Astfel, daca zburati cu KLM via Amsterdam pana la New York, taxa este de 5 USD pe fiecare etapa de zbor (Bucuresti-Amsterdam, Amsterdam-New York si retur, adica patru tronsoane). La cei 435 USD (tariful valabil pana la inceputul lunii decembrie) se adauga 20 USD, taxe de tronson. Tarifele practicate de Tarom vor fi majorate cu 2 USD, cele ale companiei Turkish Airlines cu 2,5 USD, iar cele ale Olympic Airways cu 3 USD. Daca preferati sa zburati cu KLM, veti achita un supliment de 5 USD, iar in cazul in care optati pentru Lufthansa, taxa este de 8 USD. In plus, KLM a anuntat ca de la data de 16 octombrie a.c. preturile biletelor emise din Olanda catre Statele Unite si Orientul Mijlociu vor fi majorate cu 5%. Si Malev Airlines a anuntat initial ca va introduce o taxa de 4 USD pe tronson, dar din cauza unor probleme tehnice la sistemele de rezervare, aplicarea taxei a fost suspendata temporar.
Motivele pentru care cuantumul taxei difera de la o companie la alta sunt explicate de Cristina Dumitrescu, sales manager la compania Lufthansa. „Cuantumul taxei se stabileste in functie de marimea companiei si a flotei. Pentru a acoperi cheltuielile generate de introducerea unor noi masuri de securitate si cele legate de asigurari, o parte din liniile aeriene au optat pentru aceasta taxa”, explica Cristina Dumitrescu. „De fapt, companiile si-au recalculat primele de asigurare dupa incidentele din America, si de aici au rezultat aceste taxe. Nu stim inca, dar este posibil ca biletele sa se scumpeasca din nou luna viitoare, cand companiile de reasigurare vor lua o decizie privind primele pentru acoperirea riscurilor create in situatii speciale (razboi sau acte teroriste), riscuri care in aceasta luna sunt acoperite de toate statele prin garantii guvernamentale”, completeaza Radu Dumitrescu, director de marketing la KLM.
Pentru siguranta pasagerilor, bagajul de mana este acum verificat de doua ori, ceea ce inseamna mai multe aparate speciale si cresterea numarului agentilor de securitate. Tot pentru sporirea gradului de securitate, din bagajul de mana sunt deja interzise toate obiectele ascutite, inclusiv forfecuta, unghiera si chiar lame de ras. Cat despre posibilitatea ca bagajul de mana de orice tip si dimensiune sa fie interzis, „ar trebui sa se modifice regulamentul IATA pentru ca acest lucru sa poata fi aplicat”, precizeaza Gabriela Grigore, de la agentia de turism Vacanta.
Din cauza faptului ca octombrie-noiembrie este perioada traditionala din an in care aproape toate companiile au oferte speciale, introducerea taxelor nu va fi perceputa ca o scumpire a biletelor decat dupa expirarea ofertelor cu preturi reduse. Oricum, numarul lor s-a redus. „Ofertele speciale sunt mai putine decat anul trecut, mai ales pe destinatia SUA. In urma atentatelor, multe companii aeriene si-au redus zborurile spre Statele Unite, dar si in Europa si Orientul Mijlociu”, spune Gabriela Bucurescu, de la Gelsor Travel. De exemplu, British Airways va opera o reducere de 190 de zboruri pe saptamana, Lufthansa a anuntat ca pe rutele nord-atlantice numarul locurilor va fi redus cu 20%, iar irlandezii de la Aer Lingus au anuntat o reducere cu 25% a capacitatii de zbor.
Ofertele speciale sunt tratate diferit de la o companie la alta. Taromul are oferte mai bune si la preturi mai avantajoase decat anul trecut. Lufthansa nu are deocamdata nici o oferta speciala, intrucat „ofertele speciale se fac atunci cand vrei sa promovezi o anume destinatie si inseamna cateodata cheltuieli mai mari de publicitate”, afirma Cristina Dumitrescu. Alte companii, cum este KLM, au prelungit anumite oferte tocmai pana la mijlocul lunii decembrie, in speranta de a atrage noi pasageri.
Cat despre posibile majorari de tarife prin modificarea rutelor in Orientul Mijlociu, „Rutele si escalele se stabilesc in conferinte internationale, iar tarile cu probleme, cum sunt Afganistanul, Pakistanul sau Irakul, nu erau nici pana acum folosite pentru escale, fiind ocolite din cauza permanentelor probleme”, afirma Gabriela Bucurescu.
Swissair este la pamant
Aflata in pragul falimentului dupa evenimentele din SUA, compania elvetiana Swissair si-a suspendat zborurile si incearca sa gaseasca impreuna cu bancile UBS si Credit Suisse, o solutie de finantare. Ramasa fara lichiditati, compania a cedat controlul celor doua banci si, in plus, a incasat 160 milioane USD pentru 70% din actiunile Crossair, linie aeriana care apartinea Swisair. O suma prea mica pentru marile probleme ale companiei Swissair, care are datorii de 10 miliarde USD, analistii apreciind ca situatia financiara in care se afla acum se datoreaza unui program de investitii in mai multe companii aeriene mici si slabe din punct de vedere financiar. Astfel, o cadere a Swissair poate atrage dupa sine caderea companiei belgiene Sabena, la care elvetienii detineau 49% din actiuni, precum si caderea companiilor franceze Air Littoral, Air Liberte si AOM. Daca acestea din urma ar putea supravietui prin reducerea personalului, Sabena depinde de finantari primite de la Swissair, iar sansele supravietuirii ei sunt foarte mici. Swissair mai detinea cote mici de actiuni la South African Airlines, liniile poloneze Lot si la compania italiana Volare. Swissair va concedia 2.500 de oameni dintr-un total de 7.300 si va scoate la vanzare tot ce are profitabil, cum ar fi linia de catering Gate Gourmet.    

Oferte speciale Tarom

· Atena, Salonic, Istanbul, Budapesta, Praga, Varsovia    170 USD
· Berlin, DALsseldorf, Frankfurt, Stuttgart, Munchen, Brussels, Amsterdam Roma, Milano, Copenhaga, Stockholm    260 USD
· Larnaca (only RO 253/254), ZALrich, Paris, Londra    280 USD
· New York    420 USD
Oferte speciale KLM
Viena, Brussels, Copenhaga, Helsinki, Nisa, Paris, Berlin, DALsseldorf,
Frankfurt, MALnchen, Praga, Milano, Roma, Oslo, Lisabona, Barcelona, Madrid, Geneva, Zurich, Londra,
Manchester    310 USD
Nota: Ofertele speciale sunt valabile pana la sfarsitul lunii octombrie.

Zboruri cu taxe noi

· Tarom: Bucuresti-New York: 420 USD + 4 USD taxe de tronson
· Turkish Airlines: Bucuresti – Istanbul: 220 USD + 5 USD taxe de tronson
· Olympic Airways: Bucuresti – Atena: 243 USD + 6 USD taxe de tronson
· KLM: Bucuresti – Amsterdam – New York : 435 USD + 20 USD taxe de tronson
· Lufthansa: Bucuresti – Frankfurt:     410 USD + 16 USD taxe de tronson
Nota: Tarifele nu includ taxele de aeroport.