o parte, şi Parlamentul României, alcătuit din Camera Deputaţilor şi Senat, pe de altă parte, şi să constate că blocajul instituţional cu privire la prezentarea şi dezbaterea moţiunii de cenzură poate fi înlăturat numai prin continuarea procedurii parlamentare de angajare a răspunderii guvernamentale asupra proiectului Legii educaţiei.
Guvernul vrea ca CCR să constate că blocajul instituţional cu privire la prezentarea şi dezbaterea moţiunii de cenzură poate fi înlăturat numai prin continuarea procedurii parlamentare de asumare a răspunderii guvernamentale. Astfel, premierul subliniază că angajarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului reprezintă un gest politic prin care acesta îşi pune la dispoziţie mandatul.
Premierul susţine că procedura asumării este în derulare şi nu poate fi oprită
Boc susţine că angajarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului, pentru Legea Educaţiei Naţionale, la data de 28 octombrie 2010, precum şi introducerea la data de 29 octombrie 2010 a moţiunii de cenzură au o serie de consecinţe, atât politice, cât şi juridice. El subliniază şi că, prin depunerea moţiunii de cenzură de către Opoziţie, a fost acceptată procedura de asumare a răspunderii.
“S-a realizat propriu-zis asumarea răspunderii Guvernului pe Legea educaţiei în data de 28 octombrie şi, mai mult decât atât, Opoziţia a depus moţiune de cenzură ca urmare a angajării asumării. O procedură, odată aflată în derulare, nu mai poate fi oprită şi acest blocaj insituţional poate fi rezolvat doar de către CCR şi astăzi sperăm să soluţioneze conform Constituţiei acest blocaj”, a spus Boc înainte de şedinţa Curţii.
Curtea Constituţională a în decizia luată anterior a constatat că angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectului Legii educaţiei, aflat în dezbatere parlamentară, respectiv la Senat, în calitate de Cameră decizională, nu îşi găseşte nicio motivare şi apreciază că nu există nicio dovadă a vreunui blocaj sau a unei inactivităţi parlamentare cu referire la proiectul de lege în discuţie.
Premierul consideră însă că decizia Curţii Constituţionale nu este de natură să conducă prin ea însăşi la încetarea procedurii angajării răspunderii Guvernului.
“Vrem să ne susţinem argumentele şi poziţia pe care am înaintat-o Curţii cu privire la necesitatea continuării procedurii asumării, în fapt, prin prezentarea şi dezbaterea moţiunii de cenzură. Parlamentul nu poate opri o procedură aflată în derulare, iar dacă a existat un presupus conflict juridic pe tema Legii educaţiei, aşa cum spune decizia CCR, el s-a soluţionat în momentul în care birourile permanente au stabilit calendarul asumării”, a mai arătat şeful Executivului.
Potrivit deciziei Curţii, Guvernul nu a fost obligat să renunţe la procedura angajării răspunderii asupra Proiectului Legii Educaţiei naţionale, deşi preşedintele Senatului, Mircea Geoană, solicitase expres acest lucru.
În acelaşi timp, însă, Curtea constată că nu poate oblige Guvernul să renunţe la procedura angajării răspunderii pentru că această cerere excedează competenţei sale, soluţia aparţinând în exclusivitate autorităţilor publice aflate în conflict.
Preşedintele Senatului, Mircea Geoană, i-a solicitat într-o scrisoare premierului Emil Boc retragerea din procesul legislativ a proiectului Legii educaţiei, asupra căruia Guvernul şi-a asumat răspunderea, dar Coaliţia de guvernare a decis să susţină continuarea procedurii asumării răspunderii Guvernului.